تبیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی در رفتار اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراننیما بزاززادگان 1 , سیدعلی رحمان زاده 2 , افسانه مظفری 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران ،ایران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران،ایران
3 - دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران
کلید واژه: شبکه مجازی, رفتار اقتصادی, تحریم اقتصادی, کنش اقتصادی, تصمیم اقتصادی,
چکیده مقاله :
این پژوهش در صدد تحلیل تاثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم(6 ماهه اول سال 1397) با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتار اقتصادی است. نوع این پژوهش کاربردی است و روش اصلی پیمایش می باشد. جامعه آماری را شهروندان بالای بیست سال تهرانی تشکیل می دهند و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با روایی محتوایی(روایی خبرگان) از طریق شاخص CVR یا ضریب لاوشه انجام شده است. نتایج نشان می دهد،رفتار اقتصادی که به عنوان متغیر وابسته ودارای بعدهای گرایش اقتصادی،کنش اقتصادی وشناخت اقتصادی است درحد متوسط رو به پایین بوده است .گرایش اقتصادی ،کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی شهروندان موردمطالعه درحدمتوسط رو پایین است. ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و رفتاراقتصادی،کنش اقتصادی ،گرایش اقتصادی معنادار بوده است و فرضیه محقق مورد تأیید قرار می گیرد ولی ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و شناخت اقتصادی معنادار نمی باشدو فرضیه محقق مورد تأیید قرار نمی گیرد. میزان مراجعه به وبلاگ ها، میزان مراجعه به فروم ها و میزان مراجعه به ویکی ها تأثیر مستقیمی بر رفتار اقتصادی دارند. میزان مراجعه به وبلاگ ها، میزان مراجعه به میکروبلاگ ها و میزان مراجعه به فروم ها تأثیر مستقیمی بر کنش اقتصادی دارند.
This study seeks to analyze the effects of cyberspace on the economic behaviors of Tehran citizens in the post-sanctions period (the first 6 months of 1397) using the concepts of virtual network and economic behavior. The type of this research is applied and the main method is survey. The statistical population consists of citizens over the age of 20 in Tehran and were selected and studied by cluster sampling. The data collection tool was a questionnaire. The reliability of the data collection tool was determined by Cronbach's alpha coefficient and its validity was determined by content validity (expert validity) through CVR index or Lauche coefficient. The results show that economic behavior, which is a dependent variable and has the dimensions of economic orientation, economic action and economic cognition, has been moderately downward. Economic orientation, economic action and economic cognition of the studied citizens are moderately downward. The relationship between cyberspace usage and economic behavior, economic action, economic orientation has been significant and the researcher hypothesis is confirmed, but the relationship between cyberspace usage and economic knowledge is not significant and the researcher hypothesis is not confirmed. The number of visits to blogs, the number of visits to forums and the rate of visits to wikis have a direct impact on economic behavior. The number of visits to blogs, the rate of visits to microblogs and the rate of visits to forums have a direct impact on economic action.
_||_