شناسایی ابعاد، عوامل موثر و پیامدهای الگوی رسانه ای حقوق شهروندی ایرانیان
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
ایرج محمودی
1
(دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
اصحاب حبیب زاده
2
(دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران (نویسنده مسئول))
هادی خانیکی
3
(استاد گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
مهرداد نوابخش
4
(استاد گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: رسانه, الگوی رسانه ای, حقوق شهروندی,
چکیده مقاله :
رسانه ها یکی از مهم ترین بازیگران و ابزارهای شکل دهنده و هدایت گر افکارعمومی در جوامع گوناگون هستند. بنابراین رسانه ها با آگاهی بخشی و جهت دهی به افکار عمومی نسبت به افزایش یادگیری و درک مخاطبان نسبت به حقوق و تکالیف خود، می توانند از اصلی ترین بازیگران و مجراهای تبیین و نهادینه سازی حقوق شهروندی در جامعه باشد.هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، عوامل موثر و پیامدهای رسانه ای حقوق شهروندی ایرانیان است. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا است که مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی مشخص شدند. فرآیند گردآوری داده ها، از طریق مصاحبه با 17 نفر از خبرگان رسانه و حقوق شهروندی (تا حد اشباع نظری) ادامه یافت. مراحل کار بدین صورت بود که مصاحبه ها بر روی کاغذ آورده شدند و سپس مصاحبه، نظریه ها، پیشینه تحقیق برای شناسایی ابعاد، عوامل مؤثر و پیامدهای رسانه ای حقوق شهروندی شناسایی و به کمک نرم افزار مکس کیودی ای پایه ریزی شد. همچنین روایی و پایایی داده ها در اختیار همکاران پژوهشگر و تعدادی از اعضای هیئت علمی که با نحوه تحلیل تحقیقات کیفی آشنا بودند، گذاشته شد و از آنان خواسته شد تا صحت آن را مورد بررسی قرار دهند. در این پژوهش، ابعاد؛ (نهادینه کردن مسائل فرهنگی، نظارت رسانه ها به عملکرد دولتمردان، حق آموزش، توزیع قدرت سیاسی، حق استفاده از فناوری، تبلیغات رسانه ای، نوع مالکیت و استقلال رسانه ها، سیاست رسانه ای، رابطه افقی بین حکومت و مردم، دسترسی به حوزه عمومی، بوروکراسی حرفه ای و جامعه پذیری). عوامل موثر؛ (آموزشی، نظارتی، مدیریتی، حقوقی، توسعه گرایی، اقتصادی و تاریخی) و پیامدها؛ (شکل گیری حکومت های شفاف و پاسخگو، داشتن بخش خصوصی خلاق، افزایش تعلق ملی و امنیت ملی، رعایت متقابل حقوق رسانه و مردم و داشتن جامعه رشد یافته) شناسایی شدند.
This paper examins the effects of the media pattern of Iranian Citizenship Rights and was investigated with opinions of citizenship rights and media thinkers that they have been reviewed during the interview. This research has provided a different recognis of the media and citizenship rights in Iran. Current study is a qualitative study via contents analysis. The process of data collection was interview with 17 media experts and citizenship rights, and sampling beganed in the 1396 with Snowball Sampling and continued until the theoretical saturation of data. Data analysis was performed by Max QDA software. Research findings shows dimensions ( Institiutionalizing Cultural issues, media supervision on performance of government officials, the rights of education and awareness of citizens, distribution of political power, the right to use information and communication thechnology, media advertisments and free times , possession type and independence of the media, media socity, horizontal relationship between government and people , access to the public domain right, professional burcauracy and sociability), Ingredient ( Educational, Supervisory, political, Managerial, social, Legal, Developmentism, Economic, Historical) and the implicatioms of the media pattern of citizenship rights ( the emergence of transparent goverments, risponsing and associative, rise a creative private sector,the legislator and responsible, Increase national dependency, national and social security , the right of media and people will be mutually observed, we will have a developed community that citizen's satisfaction will be more) have been identified.
_||_