شورای نوردیک ؛ مبانی منطقه گرایی توسعه محور اجتماعی بر مبنای ادراک و تصویر سازی مثبت جهانی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانآرش بیدالله خانی 1 * , یاسر کهرازه 2
1 - دانش آموخته دکتری علوم سیاسی، دانشگاه تهران و مدرس گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران (نویسنده مسئول)
(Email: khani.politicist@yahoo.com
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیستان و بلوچستان ، ایران
کلید واژه: تصویر, نوردیک, شورا, توسعه, اسکاندیناوی,
چکیده مقاله :
شورای نوردیک یک سازمان منطقه ای بین پارلمانی بین کشورهای منطقۀ اسکاندیناوی و شمال اروپا می باشد. امروزه این منطقۀ محور آمال و آرزوهای نخبگان توسعه است. نام و تصویر هر یک از کشورهای اسکاندیناوی حامل فرآیندهای شناختی، بصری و ادراکی است که مفاهیم توسعه ای مختلف بر آن بار می شود. کشورهای اسکاندیناوی از طریق شورای نوردیک، توسعۀ اجتماعی همگانی را مبنا و هدف راهبردی خود اعلام کرده اند. امروزه تصویر هر کدام از کشورهایی مانند سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند و.. با محورهای سطح بالای توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و.. گره خورده است. بر همین مبنا توسعه نقطۀ مرکزی تصویر مثبت کشورهای اسکاندیناوی در دنیای امروز است. پژوهش حاضر با بررسی تاریخی شورای نوردیک این اساس سوال اساسی را مطرح می کند که اصولاً شورای نوردیک و کشورهای عضو آن از چه طریقی موفق به تصویر سازی مثبت جهانی شده اند و چگونه توانسته اند، بر مبنای منطقه ای ادراک بین المللی و روانشناختی کشورهای عضو این سازمان را در دنیا مثبت کنند. بر مبنای همین سوال، فرضیه پژوهش حاضر با تاکید بر شناخت این شورا، بر این امر تاکید می کند که شورای نوردیک از طریق پنج محور و نقطۀ اساسی مبتنی بر مبانی توسعه پایدار و اجتماع محور توانسته است تصویر مثبتی از کشورهای عضو این شورا را به دنیا مخابره کند. مقاله این پنج محور را با مثال توضیح خواهد داد.
The Nordic Council is a regional inter-parliamentary organization between the countries of Scandinavia and Northern Europe. Today, this region is the centerpiece of the aspirations of development elites. The name and image of each Scandinavian country carry cognitive, visual and perceptual processes which have developmental concepts. The Scandinavian countries, through the Nordic Council, have proclaimed universal social development as their strategic goal. Today, the image of each country, such as Sweden, Norway, Denmark, Finland, is tied to the high levels of social, political, cultural development and so on. Based on this, the development is the central point of the positive image of the Scandinavian countries in the world. The fundamental question of this study is, what is the most important factors which make the Nordic countries as good countries with the global positive image around the world? Based on this question, after recognition of this council, the hypothesis of the present research, emphasizes that the Nordic Council has been able to give a positive image of each member countries of this council through five pillars and points based on the foundations of sustainable and community-based development and these factors can send the positive image and good perception of Nordic countries around the world.