ساختار عاملی و همسانی درونی یک مقیاس هویت اخلاقی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولی
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
کلید واژه: ساختار عاملی, همسانی درونی, هویت اخلاقی,
چکیده مقاله :
این بررسی با هدف آزمون ساختار عاملی و همسانی درونی مقیاس دهمادّهای هویت اخلاقی آکینو و رید (2002) مبتنی بر رگههای اخلاقی بهدستآمده از نمونهای از دانشجویان ایرانی انجام شد. نمونة پژوهش از 429 دانشجو (313 زن، 111 مرد، 5 نفر بدون گزارش) تشکیل شد. بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی دو عامل شناسایی شد که 41/50درصد از واریانس هویت اخلاقی را تببین معنادار کردند: نمادیسازی (67/34درصد) و درونیسازی (74/15درصد). همسانی درونی عوامل نمادیسازی و درونیسازی بهترتیب 75/0 و 61/0 بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل دوعاملی نسبت به مدل تکعاملی برازش بهتری با دادهها دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش، الگوی نظری آکینو و رید در زمینة هویت اخلاقی برای اندازهگیری در فرهنگ ایرانی روایی کافی دارد.
the aim of this study was to test the factor structure and internal consistency of the 10-item moral identity of (Aquino & Reed, 2002) based on moral traits of an Iranian sample of college students. The sample consisted of 429 students (313 females, 111 males, 5 not reported). The exploratory factor analysis identified two factors accounting for 50.41% of the variance: Symbolization (34.67%) and internalization (15.74%). Internal consistency of the symbolization and internalization factors were 75% and 61%, respectively. The confirmatory factor analysis results indicated that the two factor model fitted the data better than one factor model.
عظیمپور، ع.، نیسی، ع.، شهنیییلاق، م.، ارشدی، ن. و بشلیده، ک. (1393). اعتباریابی مقیاس اهمیت برای خویشتن هویت اخلاقی برای دانشجویان. فصلنامة شخصیت و تفاوتهای فردی، 3(4)، 19-38.
مجدآبادی، ز. (1394الف). درآمدی به هویت اخلاقی. گرانت پژوهشی. دانشگاه پیام نور استان سمنان.
مجدآبادی، ز. (1394ب). هویت اخلاقی: شناسایی و سنجش روایی رگههای اخلاقی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(4)، 378-367.
Aquino, K., & Reed, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 1423-1440.
Aquino, K., Freeman, D., Reed, A., Lim, V. K. G., &Felps, W. (2009). Testing a social cognitive model of moral behavior: The interactive influence of situations and moral identity centrality. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 123-141.
Blasi, A. (1980). Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature. Psychological Bulletin, 88, 1-45.
Boegershausen, J., Aquino, K., & Reed, A. (2015). Moral identity. Current Opinion in Psychology, 6, 162-166.
Colby, A., & Damon, W. (1992). Some do care: Contemporary lives of moral commitment. New York: Free Press.
Hardy, S. A., & Carlo, G. (2015). Moral Identity. In A. Scott & M. C. Buchmann (Eds.), Emerging trends in the social and behavioural sciences (pp. 1-14). Hoboken: wiley.
Hardy, S. A., Bean, D. S., & Olsen, J. A. (2014). Moral identity and adolescent prosocial and antisocial behaviors: Interactions with moral disengagement and self-regulation. Journal of Youth and Adolescence. Advance online publication. doi: 10.1007/s10964-014-0172-
Hardy, S. A., Walker, L. J., Olsen, J. A., Woodbury, R. D., & Hickman, J. R. (2014). Moral identity as moral ideal self: Links to adolescent outcomes. DevelopmentalPsychology, 50 (1), 45-57.
Hart, D., Atkins, R., & Ford, D. (1999). Family influences on the formation of moral identity in adolescence: Longitudinal analyses. Journal of Moral Education, 28, 375-386.
Hardy, S. A. (2006). Identity, reasoning, and emotion: An empirical comparison of three sources of moral motivation. Motivation and Emotion, 30, 207-215.
Joreskog, K., & Sorbom, D. (2003). LISREl, 8.5 ed. Scientific Software International, Inc., Chicago.
Lapsley, D. K., & Lasky, B. (2001).Prototypic moral character. Identity, 1, 345-363.
Matsuba, M. K., & Walker, L. J. (2004). Extraordinary moral commitment: Young adults working for social organizations. Journal of Personality, 72, 413-436.
Nunnally, J., & Bernstein, I. (1994). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill.
Perry, W. G. (1999). Forms of ethical and intellectual development in the college years: A scheme. San Francisco, CA: Josey-Bass.
Shao, R., Aquino, K., & Freeman, D. (2008). Beyond moral reasoning: A review of moral identity research and its implications for business ethics. Business Ethics Quarterly, 18, 513-540.
Walker, L. J., & Frimer, J. A. (2009). The song remains the same’: Rebuttal to Sherblom’ envisioning of the legacy of the care challenge. Journal of Moral Education, 38, 53-68.
_||_