پایداری اسناد هیجانی اخلاقی پس از یادآوری در کودکان: قربانی کننده شاد
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولی
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی
دانشگاه تهران
2 - استاد گروه روانشناسی
دانشگاه اصفهان
کلید واژه: کودکان, قربانیکننده شاد, اسناد هیجان اخلاقی,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف تعیین اثر یادآوری بر تغییرات اسناد هیجانی اخلاقی در کودکان انجام شد. تعداد 139 نفر از کودکان 6 تا 10 ساله شهر اصفهان که در کلاسها و مجامع درسی، ورزشی و مذهبی شرکت داشتند با روش دردسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو داستان اخلاقی هل دادن (نونرـ وینکلر و سودیان، 1988) و دزدی کردن (آرسنیو و کرامر، ۱۹۹۲)، و مصاحبه با کودکان جمعآوری و با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمونZتفاوت بین دو نسبت همبسته تحلیل شد. نتایج نشان داد که یادآوری، اسناد هیجانی اخلاقی کودکان قربانیکننده شاد را از شادی به ناراحتی تغییر میدهد. بنابراین کودکان قربانیکننده شاد در ابتدا بر اساس واکنشهای هیجانی پاسخ میدهند اما یادآوری به آنها کمک میکند تا بتوانند از خود عالی که در مفاهیم و دیدگاههای اسلامی از جایگاه ویژهای برخوردار است استفاده کرده و هیجان شادی را به ناراحتی تبدیل کنند.
This study aimed to investigate the effectiveness of recall on moral emotional attribution change. In the base of available sampling method, the participants were 139 boys from six to ten years old from academic, sport, and religious classes and clubs in Isfahan. Data were collected through two moral scenarios of Pushing (Nunner-Winkler & Sodian, 1988) and Stealing (Arsenio & Kramer, 1992) and interview with children and then analyzed by Chi Squire and Z- Test of paired ratios difference. Results indicated that recall changed moral emotional attributions from happiness to sadness. Thus, happy victimizer children respond based on emotional reaction, but recall helped them use the excellent self. This content has a special place in Islamic perspectives and children used it to be oriented from happiness to sadness.
قرآن کریم
امیری، ش. (1391). اسناد و پایداری اسناد هیجانی اخلاقی در نوجوانان. مجله روانشناسی، 16(61)، 101 -84.
جوادی آملی، ع. (1378). فطرت در قرآن. قم: اسراء.
جوادی آملی، ع. (1392). تفسیر انسان به انسان. قم: اسراء.
حر عاملی، م. (1416). وسائل الشیعه. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
شریف الرضی، م. (406 ق). نهج البلاغه. ترجمه م. دشتی. قم: نشر مشهور.
صدر، م. ب. (1393). اسلام، راهبر زندگی، مکتب اسلام، رسالت ما. قم: دارالصدر.
طباطبایی، م. ح. (بیتا). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
قائمی مقدم، م. ر. (1387). روش تربیتی تذکر در قرآن کریم. تربیت اسلامی 6، 92 -57.
قمی، ع. (1412). تفسیر قمی. بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
محسنی، ن. (1378). از روانشناسی فرهنگی تا روانشناسی بین فرهنگی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 58، 93 -71.
مطهری، م. (1370). فطرت. تهران: صدرا.
مطهری، م. (1372). انسان و سرنوشت. تهران: صدرا.
مطهری، م. (1373). گفتارهای معنوی. تهران: صدرا.
Arsenio, W.F. (2010). Moral Psychological Perspectives on Distributive Justice and Societal Inequalities. Child Development Perspectives, 9(2), 91-95.
Arsenio, W.F., Adams, E., & Gold, J. (2009). Social information processing, moral reasoning, and emotion attributions: Relations with adolescents' reactive and proactive aggression. Child Development, 80, 1739-1755.
Arsenio, W. F., & Kramer, R. (1992). Victimizers and their victims: Children's conceptions of the mixed emotional consequences of moral transgressions. Child Development, 63(4), 915-927.
Diamond, A., Kirkham, N. Z., & Amso, D. (2002). Conditions under which young children can hold two rules in mind and inhibit a prepotent response. Developmental Psychology, 38, 352-362.
Gummerum, M., López-Pérez, B., Ambrona, T., Rodríguez-Cano, S., Dellaria, G., Smith, G., & Wilson, E. (2016). Children's moral emotion attribution in the happy victimizer task: The role of response format. The Journal of Genetic Psychology, 177(1), 1-16.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and Justice. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Keller, M. (2004). Self in relationship. In D. K. Lapsley & D. Narvaez (Eds.), Morality, self, and identity: Essays in honor of Augusto Blasi (pp. 269–300). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Keller, M., Lourenco, O., Malti, T., & Saalbach, H. (2003). The multifaceted phenomenon of happy victimizers: A cross-cultural comparison of moral emotions. British Journal of Developmental Psychology, 21, 1-18.
Krettenauer, T., Jia, F., & Mosleh, M. (2011). The role of emotion expectancies in adolescents’ moral decision making. Journal of Experimental Child Psychology, 108, 358-370.
Malti, T. (2007). Moral emotions and aggressive behavior in childhood. In G. Steffgen & M. Gollwitzer (Eds.), Emotions and Aggressive Behavior in childhood (pp.185-200). Gottingen: Hogrefe & Huber.
Malti, T. (2012). Adolescent Emotions, development, morality, and application. San Francisco: Jossey-Bass.
Malti, T., & Krettenauer, T. (2013). The relation of moral emotion attributions to prosocial and antisocial behavior: A meta-analysis. Child Development,84(2), 397-412.
Minnameier, G. (2010). The problem of moral motivation and the happy victimizer phenomenon: Killing two birds with one stone. New Directions for Child and Adolescent Development, 129, 55-75.
Minnameier, G. (2012). A cognitive approach to the ‘happy victimizer’. Journal of Moral Education, 41(4), 491-508.
Minnameier, G., & Schmid, S., (2013). Situational moral adjustment and the happy victimizer, European Journal of Developmental Psychology, 10(2), 253-268.
Murgatroyd, S. J., & Robinson, E. J. (1993). Children's judgments of emotion following moral transgression. International Journal of Behavioral Development, 16(1), 93-111.
Murgatroyd, S. J., & Robinson, E. J. (1997). Children's and adults' attributions of emotion to a wrongdoer: The influence of the onlooker's reaction. Cognition & Emotion, 11(1), 83-101.
Nichols, S. (2002). Norms with feeling: towards a psychological account of moral judgment. Cognition, 84, 221-236.
Nunner-Winkler, G. (2007). Development of moral motivation from childhood to early adulthood. Journal of Moral Education, 36, 399-414.
Nunner-Winkler, G. (2009). Human Development from Early Childhood to Early Adulthood: Findings from a 20 Year Longitudinal Study. In W. Schneider & M. Bullock (Eds.), Moral motivation from childhood to early adulthood (pp.91-118). New York: Psychological Press.
Nunner-Winkler, G., & Sodian, B. (1988). Children’s understanding of moral emotions. Child Development, 59, 1323-1338.
Reed, A., Aquino, K., & Levy, E. (2007). Moral identity and judgments of charitable behaviors. Journal of Marketing, 71, 178-193.
Smith, C. E., Chen, D., & Harris, P. L. (2010). When the happy victimizer says sorry: Children's understanding of apology and emotion. BritishJournal of Developmental Psychology, 28(4), 727-746.
Wiersma, N., & Laupa, M. (2000). Young children's conceptions of the emotional consequences of varied social events. Merrill-Palmer Quarterly, 46(2), 325-341.
_||_