هنجارهای عاطفی واژگان دلبستگی در زبان فارسی
محورهای موضوعی : دلبستگیقیصر ملکی 1 , علی مظاهری 2 * , وحید نجاتی 3 , خاطره برهانی 4 , آذین سراج 5
1 - دانشجوی دکتری رشته روانشناسی
دانشگاه شهید بهشتی
2 - استاد گروه روانشناسی
دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشیار گروه روانشناسی
دانشگاه شهید بهشتی
4 - استادیار گروه روانشناسی
دانشگاه شهید بهشتی
5 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تهیه هنجارهای عاطفی واژگان مرتبط با دلبستگی در زبان فارسی بود.این پژوهش در سه مرحله انجام شد.در مرحله نخست،72نفر(43زن،29مرد)از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی جهت گردآوری واژگان مرتبط با دلبستگی و در مرحله بعد، از میان پژوهشگران و متخصصان قلمرو دلبستگی در شهر تهران،35نفر(27زن،8مرد)بهمنظور ارزیابی ارتباط واژگان گردآوریشده با دلبستگی انتخاب شدند.در مرحله آخر،124نفر(65زن،59مرد)از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، واژگان غربالشده را بر اساس رویآورد ابعادی هیجان و نیز ارتباط با دلبستگی، در قالب یک آزمون رایانهای مورد ارزیابی قرار دادند.انتخاب نمونه در هر سه مرحله با روش دردسترس انجام شد و از آزمون خودارزیابی آدمکی(برادلی و لانگ،1994)بهمنظور بررسی ظرفیت هیجانی و برانگیختگی واژهها استفاده شد.برای تحلیل یافتهها از آزمونهمبستگی پیرسون و تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد.پس از چند مرحله غربالگری،107واژه مرتبط با دلبستگی، جمعآوری و ابعاد هیجانی آن به شکل توصیفی ارائه شد.نتایج نشان داد بینمرتبط بودن واژگان با دلبستگیبا ظرفیت هیجانی و برانگیختگی بهترتیب رابطه مثبت و منفی و بین ظرفیت و برانگیختگی، رابطه منفی معنادار وجود دارد.مقایسه دو جنس نیز نشان داد که زنان واژگان مثبت را خوشایندتر و واژگان منفی را ناخوشایندتر از مردان ارزیابی میکنند.در ارتباط با برانگیختگی تفاوتی بین دو جنس مشاهده نشد.مجموعه واژگان تهیه شده در این پژوهش بهدلیل همگنی بالا و هنجار ارائه شده میتواند ضمن بالا بردن قابلیت تکرارپذیری یافتهها، منجر به تسهیل ارتباط علمی میان پژوهشگران قلمرو دلبستگی شود و امکان مقایسه نتایج پژوهشهای مختلف را فراهم سازد.
This study aimed to develop affective norms for Persian attachment related words in three phases. In the first phase, 72 students (43 female, 29 male) of Shahid Beheshti University were selected to collect attachment related words. In the second phase, 35 attachment specialists (27 female, 8 male) in Tehran, were chosen to evaluate attachment relevance of words. In the last phase, 124 students (65 female, 59 male) of Shahid Beheshti University were chosen and they rated selected words respect to emotional dimensions through Self-Assessment Manikin (Bradley & Lang, 1994) and attachment relevance. Pearson correlation coefficient and mixed ANOVA were used for analysis. After several phases of screening, 107 attachment related words were collected and we presented their emotional dimensions in a descriptive manner. Results showed that attachment relevance has a positive correlation with valence and negative correlation with arousal. There was a negative relationship between valence and arousal. Although females had a positive and negative bias in valence rating of respected words, there was no significant gender difference in arousal. The set of words that was prepared in this study can make the replication of results and scientific communication easier and provides the possibility of comparing results of different studies especially in the field of attachment.