اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی مادران دارای فرزند با نشانه های تضادورزی گستاخانه
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیفاطمه تجلّی 1 , حجّت الله جاویدی 2 , امیرهوشنگ مهریار 3 , سید احمد میرجعفری 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: اضطراب, افسردگی, تنیدگی, درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, نشانههای تضادورزی گستاخانه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش گروهی با روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی، اضطراب و تنیدگی مادران دارای فرزند با نشانههای تضادورزی گستاخانه بود.روش این پژوهش شبهتجربی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. 4 مدرسه ابتدایی پسرانه دولتی با روش خوشهای مرحلهای انتخاب شدند، سپس با روش غربالگری بر اساس سیاهه نشانههای مرضی کودکـ فرمهای معلم و والدین (اسپرافکین، گادو، سالیسبری، اشنایدر و لانی، 2002)، 40 مادر دارای فرزند با نشانههای تضادورزی گستاخانه، نمونه پژوهش را تشکیل دادند و بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروهها به تصادف به دو گروه مداخله و گواه نامگذاری شدند. گروه مداخله،آموزشمدلشش وجهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کرد. شرکتکنندگان در سه مرحله سیاهه نشانههای مرضی کودک (اسپرافکین و دیگران، 2002) و مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در گروه مداخله، نشانههای افسردگی، اضطراب، و تنیدگی بهطور معناداری کاهش یافته است. نتایج تحلیل کواریانس برای نشانههای تضادورزی گستاخانه فرزندان نیز نشاندهنده کاهش این نشانهها در فرزندان بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش مدل ششوجهی درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد، افسردگی، اضطراب و تنیدگی مادران و نشانههای تضادورزی گستاخانه فرزندان را کاهش میدهد. بنابراین، درمانگری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر متغیرهای مرتبط با سلامت مادران و فرزندان آنها تأثیرگذار است.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of training of acceptance and commitment based therapy on depression, anxiety and stress among mothers of children with oppositional defiant disorder (ODD) symptoms. The study design was a quasi-experimental, with pretest, posttest and follow-up. Four boys’ state elementary schools were randomly selected by multi-stage cluster sampling. Then, 40 mothers were selected as the research sample, based on the teacher and Parents' Child Symptom Inventory (Sprafkin, Gadow, Salisbury, Schneider & Loney, 2002), using screening procedure. They were randomly assigned to two groups of 20. The groups were randomly assigned to intervention and control groups. The intervention group received the hexagon model of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) as the protocol. Participants in three stages completed pre-test, post-test and follow-up of Depression, Anxiety and Stress Scale (Lovibond & Lovibond, 1995) and Child Symptom Inventory (). The results of Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) indicated that depression, anxiety, and Stress were significantly decreased in the intervention group. The results of analysis of covariance (ANCOVA) for symptoms of oppositional defiant disorder of children also showed a decrease in these symptoms in children. Overall, the results of the study indicated that training of the hexagon model of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) affects the performance of mothers, and the symptoms of oppositional defiant disorder in their children.
سامانی، س. و جوکار، ب. (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3)، 76 -65.
عابد، ن.، پاکدامن، ش.، مظاهری، م. ع حیدری، م. و طهماسیان، ک. (1396). اثربخشی آموزش گوش دادن احترامآمیز به کودکان بر بهزیستی روانشناختی مادران. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(52)، 373 -365.
محمد اسماعیل، ا. (1386). انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانههای مرضی کودک ویرایش چهارم (4CSI-). فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(1)، 96 -79.
مغربیسینکی، ح.، حسنزاده، س.، ارجمندنیا، ع. ا. و خادمی، م. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بر ارتقای تعامل والدـ کودک. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(49)، 69 -57.
هریس، ر. (1394). ACT به زبان ساده الفبای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. ترجمه ا. امینزاده. تهران: ارجمند (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2009).
هیز، اس. سی. و استروسال، ک. دی. (1396). راهنمای عملی درمان مبتنی بر پذیرش و پایبندی. ترجمه ا. خمسه. تهران: ارجمند (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2004).
|
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric Properties of the 42-Item and 21-Item Versions of the Depression Anxiety Stress Scales in Clinical Groups and a Community Sample. Psychological Assessment, 10(2), 176-181.
Brassell, A. A., Rosenberg, E., Parent, J., Rough, J. N., Fondacaro, K., & Seehuus, M. (2016). Parent's psychological flexibility: Associations with parenting and child psychosocial well-being. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(2), 111-120.
Dette-Hagenmeyer, D. E., & Reichle, B. (2014). Parents' depressive symptoms and children's adjustment over time are mediated by parenting, but differentially for fathers and mothers. European Journal of Developmental Psychology, 11(2), 196-210.
Frögéli, E., Djordjevic, A., Rudman, A., Livheim, F., & Gustavsson, P. (2016). A randomized controlled pilot trial of acceptance and commitment training (ACT) for preventing stress-related ill health among future nurses. Anxiety, Stress, & Coping, 29(2), 202-218.
Gadow, K. D., & Sprafkin, J. (2002). Child Symptom Inventory-4 screening and norms manual. Stony Brook, NY: Checkmate Plus.
Gjerde, L. C., Eilertsen, E. M., Reichborn‐Kjennerud, T., McAdams, T. A., Zachrisson, H. D., Zambrana, I. M., ... & Ystrom, E. (2017). Maternal perinatal and concurrent depressive symptoms and child behavior problems: a sibling comparison study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(7), 779-786.
Harries, V., & Brown, A. (2019). The association between use of infant parenting books that promote strict routines, and maternal depression, self-efficacy, and parenting confidence. Early Child Development and Care, 189(8), 1339-1350.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2012). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change (2nd ed.). New York, NY: Guilford Press.
Liu, X., Lin, X., Heath, M. A., Zhou, Q., Ding, W., & Qin, S. (2018). Longitudinal linkages between parenting stress and oppositional defiant disorder (ODD) symptoms among Chinese children with ODD. Journal of Family Psychology, 32(8), 1078-1086.
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behavior Research and Therapy, 33(3), 335-343.
Lunsky, Y., Fung, K., Lake, J., Steel, L., & Bryce, K. (2018). Evaluation of acceptance and commitment therapy (ACT) for mothers of children and youth with autism Spectrum Disorder. Mindfulness, 9(4), 1110-1116.
Möller, E. L., Nikolić, M., Majdandžić, M., & Bögels, S. M. (2016). Associations between maternal and paternal parenting behaviors, anxiety and its precursors in early childhood: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 45, 17-33.
Sprafkin, J., Gadow, K. D., Salisbury, H., Schneider, J., & Loney, J. (2002). Further evidence of reliability and validity of the Child Symptom Inventory-4: Parent checklist in clinically referred boys. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(4), 513-524.
Twohig, M. P., & Levin, M. E. (2017). Acceptance and commitment therapy as a treatment for anxiety and depression: A review. Psychiatric Clinics of North America, 40(4), 751-770.
Wallace, D. P., Woodford, B., & Connelly, M. (2016). Promoting psychological flexibility in parents of adolescents with chronic pain: Pilot study of an 8-week group intervention. Clinical Practice in Pediatric Psychology, 4(4), 405-416.
Wersebe, H., Lieb, R., Meyer, A. H., Hofer, P., & Gloster, A. T. (2018). The link between stress, well-being, and psychological flexibility during an Acceptance and Commitment Therapy self-help intervention. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(1), 60-68.