اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بر ارتقای تعامل والد-کودک
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیحامد مغربی سینکی 1 * , سعید حسنزاده 2 , علی‎اکبر ارجمندنیا 3 , مژگان خادمی 4
1 - کارشناس ارشد
2 - دانشیار
3 - دانشیار
4 - استادیار
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بر ارتقای تعامل والد-کودکانجام شد. در این بررسی 26 مادر که فرزندان 6 تا 12 ساله با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی داشتند، ابتدا به صورت غیر تصادفی (هدفمند) انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 13 نفری آزمایشی و گواه قرار داده شدند. ابزار پژوهش مقیاس تعامل والد-کودک پیانتا (1994) بود. گروه آزمایشی طی هشت جلسه برنامة آموزشی مهارتهای ارتباطی دریافت کرد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش مهارتهای ارتباطی تأثیر معنادار بر ارتقای تعامل والد-کودک بین مادران شرکتکننده در گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه دارد و موجب کاهش مؤلفههای تعارض و وابستگی و افزایش مؤلفه نزدیکی شده است. با توجه به اهمیت آموزش والدین بهویژه مادران در تربیت فرزند و تأثیر شیوة برقراری ارتباط و تعاملهای آنان در بهوجود آمدن نوع رفتار کودک دارای اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی، آموزش مهارتهای ارتباطی به والدین برای هر چه بهتر برخورد کردن آنان با فرزند خود و همچنین ارتقای سطح تعامل والد-کودک ضرورت دارد.
T The present study aimed to investigate the efficacy of communication skills training to mothers of children with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) on enhancement of parent-child interaction. Twenty six mothers who had 6-12 year old children with ADHD were selected by purposeful sampling and randomly assigned into either experimental or control group. The participants completed the Pianta Parent-Child Interaction Scale (1994). The experimental group received 8 sessions of the communication skills training. The results indicated that the communication skills training had significant effect on enhancement of parent-child interaction in the experimental group. The communication skills training reduced the conflict and dependence components and increased intimacy component. Given the importance of parents education in rearing children, communication skills training to parents of children with ADHD is necessary to improve parent-child interaction in this group.