مقایسه اثربخشی چندرسانه ای های تعاملی وغیر تعاملی (CD های آموزشی)بر خودنظم دهی دانشجویان تربیت معلم
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیرویا رحمانی نیشابور 1 , عصمت دویران 2 , مونا احمد مخبری 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
3 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
کلید واژه: یادگیری, چند رسانه ای, تعاملی, غیر تعاملی, یادگیری خودنظم دهی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به مقایسه ی اثربخشی رسانه های تعاملی وغیرتعاملی(CD) بر یادگیری خودنظم دهی دانشجویان پرداخته است.که به صورت پژوهشی شبه آزمایشی انجام شده است. پژوهش با دو گروه آزمایشی انجام گرفته که اعضای دو گروه به صورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه تربیت معلم زنجان انتخاب شدند و هرگروه از 15 نفر تشکیل شده است. ابتدا پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودنظم ده در بین دو گروه آزمایشی به عنوان پیش آزمون اجرا شد وسپس هر دو گروه به یادگیری با استفاده ازچندرسانه ای ها پرداختند. یکی از گروه ها با چندرسانه ای تعاملی و گروه دیگر با چندرسانه ای غیر تعاملی به یادگیری پرداخت. پس از پایان جلسات که مشتمل بر چهار جلسه بود، پس آزمون اجرا شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین راهبردهای یادگیری خودنظم ده فراگیرانی که از طریق چندرسانه ای تعاملی آموزش دیده اند و فراگیرانی که از طریق چند رسانه ای غیر تعاملی آموزش دیده اند تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش می توان ادعا کرد که یادگیری از طریق چندرسانه ای های تعاملی در راهبردهای یادگیری خودنظم ده تاثیر دارد و می توان از این رسانه برای افزایش یادگیری خودنظم دهی در فراگیران استفاده کرد.
The present study tries to compare the effect of interactive and non - interactive multimedia on students’ self- regulation. The survey was performed on two experimental groups of 15 members of each, who were randomly selected among the teacher training students’ in Zanjan teacher training university. A pre- test was conducted on self -regulation strategies .Training started by using multimedia, one group got interact, the other non -interactive multimedia training. At the end of the study, a post -test was implemented. The results showed that a significant difference was found between interactive and non- interactive multimedia learning strategies on the students’ self- regulation learning. Thus the study confirms that learning through inter active - multimedia increases the self -regulation learning.
منابع فارسی
- احدیان، محمد(1373). مقدمات تکنولوژی آموزشی. نشر وتبلیغ بشری. تهران
- دلاور، علی.(1374). مبانب نظزی وعملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی. رشد.تهران
- دیویس، آرگی(1373).مدیریت یادگیری(ترجمه ی داریوش نوروزی و محمدحسن امیرتیموری). راهگشا. شیراز
- سلیمان نژاد، اکبر(1379). بین منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی فراگیران پسر سال سوم دبیرستان رشته ی ریاضی فیزیک شهر تهران در سال تحصیلی79-1378 . پایان نامه کارشناشی ارشد دانشگاه تربیت معلم. تهران
- سیف، علی اکبر(1383). روان شناسی تربیتی. آگاه، چاپ ششم. تهران
- طلوعی تکمیلی ترابی، نادره(1382). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی(توضیح مستقیم) بر میزان یادگیری خودگردانی فراگیران کلاس پنجم ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناشی ارشد دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی. تهران
- میگر، ویلیام.ال و موریس، لانگدون(1383). نسل چهارم R&D مدیریت دانش، فناوری واطلاعات (ترجمه ی علیرضا مهاجری و مریم فتاح زاده). جهاد دانشگاهی. تهران .
- نیکدل، فریبرز(1387).بررسی و مقایسهی خود تنظیمی یادگیری و سازگاری در فراگیران کاربر اینترنت و غیر کاربراینترنت فراگیران دبیرستان های پسرانه ی شهر تهران در سال تحصیلی 1385-1384. پایان نامه ی کارشناسی ارشد.دانشگاه تربیت معلم . تهران
منابع انگلیسی
-Cavalire,Robert&Weber,Keith(2002),Learning medianced, the case of dax cowerd:Acomparison of text, filk and interactive multimedia.
-Chiarelli, Stephannie&Whipp,Joanl(2004) self regulation in a web based cours.Educational technology research and development.V.52,N.3.
-Mandel, Susan(1999)Effect of secondery student creation of hyper media mathematics and computer(doctorol dissertation purdue university 1999)dissertation abstract international.
-Kramarski, Bracha&Zeichner,Orit(2001)Using technology to enhance mathematical.Education media international.Israel
available: http://www.tandf.co.uk/journals
-Mayer, Richard E. (2001)Multimedia lerrning, University of California,Satabarbara.
-Pantrich, P.R & Degroot, E. V(1990)Motivational and self regulation lerrning components of classroom academic performance,journal of educational psychology.
-Pape S.J, Wange.C(2003) Middle school childeren's strategic behavior, classification and relation to academic achievement and mathematical problem solving , Instructional scince,V.31.
-Sharp,Caroline(2002) Study support and the development of the self regulated learner, educational research,V.99, spring.
-Winne P.H(1995) Inherent details in self regulated learning, educational psychologist,V.30,N.173.
- Zimmerman B.J(1998) Academic studing and the development of personal skill,a self regulatory perspective,Educational psychologyist,V.33,N.213.
-Zimmerman B.J (2001)Achieving academic excellence,Aself regulatory perspective En M. Ferrari(Ed) The pursuit of excence through education, Mahwah, NJ.Erlbaum.
- Zimmerman B.J&Martinez&Pons(1998) Development of a structured interview for assessing student use of self regulated learning strategies,American educational research journal,V.23.