ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمدعلی فرنیا 1 , سعید مفضفی یامچی 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت کیفیت فراگیر. کتابخانههای عمومی و ارزیابی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به روش توصیفی– پیمایشی و با هدف ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها، در صدد آن انجام شد. متغیرهای مورد نظر عبارتند از: تعهد، مشتری گرایی، آموزش، واقعگرایی، مشارکت و همکاری و بهبود مستمر. جامعه آماری همه 94 مدیر شاغل در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی بوده و ابزار جمعآوری تحقیق در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که توسط مدیران کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی تکمیل شده است و شامل 6 مؤلفه با 42 گویه است، پس از اطمینان از روایی و اعتبار آنها پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای وضعیت موجود بالاتر از 75/0 حاصل گردید. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی چون فراوانی، آزمون t تک نمونهای و MANOVA توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مشخص شد که با توجه به نتایج آزمون تی تک نمونهای، تفاوت معناداری بین وضعیت موجود(میانگین نمونه) و مطلوب(میانگین نظری) با احتمال 99 درصد وجود دارد. بنابراین میتوان گفت وضعیت موجود بالاتر از وضعیت استاندارد مطلوب میانگین نظری) بوده و این فاصله از لحاظ آماری نیز معنادار است. نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع در حالت کلی در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و این یافته پژوهشی نشان میدهد انتظارات مراجعان در کتابخانه های عمومی استان آذربایجانشرقی به نحوخوبی برآورده میشود.
The present Study is descriptive survey and evaluates the level of TQM in public libraries in Eastern Azrbaijan and evaluates presents a procedure to promote it. Variables considered are: commitment, customer integration, training, realism, participation and cooperation and continuous improvement. The statisiticale population, was all 94 directors working in public libraries, East Azarbaijan and the tools for gathering data was researcher made questionnaire.The managers of public libraries in East Azarbaijan completed which includes six components with 42 questions.The reliability, using cronbach alpha was 0.75 . The descriptive and inferentiale statistics were used to analyze the data. According to the results of t-test, there is significant difference between the status qua(sample average) and optimal(theoretical mean).The results indicate that the situation of public libraries in East Azarbaijan Province, based on totale quality management, in general, is relatively higher than average level and is considered desirable. This findings shows that clients’expectations in the public library in East Azarbaijan province are met very well.
آخشیک، سمیه سادات، (1386)، بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت
فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران اهواز و
علوم پزشکی با استفاده از الگوی تعالی سازمانی (EFQM). پایان نامه
کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران.
احمدی، غ. رجایی پور، س. اکبری، ا.، (1382)، بررسی راه های بهبود کیفیت
مدیریت دبیرستانهای شهر اصفهان از دیدگاه کارکنان آموزش و
پرورش. فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش، شماره33 و34، ص143 و144.
اشرفی ریزی، حسن.(1382) بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در
کتابخانه های عمومی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در
استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده
علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران.
اونز، ادواردز، (1377)، فنون مدیریت برای کتابداران، ترجمه فرشته ناصری،
مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
تابنده، فاطمه، (1383)، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاه
شیراز در اعمال مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)از دیدگاه مدیران
وکارشناسان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران،
3 (3و4)، ص. 133-154.
تامپسون، جیمز، (1366)، تاریخ اصول کتابداری، ترجمه محمود حقیقی، تهران :
مرکز نشر دانشگاهی.
حیدری تفرشی، غ.، یوسفی سعیدآبادی، ر.، خدیوی، ا.، (1381)، نگرش نوین
به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران: انتشارات
فرا شناختی اندیشه.
خدیوی، ا.، (1381)، درآمدی بر رفتار سازمانی. تبریز: انتشارات شایسته.
خورشیدی، ع.، (1379)، مدیریت کیفی در آموزش عالی ایران. مجله
دانش مدیریت، سال دوازدهم، شماره 47، ص 43.
سرمدی، محمدرضا، (1384)، روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، تهران:
انتشارات دانشگاه پیام نور.
سینگ، موهیندر، (1373)، مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی (نظریه و عمل)،
ترجمه غلامرضا فدائی عراقی، تهران: دبیرخانه هیات امنای کتابخانه های
عمومی کشور.
صباغیان، ز.، آقا، م.، بختیاری، ا.، طالبی، س.، (1373)، تاثیر آموزش ضمن خدمت
بر افزایش موفقیت و کارایی مدیران، فصلنامه مدیریت در آموزش و
پرورش، سال چهارم، شماره 7 .
نجف بیگی، رضا، (1382)، سازمان و مدیریت، تهران دانشگاه آزاد اسلامی،
مرکز انتشارات علمی.
نوری، رسول، (1384)، میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی
تهران برای پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)، مدیریت و
اطلاعات در بهداشت و درمان، 2 (1)، ص. 54-64.
Barrionuevo, M. D; P'erez, A. M. (2003). Evaluation of Academic Libraries*in*Andalusia*(Southern*Spain):*An* EFQM-compliant manual, Availableat: http://www.arl.org/states/north/program.html Retrieved 17 Nov 2006
Brophy, Peter and Kate coulling. (1996).Quality Management. Aldershot: Aslip Gower.
Evans, Margaret.(2000). Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem,Israel,13-18August), Availableat: http://www.ifla.org/IV/ifla.
Domenico, Giovanni. (2004). Self-Assessment, Skill, Excellence: The EFQM Model in the Libraries, Available at:Retrieved 30 Oct 2006. http://www.aib.boll/2004/0404443.html.
Evans, Margaret. (2000). Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem, Israel, 13-18August), Available at: http://www.ifla.org/ IV/ifla 66/papers/112-126e.html. Retrieved 11 Nov 2006.
Mello, L; Sampaio, M. (2003). Evaluation and Quality Libraries Performance: A View from Portugal and Brazil, Available at:http://eprints.rclis.org/archive/00003633/02/PosterMeloSampaio- Northumbria-4.pdf