بررسی فقهی حقوقی تعیین اجاره بها از سوی دولت در انعقاد و تمدید قراردادهای اجاره
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامی
1 - دانشجوی رشته فقه و مبانی حقوق دنشکده الهیات دانشگاه تبریز
کلید واژه: تحدید اجاره بها, تقدیم مصلحت عمومی, حکم حکومتی, قاعده لاضرر, مالکیت خصوصی. ,
چکیده مقاله :
امروزه دولت دخالت هایی در اشکال مختلف از قبیل قانون¬گذاری، تنظیم آیین¬نامه¬های اجرایی و یا از طریق آرای قضایی صورت می دهد. در این مقاله به تبیین مبانی و اشکالات فقهی حقوقی دخالت دولت در محدود کردن مقدار افزایش اجاره¬بها و شیوه آن پرداخته شده است. با بررسی قواعد موجود در ابواب فقه و تفاسیر قانون اساسی هرچند در فقه و قوانین موضوعه مالکیتی برای افراد جامعه پذیرفته شده است و لکن این مالکیت در عین اینکه محترم است، مطلق نیست و به وسیله خود قانون و فقه قیدهایی به آن تعلق گرفته است. از آنجایی که قانون اساسی و قوانین فقهی مصلحت جامعه و نوع را در نظر می¬گیرد، بنابراین این اجازه را به مجری قانون داده¬است که بااعمال برخی قوانین، این محدودیت ها را برای مالکین ایجاد نماید. دلیل این امر اولویت مصلحت نوع جامعه بر مصلحت فرد و قاعده لاضرر می¬باشد. البته این امر نباید مستمسکی برای ایجاد حرج و ضرر برای افراد ضعیف جامعه گردد. بنابراین برای رعایت صلاح برخی از اقسام موجرینی که گذران زندگی ایشان از طریق اجاره بهاست، نیاز است این مقدار محدود شده از باب ضمان از جانب دولت جبران گردد.
Extended abstract Introduction: executive regulations or through judicial decisions.In this article, the foundations and jurisprudential problems of the government's intervention in limiting the amount of rent increase and its method have been explained. By ex amining the rules in the jurisprudence chapters and the interpretations of the constitution, although ownership is accepted in the jurisprudence and laws of the society, but this ownership, while it is respected, is not absolute, and by the law and jurisprudence itself, restrictions have been assigned to it. Since the constitution and jurisprudence laws take into account the interest of the society and the species, it has given permission to the law enforcer to create these restrictions for the owners by applying some laws. The reason for this is the priority of the interest of the society over the interest of the individual and the rule of harmlessness. Of course, this should not be used as an excuse to cause embarrassment and harm to the weak members of the society. Therefore, in order to comply with some types of landlords whose livelihood is through rent, this limited amount needs to be compensated by the government as a guarantee. Research Methodology: This study falls under the humanities and was conducted using a theoretical approach with data collected through library research and content analysis. The tools used for data collection included note-taking and translation. Due to the legal nature of the topic, an inferential and analytical approach was followed. Comparative analysis was used where necessary to facilitate clear conclusions. The overall method employed in the article was descriptive, analytical, and comparative. Results:"Considering the arguments for and against government-imposed rent caps in lease agreements, the following conclusions are drawn: Opponents cite the jurisprudential principles of "respect for a Muslim's property," "sovereignty over possessions," and the "rule of dominion." These principles, deeply rooted in Islamic jurisprudence, emphasize the sanctity of private ownership. From a legal standpoint, every owner has the right to dispose of and benefit from their property in any way they see fit, except where explicitly limited by law. Furthermore, no property can be taken from its owner without a legal decree. The most significant justification for restricting rent, from both a jurisprudential and legal perspective, can be found in the concept of a "governmental decree" (Hokm-e Hokoomati) issued by a religious ruler (Hakem-e Shar'). Based on this, the ultimate conclusion is that since, in certain cases, government restrictions on ownership can lead to harm (ḍarar) and hardship (ḥaraj) for landlords, the principles of "no harm" (lā ḍarar) and "no hardship" (lā ḥaraj) necessitate that the government, as the cause of this hardship and harm for individuals facing financial difficulties due to these restrictions, must compensate them for the restricted amount. One of the important outcomes of this research is a method for reconciling the arguments for private ownership in jurisprudence and law with the principles of lā ḍarar and lā ḥaraj. According to the findings of this research, it is proposed that the government, as the executive arm of the Islamic Republic, should devise measures to compensate low-income individuals whose livelihoods depend on renting out their properties. Among the suggestions for funding this initiative is to impose taxes on individuals who own more than one property." I hope this translation is clear and helpful! It's always fascinating to see how legal and jurisprudential concepts intertwine. If you have any other texts you'd like translated or explained, just let me know. I'm here to help you navigate the wonderful world of words! Conclusion :This study meticulously examined the jurisprudential and legal arguments surrounding government intervention in capping rent increases within lease agreements. The findings reveal a nuanced interplay between individual property rights and broader societal welfare, as viewed through the lens of Islamic jurisprudence and legal frameworks. Arguments opposing rent control primarily rest on fundamental Islamic legal principles such as the sanctity of a Muslim's property, the absolute authority of an owner over their possessions, and the rule of *tasallut* (dominion). These principles affirm the respect accorded to private ownership in Islamic law, implying that an owner should be free to lease their property at any mutually agreed-upon price. Legally, a proprietor generally retains the right to dispose of and benefit from their property, with exceptions only explicitly defined by law. Conversely, the most compelling justification for rent control, from a jurisprudential and legal standpoint, emanates from the concept of *hukm-e hukoomati* (governmental decree by the Islamic ruler). Key facets supporting this include prioritizing public interest over individual interests (*taqdim maslahat-e no'ee bar maslahat-e shakhsiye*), the rule of *la dharar* (no harm), the ruler's authority over recalcitrant individuals (*vilayat-e hakim bar mumtani'*), and the ruler's decree to combat hoarding (*ehtekar*). The analysis of both opposing and supporting arguments ultimately suggests that, while restricting individual property rights is generally not permissible as a primary ruling (*hukm-e avvali*), a governmental decree issued for the greater good and to preserve the social order can provide legitimate authorization for such restrictions as a secondary ruling (*hukm-e sanavi*). A critical outcome of this examination is the recognition that when governmental rent control measures inflict undue hardship or harm upon landlords, particularly those who rely on rental income for their livelihood, the principle of *la dharar* (no harm) and *la haraj* (no hardship) necessitates compensation. In such cases, the government, as the orchestrator of this hardship, should ideally compensate the affected landlords for the difference between the capped rent and what would have been a fair market rate, especially considering inflationary pressures. However, if a landlord does not significantly depend on rental income for their sustenance, the protection of tenants' interests takes precedence, and government compensation may not be required. Key words: harmless rule, government order, Limitation of rent, presentation of public interest, private property.
آذرنوش، آذرتاش (1379). فرهنگ معاصر عربی به فارسی. تهران: نشر نی .
ابن اثیر، مبارک(بی¬تا) . النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، چاپ چهارم. قم: موسسه اسماعلیلیان.
ابن منظور، ابوالفضل(1414ق). لسان العرب، چاپ سوم. بیروت: دار الفکر.
اسماعیلى، محسن(1378). قاعده ولایت حاکم بر ممتنع. فصل نامه حکومت اسلامی، شماره 11 .
امام خمینی، سید روح الله(1421ق). کتاب البیع، چاپ اول. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام.
امامی، سید حسن (1385). حقوق مدنی، چاپ26. تهران: انتشارات اسلامیه.
بجنوردی، سید حسن(1419ق). القواعد الفقهیه، چاپ اول. قم، نشر الهادی.
بحرانی، شیخ یوسف، (1405 ق). الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله(1389). ولایت فقیه. قم: چاپ اسرا، بیتا.
حرانی، ابن شعبه(1404ق). تحف العقول، چاپ دوم. قم: جامعه مدرسین.
حرعاملی، محمد بن حسن (1409 ق). وسائل الشیعه، چاپ اول. قم: آل البیت.
حکیم، محمد تقی (1418 ق). اصول العامه للفقه المقارن، چاپ دوم. قم: مجمع جهانی اهل البیت.
حلی، جمال الدین(1407 ق). المهذب البارع فی شرح مختصر النافع، چاپ اول. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
خویی، سید ابوالقاسم(1374). مصباح الفقاهه. قم: المطبعه الحیدریه، بیتا.
راسخ، محمد (1387). حق و مصلحت، چاپ سوم. تهران: طرح نو.
شریعتى، روح الله(1393). قاعده عدم ولایت و حقوق مردم. مجله علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم. 17 (68).
شمس الدین، محمد مهدی(1378). احتکار در اسلام. شرکت چاپ و نشر بین الملل.
شیخ انصاری، مرتضی (1415 ق). کتاب المکاسب، چاپ اول قم: کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری.
شیخ مفید، محمدن محمد(1413ق). المقنعه، چاپ اول. قم:کنگره جهانی هزاره شیخ مفید.
صدر، محمدباقر(1355). اقتصاد ما. برگردان محمدکاظم موسوی، چاپ اول. تهران: موسسه برهان.
صدوق، محمد بن علی(1413 ق). من لایحضره الفقیه، چاپ دوم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طاهری، حبیب الله (1392). حقوق مدنی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، بیتا.
طباطبائی، سید محمدحسین (1355). فرازهایی از اسلام. تهران: انتشارات جهان آرا.
طباطبایی، محمد حسین، و بدیعی، محمد(1387). معنویت تشیع. به ضمیمه چند مقاله دیگر، قم: انتشارات تشيع.
طبرسی، احمد بن علی 1403)ق). الاحتجاج علی اهل اللجاج، چاپ اول. مشهد: نشر مرتضی.
طریحی، فخرالدین (1416ق). مجمع البحرین، چاپ سوم. تهران:کتابفروشی مرتضوی.
طوسی، محمد بن حسن (1414). امالی، چاپ اول. قم: دارالثقافه.
شیخ ابوجعفر طوسی (1407ق). تهذیب الاحکام، چاپ چهارم. تهران: دارالکتب.
شیخ ابوجعفر طوسی (بی تا). الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار، چاپ اول. تهران: دارالکتب.
فاضل مقداد، سیوری(1404). التنقیح الرائع لمختصر الشرائع، چاپ اول. قم: انتشارات کتابخانه¬ی آیت الله مرعشی.
فیض کاشانی، محمد محسن (1406ق). الوافی، چاپ اول. اصفهان: کتابخانه امیرالمومنین علی علیه السلام.
فیومی، احمد(بی تا). المصباح المنی، چاپ اول. قم: منشورات دار¬الرضا.
قارى ســید فاطمى، سید محمد (1388). حقوق بشر درجهان معاصر، چاپ اول. تهران: موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهردانش.
قمی، شیخ عباس (1414ق). سفینه البحار، چاپ اول. قم: نشر اسوه.
کاتوزیان، ناصر (1384). حقوق مدنی، چاپ نهم. تهران: نشر میزان.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407 ق). الکافی، چاپ چهارم. تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
المتقی الهندی، علاءالدین (1409 ق).کنز العمال. بیروت: مؤسسه الرساله .
مجلسی، محمدباقر(1404 ق) تحف العقول فی شرح اخبار آل الرسول، چاپ دوم. تهران، دارالکتب.
مجلسی، محمدباقر(1403ق). بحار الانوار، چاپ دوم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
محقق داماد، سیدمصطفی (1406 ق). قواعد فقهی، چاپ دوازدهم. تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر (1410 ق). القواعد الفقهیه، چاپ اول. قم: انتشارات مدرسه امیرالمومنین.
دائره المعارف فقه مقارن، چاپ اول. قم: انتشارات مدرسه امیرالمومنین علیه السلام.
نجفی، صاحب الجواهر(1404 ق). محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، چاپ هفتم. بیروت: دار احیاء تراث العربی.
نوری، حسین (1408). مستدرک الوسائل، چاپ اول. قم: موسسه آل البیت.
.................. (بی¬تا). التنقیح فی شرح المکاسب، چاپ اول. قم: موسسه احیاء آثار امام خویی.
.................. (بی¬تا). تهذیب الاصول، چاپ اول. تهران: موسسه تنظیم و نشر.
................. (بی¬تا). صحیفه نور. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، بیتا.
................. (بی¬تا). کتاب البیع ، چاپ سوم قم: موسسه اسماعیلیان.