شناسایی موانع توسعه فردی اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های آزاد استان گیلان و ارائه راهکارهای بهبود آن
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیاعظم راستگو 1 , یوسف نامور 2 , شهلا جا ن ا حمدی مریان 3 , صدرالدین ستاری 4 , مسعود امامی نژاد 5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی
5 - گروه علوم تربیتی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
کلید واژه: توسعه فردی, موانع توسعه فردی, توسعه منابع انسانی, اعضای هیئت علمی,
چکیده مقاله :
با افزايش درک سازمانها از تاثیر توسعه فردی به عنوان یکی از اشکال توسعه منابع انسانی و نقش آن در افزايش بهرهوری سازمان، رضایت شغلی کارکنان و افزایش توانمندی¬های فردی آنان، شناخت موانع توسعه فردی کارکنان به طور اعم و اعضای هیئت علمی به طور اخص به عنوان سرمایههای اندیشمند جامعه حائز اهمیت است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع توسعه فردی اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان و ارائه راهکارهای بهبود آن انجام شده است. اين پژوهش از نوع تحقيقات كاربردي ميباشد كه از روش کیفی به عنوان روش پژوهش استفاده كرده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان و خبرگان توسعه منابع انسانی و توسعه فردی میباشد که با 15نفر از ایشان به عنوان نمونه پژوهش، تا مرحله اشباع نظری مصاحبههایی صورت گرفت. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گردید. از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاه شد. به منظور تحلیل یافتهها از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 4 مانع اساسی پیش روی توسعه فردی اساتید هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان وجود دارد که شامل موانع فردی (شخصی)، علمی (پژوهشی و آموزشی)، سازمانی (سیاستگذاری، زیرساخت و ساختار) و مدیریتی (ویژگی مدیر) که هر یک از این موانع دارای مولفههای مشخص میباشد.
By increasing organizations' understanding of the impact of individual development as one of the forms of human resource development and its role in increasing organizational productivity, employee job satisfaction and increasing individual capabilities they, recognized the obstacles to individual development of employees in general and faculty members are especially important as thinking capitals of the society is important. In this regard, the current research was conducted with the aim of identifying the obstacles to the individual development of faculty members of Gilan Azad Universities province and providing ways to improve it.This research is a type of applied research that uses the qualitative method as a research method. The statistical population is all academic faculty members of Gilan Azad universities province and experts in human resource development and individual development. interviews were conducted with 15 of them as a research sample up to the theoretical saturation stage. Sampling was done purposefully and semi-structured interviews were used to collect data. In order to analyze the findings, open and axial coding method was used. The results of the research showed that there are 4 basic obstacles in front of the individual development of faculty members of Gilan Azad universities province, which include individual (personal), scientific(research and educational), organizational obstacles (policymaking, infrastructure and structural) and managerial (managerial characteristics) each of these obstacles has specific components.
1) اردلان، محمدرضا، ساره، شهرستانه (1400). وضعیت توسعه فردی اعضا هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی.
2) ابراهیمزاده، رضا، فیاض، راضیه، شاه طلبی، بدری(1400). طراحی و اعتباریابی الگوی توانمندسازی اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (یک مطالعه آمیخته)، نشریه توسعه آموزش جندی شاپور، دوره 12، شماره2، صص 632-621 .
3) حجازی، اسد (1400). واکاوی موانع و مشکلات فعالیت اعضای هیئت علمی در نظام آموزش عالی تربیت معلم، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 10، شماره3، صص93-121.
4) جعفری فر، زهره، خراسانی، اباصلت، رضایی زاده، مرتضی (1396). شناسایی و رتبه بندی موانع مدرسان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره12، صص53-77 .
5) شفیع زاده، حمید (1391). شناسایی موانع و مشکلات بهسازي اعضاي هيئت علمی دانشگاه؛ مطالعه موردي دانشگاه آزاد اسلامی، نامة آموزش عالي دوره جدید، سال پنجم، شماره نوزدهم، صص9-26.
6) رستمی، ساسان، قهرمانی، محمد، ابوالقاسمی، محمود (1400). جامعه یادگیری اعضای(هیات علمی)؛ به مثابه 43 .
7) زارعی (1401). شناسایی ابعاد و موانع خود توسعهای شایستگیهای اعضای هیئت علمی برای هدایت پایاننامهها و رسالههای دانشجویی: یک مطالعه اسنادی، مجله ی توسعه آموزش جندی شاپور، سال سیزدهم، شماره 2، صص 383-405 .
8) صدری، دنیا، جهانبانی، جهانفر، فیاضی، مینا، رخساری، شیوا، نراقیان، نسیم (1393). بررسی دیدگاه اعضاي هیأت علمی در مورد راهکارهاي موثر بر توانمندسازي ایشان و عوامل مرتبط در واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1393، مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی، دوره دوازدهم، شماره چهارم، صص 193-201
. 9) طلایی، قدرت الله، سیدجوادین، سیدرضا، نرگسیان، عباس، امیری، مجتبی(1401). ارائه مدل جامع توسعه فردی منابع انسانی شایسته محور(مرور نظاممند ادبیات و توسعه مفهوم)، نشریه علمی پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره14، شماره1، صص39-11.
10) عبداللهی، بیژن، صفری، اکرم (1395). موانع اساسى فرا روى رشد حرفهاى معلمان، فصلنامه نواوری آموزشی، دوره 2، شماره58 ، صص134-99.
11) عبدی، نسرین، غریبی کانی پان، زارع زاده، یدالله، فتوحی، لادن(1402). تبیین نیازهای اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی در راستای توسعه فردی و بهبود عملکرد، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد 27، شماره1، صص125-110.
12) فتحی واجارگاه، کورش، نوری، فیروز، امیری، سحر(1396). راهنمای عملی تدوين، اجرا و کنترل برنامهريزی توسعه فردی .(IDP)تهران: مرکز آموزش و تحقيقات صنعتی ايران.
13) قلیپور، آرین، بیگی، وحید (1395). توسعه منابع انسانی با بهرهگیری از طرح توسعه فردی در سازمانهای پروژه محور، مجله مدیریت دولتی، دوره8 ، شماره1،صص 15 تا 32 .
14) کمیزی، خراسانی، اباصلت و کامکاری، کامبیز(1398). طراحی و اعتباریابی مدلی برای تدوین برنامه توسعه فردی(IPD ) در بانک انصار. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، دوره 6، شماره20، صص 103-81.
15) کتابی، مرضیه(1397). رابطه مدیریت استعداد بر رشد و توسعه فردی پرسنل شرکت خدمات بیمه ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی واحد دماوند.
16) ميراحمدي، خالد، خراساني، اباصلت، نظرپور، محمدتقي، غلامرضا، شمس (1400). آسيبهاي نظام آموزش منابع انساني دانشگاهها قلمداد نمود آسیبشناسی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، سال هشتم، دوره 28، صص1-25 .
17) نادری روشناوند، ابوالقاسم، خشکاب، شهربانو، حمیدی زاده، محمدرضا، محجوب، عشرت آبادی، حسن (1400). شناسایی مولفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی دانشگاهها با رویکرد فراترکیب، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، دوره12، شماره 4، صص96-45.
1. Antwi, A. (2021 ). An investIgation in to barrirrs impacting against Faculty blended learning adoption،Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, ISSN 22(3) , 1302-6488
. 2. Algahtani ,H., Bader, Sh., Aldarmahi , A., Lana Alshawwa, A. (2020), Barriers to Faculty Development Program for Medical Education: Experience from Saudi Arabia Tekian5 , John Norcini Dr. Sulaiman Al Habib Medical Journal, 2(3), 101–105
. 3. Austin, Z., Marini, A. & Desroches, B. (2005). Use of a learning portfolio for continuous professional development: A study of pharmacists in Ontario (Canada). Pharmacy Education, 8(1), 175-181
. 4. Blaskova, M., Blasko, R., Matuska, E., Rosak- Szyrocka, J. (2015). Development of key competences of university teachers and managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182,187-196
. 5. Fletcher, L. (2019). How can personal development lead to increased engagement? The roles of meaningfulness and perceived line manager relations. The International Journal of Human Resource Management, 31(7), 1213-1226
. 6. Rahman,Md. H Asibur(2023). Faculty development programs (FDP) in developing professional efficacy: A comparative study among participants and non-participants of FDP in Bangladesh journal/social-sciences-and-humanities-open https://www .scienc edirect.com/ ,volum7. Issu1
. 7. Kumar D., ( 2018). Discussing the undiscussed: what ingredients are missing in faculty development programs? Res Dev Med Educ.;7(2):64-67.doi: 10.15171/ rdme 2018.014 8. Moon, H., Ruona, W., & Valentine, T. (2017). Organizational strategic learning capability: exploring the dimensions. Journal of Training and Development. 41(3), 222-24
. 9. 5. Ko HC, Kimple RJ. (2018).The Resident Individual Development Plan as a Guide for Radiation Oncology Mentorship. Int J Radiat Oncol Biol Phys. Jul 15;101(4):786-788
. 10. ozer, B., Can, T., & Duran, V. (2020). Development of an Individual Professional Development Plan Proposal That Is Based on Continuing Professional Development Needs of Teachers. European Educational Researcher, 3(3), 139-172
. 11. Patel, S., Kitchen, G., & Barrie, J. (2013). Personal development plans- Practical pitfalls. Trends in Anaesthesia and Critical Care, 3, 220-223
. 12. Sayed, S .S .S .A., & Edgar, D .(2019). The role of leadership competencies in supporting the Al Nahda Universityfor becoming a learning organization :a new qualitative framework of the DLOQ. International Journal of Business Administration, 10 (2)
. 13. Washington University. Individual Development Planning Framework. 2010
.