انجمن معارف و مدارس نوین در ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخآرش زگنه 1 , امیر تیمور رفیعی 2 , کیوان لولوئی 3 , بشری دلریش 4
1 - دانشجوی دکتری تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات ایران
2 - استادیار گروه تاریخ واحد محلات ،دانشگاه آزاد اسلامی ، محلات ، ایران
3 - استادیار گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات ایران
4 - استادیار گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در سال 1315 ق انجمنی با هدف تاسیس مدارس جدید و توسعه معارف در تهران تشکیل شد که به نام انجمن معارف مشهور گردید. این انجمن با جمع آوری اعانات و کمک های مردمی، به روند مدرسه سازی کمک کرده و در مدت شش ماه مدارسی مانند افتتاحیه ، ابتدائیه ، علمیه و مظفریه را تاسیس نموده و سه هزار دانش آموز را در این مدارس گرد آورد. علاوه بر آن انجمن در زمینه چاپ کتاب و ترجمه و انتشار روزنامه معارف و تشکیل کلاس های بزرگ سالان اقدام کرد. اما غرض شخصی برخی از اعضاء و اختلاف موجود میان آنان نگذاشت این انجمن به اهداف فرهنگی خود دست یابد. با برکناری امین الدوله انجمن دچار مشکلات فراوانی شد. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بحث و بررسی این موضوع پرداخته و علل و عوامل عدم موفقیت آن بررسی خواهد شد.
In 1315 AD, an association was formed with the aim of establishing new schools and developing education in Tehran, which became known as the Education Association. This association helped the process of building schools by collecting donations and donations from the people, and within six months, it established schools such as opening, elementary, religious, and mozaffariyya, and gathered three thousand students in these schools. In addition to that, the association took action in the field of book printing, translation and publication of Maarif newspaper and formation of classes for adults. But the personal interest of some members and the differences between them did not allow this association to achieve its cultural goals. With the dismissal of Amin-doleh, the association faced many problems. In this research, using the descriptive-analytical method, this issue will be discussed and the causes and factors of its failure will be investigated.
_||_