نمونه تاریخی مدل کشور نروژو طرح اجرایی روی عملکرد حوزه نفت در کشورهای تولید کننده نفت(1972- 2020)
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخجمال محمدیان 1 , مالک ذوالقدر 2 , اصغر پرتوی 3
1 - دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ،زنجان، ایران
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ،زنجان، ایران
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ،زنجان، ایران
کلید واژه: شرکت ملی نفت, کلید واژه: حاکمیت بخش نفت, مدل نروژی,
چکیده مقاله :
کشورنروژ منابع را با استفاده ازسه هیئت دولتی مجزا ازهم اجرانموده: دولت برای ادارهکردن سیاست، یک هیئت نظمبخشی برایایجاد نظارت وتخصصهای فنی وصنعتی.موفقیت کشورنروژدرمدیریت هیدروکربن،توسعه نهادها را برانگیخت تا رسیدگی کنند که آیا نمونه کشورنروژ از طرزعملهای مجزا شده دولتی بایستی برای دیگرکشورهای تولید کننده نفت هم توصیه شود. با بررسی کشورکه به طور وسیعی روشهای متفاوتی دراجرای حوزههای هیدروکربن به کاربردهاند نتیجه گرفتیم جداسازی اینعملها پیش نیازی برای توسعه موفقیت حوزه نفت نمی باشد. کشورهایی که جداسازی عملکردها را به کار بردهاند باترکیب رقابت سیاستی قوی و ظرفیت نهادی بیشتر مشخص شدهاند.رهبرانی که چالش ندارند دراصل به قدر کافی قادر به ارائه کردنعملهای نظم بخشی سیاسی و تجاری بااستفاده ازهمان نهاد میباشند. تا زمانی که چنین ظرفیتی توسعه یابد کشورهایی دارایرقابت سیاسی فعال اما ظرفیت توانایی محدود شده نهادی چالشهای بیشتری رابرای بهسازی حوزه نفت دارند. کنترل حوزهای که ممکن نیست اماجداسازی عملکردها اغلب برای اجرا دشوار میباشد.
Norway has implemented resources using three separate government bodies: the government to administer policy, a regulatory body to establish oversight, and technical and industrial expertise. Norway's success in hydrocarbon management prompted the development of institutions to consider whether Norway's example of separate government practices should be recommended for other oil-producing countries. Examining the country that has widely used different methods in this area, we concluded that the separation is not a prerequisite for the development of oil fields. Countries that have implemented segregation of functions are characterized by strong political competition and greater institutional capacity. Leaders who are not challenged, are capable of delivering political and commercial regulatory action using the same institution. Until such capacity is developed, countries with active political competition but limited institutional capacity have greater challenges in improving the oil sector. Domain control that is not possible but segregation of functions is often difficult to implement.
_||_