طراحی مدل تصمیمگیری اخلاق سبز مصرفکنندگان صنعت پوشاک
محورهای موضوعی : مدیریتسعید مهدی زاده چافجیری 1 , علی قلی پور سلیمانی 2 , فرزین فرحبد 3 , حمیدرضا رضایی کلیدبری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی بازاریابی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2 - استادیار ،گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.(نویسنده مسئول)
3 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
کلید واژه: اخلاق, مصرفکننده, تصمیم گیری اخلاقی, صنعت پوشاک,
چکیده مقاله :
زمینه: امروزه شرکت در جهت درک رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال ایجاد راهکارهایی در جهت بهینه سازی تولیدات خود در راستای سازگاری با محیط زیست می باشند،که این عوامل نشان از برنامه ریزی دقیق تولیدات سبز در صنایع است.روش: این تحقیق از لحاظ روش، اکتشافی مبتنی بر رویکرد آمیخته؛ و از لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای مرحله کیفی تحقیق با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان شامل اساتید مدیریت بازرگانی و فعالین صنعت پوشاک که به روش هدفمند انتخاب شده بودند جمعآوری شد و با نرمافزار MaxQDA2020 و رویکرد داده بنیاد تحلیل گردید. داده های مرحله کمی نیز با استفاده از پرسشنامه حاصل از نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس که در بین 374 نفر از مشتریان صنعت پوشاک جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزارهای spss27 و SmartPLS3، و رویکرد کمترین مربعات جزئی در مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحقیق حاضر منجر به شناسایی 6 طبقه راهبرد(سیاستگذاری حاکمیتی، توانمندسازی فضای کسبوکار)، عوامل مداخلهگر (روابط اجتماعی، سیاستهای حکومتی)، پیامدها (توسعه پایدار در کشور، افزایش توان و قدرت فروشندگان و تولیدکنندگان، ارتقاء سطح کیفی و کمی مشتریان)، عوامل زمینهای (عوامل فردی و محیطی)، عوامل علّی (عوامل درون و برون فردی)، گردید. این یافته ها نیز در مرحله کمی مورد تایید قرار گرفتند.نتیجه گیری: ضروری است که تمامی واحدهای اجتماعی در کشور از سطح فردی تا ارکان حکومت بر لزوم تصمیمگیری اخلاق سبز تمرکز نمایند تا این موضوع در مصرفکنندگان و تولید کنندگان نیز منعکس شود.