شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکتها با تأکید بر برنامههای بازاریابی سبز
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استاد گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش شناسایی عوامل مرتبط با عملکرد شرکتها با تأکید بر برنامههای بازاریابی سبز بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفى از نمونهگیرى هدفمند به شیوه قضاوتی استفاده شد. در مجموع، با هفت مدیر مصاحبه گردید که هر کدام در شرکتهای متفاوت مشغول به کار بودند. مدیران مصاحبه شده تصمیمگیرندگان کلیدی با عناوینی همچون مدیر بازاریابی، مدیر مالی و مدیر توسعه بازار بودند. در بخش کمّى جامعه آماری شامل شرکتهای شهرک صنعتی استان گلستان به تعداد 489 شرکت بود که با استفاده از شیوه نمونهگیرى تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 215 شرکت انتخاب و پرسشنامه در اختیار مدیران براى آزمون مدل قرار گرفت. ابزار تحقیق در بخش کیفى، مصاحبه با خبرگان و در بخش کمى، پرسشنامه بود. روایی در بخش کیفی از معیارهای تائیدپذیری، قابلیت اطمینان، انتقالپذیری، قابلیت اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه بهره گرفته شد. پایایی در بخش کیفی از دو روش بازآزمون و روش توافق درونموضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و مورد تأیید قرار گرفتند. مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. در بخش کمى با استفاده از تحلیل عاملى تأییدى، مدل مورد بررسى قرار گرفته و برازش مدل تجربى تعیین گردید. بهطور کلی نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرمافزار pls مدل معادلات ساختاری تحلیل شد و برازش مدلهای اندازهگیری، ساختاری وکلی مدل مورد تأیید قرارگرفت.