تاثیر تورشهای رفتاری سرمایهگذاران و مدیران بر حباب قیمتی سهام در بازار سرمایه ایران
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
نازنین بشیری منش
1
(استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول))
حسین شهنازی
2
(کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران غرب، ایران)
کلید واژه: رفتار احساسی سرمایهگذاران, رفتار تودهوار سرمایهگذاران, بیش اطمینانی مدیران, کوته بینی مدیران, خودشیفتگی مدیران و حباب قیمتی ,
چکیده مقاله :
در بازارهای سرمایه نوظهور، عدم توانمندی سرمایه گذاران بمنظور تحلیل اطلاعات مالی و همچنین اثرگذاری عوامل سیاسی و اقتصادی کلان بر بازارهای مالی، سبب تمرکز سرمایه گذار بر هیجان بازار و رفتار سایر سرمایه گذاران می شود. رفتار های احساسی و جمعی سرمایه گذاران منشأ بروز و پیدایش ناهنجاری های متعددی نظیر حباب قیمت ها و شکل گیری نوسان های شدید در بازار می شود. همچنین مدیران از تورش های رفتاری نظیر بیش اطمینانی، کوته بینی و خودشیفتگی برخودار هستند که منجر به ارائه تصویر مطلوب از واحدتجاری و تاخیر در ارائه اخبار بد و درنتیجه حباب قیمت سهام می شود. براین اساس، هدف این پژوهش بررسی تاثیر تورش های رفتار سرمایه گذاران و مدیران بر حباب قیمتی سهام است. نمونه پژوهش شامل 129شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورهی زمانی 1392 تا1398 بوده است. برای آزمون فرضیهها از روش رگرسوین چندمتغیره با داده های ترکیبی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد، تورش های رفتاری سرمایه گذاران (رفتار احساسی و توده وار) شکاف بین قیمت ذاتی سهام شرکت و ارزش تعیین شده آن توسط سرمایه گذاران را افزایش داده و منجر به شکل گیری حباب قیمتی سهام می شوند. همچنین تورش های رفتاری مدیران (بیش اطمینانی، کوته بینی و خودشیفتگی) نیز منجر به بروز و پیدایش حباب قیمتی سهام می شود.
In emerging capital markets, the inability of investors to analyze financial information, scarcity of information, as well as the impact of macroeconomic and political factors on financial markets, causes the investor to focus on market excitement and the behavior of other investors. The emotional and herd behaviors of investors are the source of the emergence of various anomalies such as price bubbles and the formation of sharp fluctuations in the market. Managers also have behavioral biases such as overconfidence, myopia and narcissism, which leads to a favorable image of the business and delays in presenting bad news, resulting in stock price bubbles. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the effect of biases of investors and managers' behavior on the stock price bubble. The research sample included 129 companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 1392 to 398.To test the hypotheses, multivariate regression method with combined data was used.The results show that investors' behavioral distortions (emotional and herd behavior) increase the gap between the intrinsic stock price of the company and its value set by investors and lead to the formation of stock price bubbles. Managers' behavioral biases (overconfidence myopia and narcissism) also lead to the emergence of stock price bubbles.
Graham, J. R., Harvey, C. R., & Puri, M. (2013). Managerial attitudes and corporate
_||_