بررسی کیفی خود اثربخشی متأثر از هویت¬های دینی دانش آموزان متوسطه دوم در بستر سرمایه فرهنگی( یک تحقیق داده بنیاد)
محورهای موضوعی : برنامه ریزی آموزشی
علی اکبر صابری
1
,
مقصود فراستخواه
2
*
,
مهرداد نوابخش
3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران
2 - استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
3 - استاد گروه جامعه شناسی ،واحد علوم تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: خوداثربخشی, سرمایه فرهنگی, هویت دینی, تئوری داده بنیاد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: خوداثربخشی، حس و خواست درونی در ارتباط با توانمندیها و انجام فعالیتها توسط فرد است. مسیر و منبع خوداثربخشی، خود و هویت در عرصههای فردی، اجتماعی، دینی و مذهبی میباشد که در میدان عملاجتماعی و در جریان سرمایه های فرهنگی می تواند رشد یابد. هدف در این پژوهش بررسی اثر انواع هویت های دینی بر خود اثربخشی دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر شاهرود است.
روش شناسی پژوهش: پژوهش کیفی حاضر، با استفاده از چارچوب مفهومی بوردیو و به روش داده بنیاد (نسخه سیستماتیک)، با استفاده از چارچوب نمونه گیری هدفمند، به انجام رسیده است.
مشارکت کنندگان در این پژوهش، دانش آموزان، والدین، دبیران، عوامل اجرایی مدارس در شهر شاهرود می باشند که از طریق روش نمونه گیری غیرتصادفی، هدفمند، سهمیه ای طبقه ای و بر اساس هدف مورد مطالعه انتخاب شده اند. داده های تحقیق نیز از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته و با 18 نفر از پنل تحقیقی، گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری مرحله مند(باز، محوری و انتخابی) در قالب مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین صورت گرفته است.
همچنین جهت برآورد روایی و پایایی تحقیق از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شدهاست
یافته ها: شامل 18 مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادایمی با پدیده ی محوری( خود اثر بخشی ( عملکرد تحصیلی و زندگی اجتماعی) دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر شاهرود) ،تنظیم شده و مستخرج از مصاحبه با دانش آموزان، اولیا و مربیان میباشد.
بحث و نتیجه گیری: محتوای مدل نشانگر آنست که خوداثربخشی با تولد انسان به وجود آمده و با رشد فردی، اجتماعی و فرهنگی به اکمال می رسد. کم و کیف خواثربخشی برگرفته از کم و کیف هویت به خصوص هویت دینی و معنوی، تحت تاثیر سرمایه های فرهنگی میباشد، که در دینداری سنتی خواداثربخشی ثابت و مشخص است و در دینداری متکثّر در تکاپو، بی قرار و ترقی خواه است.
Introduction: Self-efficacy is an inner feeling and desire related to the capabilities and performance of activities by a person. The path and source of self-efficacy is self and identity in the personal, social, religious and religious fields, which can grow in the field of social action and in the flow of cultural capital. The purpose of this research is to investigate the effect of different types of religious identities on the self-efficacy of secondary school boys in Shahrood city.
research methodology: The present qualitative research was conducted using Bourdieu's conceptual framework and data-based method (systematic version), using a purposeful sampling framework.
The participants in this research are students, parents, teachers, school administrators in the city of Shahrood, who were selected through a non-random, targeted, stratified quota sampling method and based on the purpose of the study. The research data was collected through semi-structured interviews with 18 people from the research panel. Data analysis has been done using step-wise coding method (open, central and selective) in the form of Strauss and Corbin paradigm model. In addition, Goba and Lincoln criteria were used to calculate the validity and reliability of the research.
Findings: It includes 18 selected categories that are organized in the form of a paradigm model with a central phenomenon (self-efficacy (academic performance and social life) of the second high school male students of Shahrood city), which is extracted from interviews with students, parents and teachers.
Conclusion: The content of the model shows that self-efficacy is created at the same time as a person is born and is completed with personal, social and cultural development. The result of self-fertilization caused by identity, especially religious and spiritual identity, is influenced by cultural capital, In traditional religiosity, self-efficacy is fixed and obvious, and in pluralistic religiosity, it is striving, restless and progressive
Abbasi, M. (2014). Investigating the level of religious identity among high school students (District 1 of Ray city). National Studies Quarterly, No. 2, pp. 185-170.
Abbasi, M. (2015). The relationship between religious attitude and motivational academic achievement of students due to the role of self-efficacy. Culture in the university, number four, pp. 57-56.
Abdmoulai, A. (2014). The effect of socialization factors on youth identity (peers, school and media). Family and Research Quarterly, No. 27, pp. 118-136.
Akbari, A. (2018). The causal role of family communication patterns in students' self-efficacy and academic resilience. Journal of studies and learning (former social sciences and humanities), number one, pp. 94-110.
Aquino, K., & Reed, I. I. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1423-1440. [In Persian]
Bakhshian, F. (2020). Factors related to identification of middle school students in Mazandaran province. Journal of the School of Health and Health Research Institute, number three, pp. 316-307.
Behjati Asl, F. (2014). Investigating the relationship between ethnic and national identity with an emphasis on the role of religiosity in the case of Yasouj city. Applied Sociology, second issue, pp. 188-171.
Careen, M. & David, A. (2014). Does leisure timer moderate or mediate the effect of daily stress on positive? Journal of leisure Research, 46(2). [In Persian]
Dehghan pour Farshah, T. (2020). Investigating Bourdieu's cultural capital and growth in religious teachings. Scientific Research Quarterly of Religion and Cultural Policy, No. 14, pp. 186-210.
Ezheii, A. (2014). Guilt, self-efficacy and the characteristics of students' resilience. Proceedings of the Fifth Congress of the Iranian Psychological Association, No. 10, pp. 67-65.
Farasatkhah M. (2010). Iranian school in conflict between two different logics. Retrieved from:https://farasatkhah.blogsky.com/1389/10/27/post-30/
Farasatkhah M. (2016). Research method in social sciences with emphasis on grounded theory (Data Foundation), Tehran, Aghaz Publishing House.
Farasatkhak M. (1997). Religion and society. Tehran: Publishing Company.
Ghaemi, A. (2008). A collection of discussions in the field of knowledge, guidance and education of youth, Tehran: Amiri.
Hajiani, Ebrahim (2009) Sociology of Iranian Identity, Tehran: Strategic Research Research Code.p434.
Hasan pour, A. (2014). Criticism of religious typology studies and presenting a new framework. Culture Strategy, No. 28, pp. 62-87.
Hoshiar, F. Majdinia, R. (2022). Investigating factors affecting educational effectiveness. The 11th International Conference on Management and Humanities Research in Iran.
Hossein pour, A. (2015). Studying the state of religiosity of young people with emphasis on self-referenced religiosity (providing a grounded theory). Iranian Cultural Research Quarterly, No. 3, pp. 99-131.
Iderm, H. (1997). The role of religion in establishing and guiding the government. Qobsat Quarterly, No. 4, pp. 113-120.
Jana abadi, H. (2023). The role of moral identity in predicting academic adaptation and academic self-efficacy of students. Journal of Educational Psychology Studies, No. 50, pp. 152-165.
Janalizadeh Chubdesti, Haider. Khoshfar, Gholamreza. Sepehr, Mehdi. (2010), In Search of Cultural Capital, Cultural and Communication Studies Quarterly, pp. 217-228.
Karimzadeh, S. Sarvers, S. and colleagues. (2023). The role and place of education in educating students. The third national conference of applied studies in education processes.
Khan Mohammadi, A. (2020). Investigating the state of religiosity of the youth of Sarpol Zahab city and some factors related to it. Journal of Applied Sociology, first issue, pp. 109-132.
Khatib Kashani, S. (2013). Investigating the effectiveness of choice theory education on students' self-efficacy. Second Congress of Social Psychology of Iran, Tehran, pp. 1111-1117.
Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of elationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87. [In Persian]
Moayeri, M. (2011). Education issues: Amirkabir, 124.
Mohammadrezaie1 elahe*, Azar Gholizadeh, Asghar Aghaei, Majid Toghyani,The effect of cultural capital of families on youth religious identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences 30 (2011) 1736 – 1741.
Moradi, J. (2022). Investigating the mediating role of successful academic self-efficacy, epistemological beliefs, basic and psychological needs with students' academic achievement motivation. School Psychology Research Quarterly, No. 3, pp. 86-97.
Moridi, M. (2017). Investigating the identity crisis among students, a case study of students in Lar city in the academic year 85-84. National Studies Quarterly, No. 2.
Motahari, M. (1993). ten words Tehran: Sadra. P. 28.
Mousavi Monfared, F. Sohrabizadeh, L. (2015). Family and youth identity crisis. Psychology and social health.
Navabakhsh, M. (2011). Social and cultural factors on student participation in student activities. Iranian Journal of Social Development Studies, No. 4, pp. 106-120.
Nosrati, F. (2020). Educational effectiveness of self-monitoring with Islamic meditation approach on self-control of female students of Tehran University. Journal of Research in Religion and Health, No. 6(2), pp. 20-36.
Orak, J. (2021). The effectiveness of spending leisure time on happiness, self-efficacy and mental health of secondary school students in Baghmolek city, academic year 96-97. Educational Research Quarterly, No. 69, pp. 45-66. [In Persian]
Pirkamali, M. Rahimi, H. and colleagues. (2024). The components of evaluating the effectiveness of factors affecting the academic silence of secondary school students with thematic analysis approach. Journal of Educational Psychology Studies, No. 53.
Pour seyed, M. (2018). The effect of personality traits and perceived social support on stress-mediated gratitude and academic self-efficacy of secondary school students. Research Journal of Positive Psychology, No. 4, pp. 25-44.
Qazvinah, c. (2022). The effectiveness of educational package of academic satisfaction on self-regulation and self-expression of high school students. Development of Psychology, No. 7, pp. 86-79.
Rahimzadeh, S. (2009). Loneliness and social self-efficacy in adolescents. Developmental Psychology Quarterly, No. 22, pp. 96-87.
Salehi Amiri, R. (2012). Capital Cultural, Tehran: Strategic Research Center. Second edition.
Shafi'i, p. (2021). Examining student responsibilities. Quarterly Journal of Studies and Research in Behavioral Sciences, No. 6, pp. 74-66.
Tayibinia, M. Naqdi, A. (2015). Investigating students' political participation and factors related to it. Youth Sociological Studies Quarterly, No. 7, pp. 57-80.
Velor, P. (2023). Students' experience of the role of family on their social self-efficacy. 7th International Conference on School Psychology, No. 3, pp. 153-180. [In Persian]
Volkmer, I. (2002). Dialectical spacs in the global public sphere: media memories across generations. The Joan Shortenstein center on thee politics and public policy working paper series, Available at http: shortensteincenter.org/wpeonteent/uploads/2012/03/2003_05_volkmer.pdf. [In Persian]
Zaimi, H. Osmani, A. Qane Ahmadi, P. (2019). The relationship between personality traits and self-efficacy with students' self-disability and academic procrastination. New developments in the psychology of educational sciences, number 10, pp. 12-22.
Zulfaghari, Abulfazl. (2010). The relationship between the amount of religiosity and the type of religiosity. Social Sciences Quarterly, No. 49, Shahid University, 103-67.-68.
|
Research Paper
A qualitative investigation of the self-efficacy affected by the religious identities of secondary school students in the context of cultural capital. (according to the grounded theory method)
Ali Akbar Saberi 1,. Maghsood Farastkhah2*., Mehrdad Navabakhsh3
1. PhD student of Cultural Sociology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor of planning Institute for Research and Planning in Higher Education(IRPHE). Tehran, Iran. e-mail: m _farasatkhah@irphe.ir
3. Professor of Sociology, Department of Sociology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received: 20/09/2024 Accepted: 27/11/2024 PP:1-20
Keywords: self-efficacy, cultural capital, religious identity, grounded theory |
Abstract Introduction: Self-efficacy is an inner feeling and desire related to the capabilities and performance of activities by a person. The path and source of self-efficacy is self and identity in the personal, social, religious and religious fields, which can grow in the field of social action and in the flow of cultural capital. The purpose of this research is to investigate the effect of different types of religious identities on the self-efficacy of secondary school boys in Shahrood city. Research methodology: The present qualitative research was conducted using Bourdieu's conceptual framework and data-based method (systematic version), using a purposeful sampling framework. The participants in this research are students, parents, teachers, school administrators in the city of Shahrood, who were selected through a non-random, targeted, stratified quota sampling method and based on the purpose of the study. The research data was collected through semi-structured interviews with 18 people from the research panel. Data analysis has been done using step-wise coding method (open, central and selective) in the form of Strauss and Corbin paradigm model. In addition, Goba and Lincoln criteria were used to calculate the validity and reliability of the research. Findings: It includes 18 selected categories that are organized in the form of a paradigm model with a central phenomenon (self-efficacy (academic performance and social life) of the second high school male students of Shahrood city), which is extracted from interviews with students, parents and teachers. Conclusion: The content of the model shows that self-efficacy is created at the same time as a person is born and is completed with personal, social and cultural development. The result of self-fertilization caused by identity, especially religious and spiritual identity, is influenced by cultural capital, In traditional religiosity, self-efficacy is fixed and obvious, and in pluralistic religiosity, it is striving, restless and progressive.
|
Citation:, Farasatkhah,M, Saberi, A,. Navabakhsh, M.(2024). A qualitative investigation of the self-efficacy affected by the religious identities of secondary school students in Shahrood city, in the context of cultural capital. (according to the grounded theory method). Journal of Ahsan Education, Vol 1, No 1, pp1-20
|
Corresponding author: Maghsood Farasatkhah Address: Institute for Research and Planning in Higher Education (IRPHE), Tehran, Iran Email: m _farasatkhah@irphe.ir
|
|
|
مقاله پژوهشی
بررسی کیفی خود اثربخشی متأثر از هویتهای دینی دانش آموزان متوسطه دوم در بستر سرمایه فرهنگی( یک تحقیق داده بنیاد)
علی اکبر صابری 1، مقصود فراستخواه2*،. مهرداد نوابخش 3
1. دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران
2. استاد موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران.
3. استاد رشته جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 30/06/1403 تاریخ پذیرش: 07/09/1403 شماره صفحات: 1-20
واژههای کلیدی: خوداثربخشی، سرمایه فرهنگی، هویت دینی، تئوری داده بنیاد |
چکیده مقدمه و هدف: خوداثربخشی، حس و خواست درونی در ارتباط با توانمندیها و انجام فعالیتها توسط فرد است. مسیر و منبع خوداثربخشی، خود و هویت در عرصههای فردی، اجتماعی، دینی و مذهبی میباشد که در میدان عملاجتماعی و در جریان سرمایههای فرهنگی میتواند رشد یابد. هدف در این پژوهش بررسی اثر انواع هویتهای دینی بر خود اثربخشی دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر شاهرود است. روش شناسی پژوهش: پژوهش کیفی حاضر، با استفاده از چارچوب مفهومی بوردیو و به روش دادهبنیاد (نسخه سیستماتیک)، با استفاده از چارچوب نمونهگیری هدفمند، به انجام رسیدهاست. مشارکتکنندگان در این پژوهش، دانشآموزان، والدین، دبیران، عوامل اجرایی مدارس در شهر شاهرود میباشند که از طریق روش نمونهگیری غیرتصادفی، هدفمند، سهمیهای طبقهای و بر اساس هدف مورد مطالعه انتخاب شدهاند. دادههای تحقیق نیز از طریق مصاحبه نیمهساختیافته و با 18 نفر از پنل تحقیقی، گردآوری شدهاست. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری مرحلهمند(باز، محوری و انتخابی) در قالب مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین صورت گرفته است. همچنین جهت برآورد روایی و پایایی تحقیق از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شدهاست یافتهها: شامل 18 مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادایمی با پدیدهی محوری( خود اثر بخشی ( عملکرد تحصیلی و زندگی اجتماعی) دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر شاهرود) ،تنظیم شده و مستخرج از مصاحبه با دانشآموزان، اولیا و مربیان میباشد. بحث و نتیجهگیری: محتوای مدل نشانگر آنست که خوداثربخشی با تولد انسان به وجود آمده و با رشد فردی، اجتماعی و فرهنگی به اکمال میرسد. کم و کیف خواثربخشی برگرفته از کم و کیف هویت به خصوص هویت دینی و معنوی، تحت تاثیر سرمایههای فرهنگی میباشد، که در دینداری سنتی خواداثربخشی ثابت و مشخص است و در دینداری متکثّر در تکاپو، بیقرار و ترقیخواه است.
|
استناد: فراستخواه، مقصود. صابری، علیاکبر،. نوابخش، مهرداد..(1403). بررسی کیفی خود اثربخشی متأثر از هویتهای دینی دانش آموزان متوسطه دوم شهر شاهرود، در بستر سرمایه فرهنگی.( یک تحقیق داده بنیاد). فصلنامه علمي تعلیم و تربیت احسن، دوره اول، شماره یک، شماره صفحات 1-20
مقدمه
خوداثربخشی، حس درونی فرد است راجع به توانمندیهایش در انجام، و فرجام فعالیتها و اقدامات. و در دنیای امروز عوامل بسیاری بر این خوداثربخشی موثرند از جمله عوامل فردی، ساختاری، آموزشی و عوامل فرهنگی. (Ezheii,2014). در این بین، تاثیرگذارترین عوامل موثر بر خوداثربخشی به کیفیت هویت و شخصیت، مربوط به عوامل فردی و ارزش های حاکم بر شخصیت و به ویژه شخصیت و هویت دینی راجع است.
هویت فردی و هویت دینی مطابق تئوری انتخاب میتواند بر سایر هویتها، و به ویژه هویت دینی اعمال گردد و آن نیز کیفیت خوداثربخشی دانشآموزان را رقم بزند. در بیان مفهوم هویت باید گفت، هویت، سازهای روانی اجتماعی و همان تفاوت و تمایزی است که بین فرد و دیگران از جهت طرز فکر و عقاید و .. احساس میشود. (Moosavi monfared, 2015).
اشاره ما بر این است که بین همسالان، مدرسه و رسانه ( از عوامل اجتماعیشدن)، با هویت نوجوانان رابطه وجود دارد و همسالان بیشترین نقش را دارد. (Abdee moulai.2014).
هویت مذهبی و دینی به ماهیت و تاریخ ادیان، تاریخ جنبشهای مذهبی و نوع عقاید دینی مربوط میشود. در سنجش هر هویت دینی باید به ترجیحات دینی، نوع طبقهبندی ارزشها و نگرشهای مذهبی آنها توجه کرد. (Hajiani,2009).
از طرفی هویت دینی جوانان رابطهای وثیق با هویت و تشخّص دانشآموزان داشته و تابعی از آن میباشد. (Abbasi,2014).
جنکیز در کتاب هویت اجتماعی، تعریف هویت را اینگونه آورده است: « هویت یک فرایند است و همواره با معنا ارتباط دارد و معنا خصلت ذاتی اشیاء نیست بلکه در ارتباط با اشیاء و واژههای دیگر به دست میآید».
و در نهایت هویت اخلاقی، دینی رابطهای مثبت و معنادار با سازگاری تحصیلی و در نتیجه خود کارآمدی دانشآموزان دارد و بر آنها اثرگذار است.( Jana abadi,2023).
همچنین است رابطه مستقیم و معنادار متغیرهای هویت ملی، سرمایه اجتماعی و هویت قومی با میزان دینداری.( Khan Mohammadi,2020).
زمان جوانی با موضوعاتی چون پرسشهای فراوان مطالبات و هیجانات فراوانی همراه است. بسیاری از دانشمندان معتقدند دوره جوانی دوره ظهور احساسات مذهبی و شکفتن گرایشات ایمانی و اعتقادی اخلاقی است. (Gaemi,2008).
و این کمک میکند تا دانشآموزان با شخصیت شکلگرفته و نضج یافته از شرایط اجتماعی و هویت دینی و اعتقادی کیفیت خوداثربخشی خود را صورتبندی نمایند.
خوداثربخشی دانشآموزان از حیث زندگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی ایشان مسئلهای است که علیرغم اینکه در نظام اسلامی و قالب هویتهای دینی به سر میبریم، ولی به دلایل مختلف جامعه شناختی دستخوش تغییراتی است. این تغییر و تلاطم را از نگاه آنها به مسائل زندگی و تحصیلی میتوان دریافت. نتایج عملکرد تحصیلی و فرجام تحصیلات دانشگاهی و همچنین مسائل زندگی اجتماعی، خانوادگی و همهی اینها، نظر در باب خوداثربخشی موثر دانش آموزان را دچار شائبه میکند و این مسئله را به ذهن متبادر میکند که خوداثربخشی دانش آموزان کاهش یافته و یا محل تامل و دغدغه ایشان قرار گرفته است.
درخصوص دین و جایگاه آن نیز باید گفت، از نقطه نظر مردمشناسی و جامعهشناسی دین یک واقعیت تاریخی- اجتماعی و نهادی چون دیگر نهادها مثل دولت، موسسات اقتصادی، خانواده و دانشگاه است. (Farasatkhah,1998).
دینداری وابستگی تام به دین دارد و فرد دیندار با درجات متفاوت میکوشد خود را به یک منبع فیاض که از نظر وی در دین متبلور است هم ذات گرداند و بر این اساس میزان و جهت هم ذات انگاری فرد با دین مورد نظر وی دینداری او را روشن میسازد. (Ganji & Helali sotoodeh,2011).
واقعیتِ امروز دانشآموزان، عوامل اجتماعی موثر بر آنها، و خود اثر بخشیِ (عملکرد های تحصیلی و زندگی اجتماعی) ایشان با دیروز و فردایشان متفاوت است و اقتضائات خاص خود را دارد. و بر همین منوال است که ساخت اجتماعی واقعیت دیروز با امروز و فردا متفاوت است، همه چیز معروض نقد است ساخت اجتماعی امروز مرکز گریز است و چندذهنی و میان ذهنی است. دیگر یک ذهن ناب نداریم بنابراین انحصارگرایی دینی نیز رنگ میبازد. (Farasatkhah,2010).
از میان این واقعیات اجتماعی، سرمایهی فرهنگی در میدانهای مختلف( بسترهای اجتماعی مختلف)، متفاوت عمل میکند، بنابراین ارزش سرمایهی فرهنگی بسته به میدانی که در آن عمل میکند، تغییر می یابد. باید گفت سرمایهی فرهنگی موضوعاتی چون هویت و شخصیت، طبقهی اجتماعی، آموزش، نابرابری، قدرت، طرد و محرومیت و امثالهم را شامل میشود. همچنین اصطلاح دین بدون دین دریدا استعارهای است برای توضیح دینورزی امروز. برگر نیز در کتاب ذهن بیخانمان این اشارت را دارد و ذهن بیخانمان امروز ممکن است برای برون شدن از این کثرت آشفته بخواهد از فکر تفرقه بازآید و مجموع بشود و به نوعی بیایمانی و دینورزی گرایش بکند اما با ابهامهای دنیای پسامدرن مواجه خواهند شد. پس دینورزی و ساخت هویت های دینی هست اما نه لزوما" بر یک منوال واحد.
گفتارهای متکثر شالوده ساختارها را میشکند و در این ساختارشکنی شالودهها دین نیز بینصیب نمیماند.
در ارتباط با گونهشناسی دینداری افراد، (Hasan pour,2014)، ضمن بیان دیدگاههای مختلف ( به شرح جدول ذیل)، نقد خود را بیان داشتهاست.
جدول شماره 1: گونه شناسی دینی، برگرفته از مقاله پژوهشی (Hassanpour,2014)
شماره | محقق
| الگوی گونهشناسی | معیار گونهشناسی | نوع رهیافت |
1 | کدیور 85 | سنتی/ سنت گرایانه/ بنیادگرا/ نواندیشانه | شیوه موجهه با سنت نبوی |
معرفت شناسانه |
2 | مجتهد شبستری 81 | قرائت رسمی از دین/ قرائت انسانی از دین | تفسیر متون | |
3 | سروش 78 | مصلحت اندیشی/ معذفت اندیش/ تجربه اندیش | عقل و میزان قبض و بسط آن | |
4 | ملکیان 78 | بنیادگرا/ تجددگرا/ سنت گرا | مواجهه با مدرنیته و میزان استفاده از عقل استدلال گر | |
5 |
|
| روش | |
6 | اسدی | عاطفی/ عرفانی/ مناسکی/ شریعت مدارانه/ اخلاقی فردی/ اخلاقی جمعی/ جامع | کیفی و با ابزار پرسشنامه | |
7 | فراستخواه 86 | ترکیبی/ بریکولاژ/ پسامدرن | مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق اکتشافی | |
8 | خسروخاور 2007 | سنتی/ بازنگرانه/ سکولار/ عامه | کیفی- مصاحبه | |
9 | غلاکمی زاده بهبهانی 85 | موازی/ مومنین بی عمل/ همنوای فصلی به مثابه احساس دینی/ اخلاق گرایی/ افراد بیگانه با دین | کیفی- مصاحبه عمیق | |
10 | آروین 84 | فردگرا | فراتحلیل یافته ها- مصاحیه | |
11 | نیک پی و خسروخاور 82 | ضد و غیر دیندار/ عوامل ابزاری/ ترکیبی نوین/ الهیاتی/ سکولار/ لائیک | پدیدار شناسی/ کیفی/ مصاحبه | |
12 | محمدی 82 | عرفانی/ فرهنگی/ ایدئولوژیک/ مدرن/ ترکیبی/ معنوی/ مردمی | کیفی- مصاحبه | |
13 | گنجی و هلالی 90 | غیر رسمی/ فقهی سیاسی/ مناسکی/ تعهدی تعقلی/ کثرت گرا/ ترکیبی/ بی واسطه | کمی - پرسشنامه |
قیاسی- کمی |
14 | هوشنگی | غیر رسمی/ فقهی سیاسی/ مناسکی/ تعهدی تعقلی/ کثرت گرا/ ترکیبی/ بی واسطه | کمی – پرسشنامه | |
15 | شایگان86 | سکولار/ متجدد/ عوامانه/ رادیکال | کمی – پرسشنامه | |
16 | توسلی و مرشدی 85 | خصوصی/ تکثرگرا/ گزینشی گر | کمی – پرسشنامه | |
17 | حبیب زاده 84 | شریعتی یا ظاهری/ اجتماعی/ باطنی | کمی – پرسشنامه | |
18 | میرسندسی 83 | مبتنی بر ابعاد دینداری/ راواسطه- بی واسطه / رسمی- غیر رسمی/ سنتی/ پویا / ایدئولوژِک- غیر ایدئولوژیک | کمی – پرسشنامه | |
19 | آزاد ارمکی و غیاثوند 81 | دینداری بی شکل | کمی – پرسشنامه | |
20 | ملاحسنی 81 | سنتی/ سکولار/ نیت پاک / تکثرگرا/ قومیت گرا | کمی – پرسشنامه | |
21 | نیک پی 80 | دینداری سکولار | کمی – پرسشنامه | |
22 | ویلیام شپرد | اسلام گرایی رادیکال/ سنت گرای جدی طرد گرا/ همسازگرا/ سکولارسیم معتدل و افراطی | کمی – پرسشنامه |
با توصیفی که در باب اقسام دینداری گذشت و برای حصول به نتیجه مورد نظر دینداری را در دو بعد دینداری سنتی و دینداری متکثر(مدرن) دسته بندی و پیگیری میکنیم.
هویت های دینی و معنوی افراد جامعه نیز متبلور در سرمایه فرهنگی می-باشد و سرمایه فرهنگی با مشخصه رشد فرهنگی دارای دوشاخصه معرفت و شریعت ( دینی) نیز میباشد.(Dehghanpour farashah, 2020)، و موجب خوداثربخشی دانشآموزان در خانه و مدرسه میشود. سرمایه فرهنگی بنا به تعریف، مجموعهای از روابط، معلومات و امتیازات است که فرد، برای حفظ کردن یا بهدست آوردن یک موقعیّت اجتماعی از آن استفاده میکند. بهعبارت دیگر، سرمایهی فرهنگی بهطوردائمی درقلمرو امکانات یک قشر، گروه، طایفه یا قبیله است.
بوردیو جامعهشناس فرانسوی در تحقیقی که بر اساس فرضیه عدم تساوی سرمایه فرهنگی انجام داده، سرمایه فرهنگی را به سه دسته تقسیم میکند:
1- سرمایه فرهنگی بدنی1 و فردی (Salehi Amiri, 2007). 2- سرمایه عینی فرهنگی2؛ 3- سرمایه فرهنگی نهادی3 و ضابطهای.
(Rahimzadeh, 2009) در تحقیق خود با عنوان" احساس تنهایی و خوداثربخشی اجتماعی در نوجوانان" جمعیت نمونهای از 629 دانش آموز شهر تهران را مورد آزمون قرار داد و نتایج حاصل از پرسشنامه حاکی از آنست که خوداثر بخشی در ایجاد روابط مثبت اجتماعی نقش دارد.
تحقیقی توسط (Orak, 2021) تحت عنوان " اثربخشی گذران اوقات فراغت بر شادکامی خوداثربخشی و سلامت روان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان باغملک سال تحصیلی 97-96" به انجام رسیدهاست و طی آن دو کلاس 60 نفر از دانشآموزان پسر متوسطه دوم و با روش نمونهگیری تصادفی این نتیجه حاصل شده است: رابطهای مثبت و معنادار بین خوداثربخشی و اوقات فراغت وجود دارد.
در پژوهشی که توسط (Qazvinah, 2022) با این عنوان" اثربخشی بسته آموزشی رضایت تحصیلی بر خودتنظیمی و ابراز وجود دانش آموزان مقطع متوسطه " ارائه شده، تعداد 60 نفر از دانشآموزان متوسطه دوم کرمانشاه به طور تصادفی در 8 طبقه آزمون شدند که نتایج حاکی از آنست که رضایت تحصیلی در افزایش ابراز وجود دانش آموزان موثر و رابطهای معنادار دارد.
(Careen, 2014) در تحقیق خود با عنوان" آیا زمان اوقات فراغت اثر مثبتی بر استرس روزانه افراد دارد یا اثر واسطهای، یک آزمون با استفاده از دادههای خاطرات 8 روزه " به این نتیجه دست یافته است که بین خود اثربخشی و فعالیت فیزیکی و اوقات فراغت دانشآموزان رابطه وجود دارد.
در پژوهش " تاثیر عوامل اجتماعی شدن بر هویت جوانان( همسالان، مدرسه و رسانه)" توسط (Abdmoulai, 2014) که به روش پژوهش پیمایشی مربوط به 382 نفر از دانشآموزان متوسطه شهر تهران صورت گرفته است به این نتیجه اشاره شدهاست که همسالان، مدرسه و رسانه در شکل دهی هویت دانش آموزان نقشی معنادار و مستقیم دارد.
عباسی (Abbasi, 2014)در تحقیق خود با عنوان بررسی میزان هویت دینی بین دانش آموزان مقطع متوسطه ( ناحیه 1 شهر ری)، روش پیمایش را در پژوهش خود به کار گرفته است و با شیوه گردآوری دادهها با پرسشنامه به این نتیجه رسیده است که هویت دینی یک مفهوم چند بعدی است و هویت دینی با هویت رابطه دارد.
تحقیقی توسط (Bakhshian, 2020) تحت عنوان " عوامل مرتبط با هویتیابی دانش آموزان دوره متوسطه استان مازندران " صورت گرفته و در آن یک نمونه 394 نفری از دانشآموزان مازندران با پرسشنامه به این نتیجه رسیده است که بین شخصیت دانش آموزان و انواع هویت رابطه وجود دارد.
در پژوهشی که توسط (Jana abadi, 2023) با این عنوان" نقش هویت اخلاقی در پیش بینی سازگاری تحصیلی و خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان " صورت گرفتهاست مربوط به دانش آموزان متوسطه دوم شهر زاهدان در قالب 366 نفر بوده است و با روش تحقیق توصیفی همبستگی به این نتیجه رسیدهاست که هویت اخلاقی دانش آموزان و غالبا" جوانان و نوجوانان بر سازگاری تحصیلی و نیز حود کارآمدی آنها تاثیر مثبت دارد.
ولکمر (Volkmer, 2014) در مقالهای با عنوان فضاهای دیالکتیکی در حوزهی عمومی جهانی: خاطرات رسانهای در طول نسلها، استدلال میکند که گسترش کانالهای خبری بینالمللی «اجتماعات خیالی» را ایجاد کرده که بر اتحادهای سیاسی، روزنامهنگاری مرسوم و به طور ویژه حوزههای عمومی ملی تأثیر میگذارد. وی موضوعات جدید جهانی شدن را مورد بحث قرار داده و بر تأثیر فرآیندهای جهانیسازی مرتبط با رسانهها بر «جهانهای زندگی» در کشورهای مختلف تمرکز میکند.
مارتوس (Martos, 2017) در تحقیقی با عنوان نظریه خود تعیینی و زمینه های نوظهور علم روابط و نظریه ساخت و ساز نیچ. مجله اروپایی ذهنی سلامت، 1(12)، 73-87. بیان میدارد که بیان میدارد که بین انگیزه کار و انگیزه رابطه همبستگی وجود دارد و ارتباط آنها میتواند ما را به هدف نزدیک کند. نتیجه تحقیق نشان میدهد که اگر نیازهای روانی و ارتباطی فراگیران برآورده شود انرژی لازم برای پیشرفت و خودکارآمدی حاصل میآید.
اکوینو (Aquino,2002) در تحقیق خود با عنوان خود اهمیتی هویت اخلاقی ، شش مطالعه با استفاده از نوجوانان، دانشجویان دانشگاه و بزرگسالان، ارتباط بین اهمیت خود هویت اخلاقی، شناختهای اخلاقی و رفتار را اندازهگیری کرده و به این نتیجه رسیده است که رفتار اخلاقی، سنجش هویت اجتماعی و لزوم در نظر گرفتن خودپندارههای اخلاقی در تبیین رفتار اخلاقی و خود کارآمدی مورد بحث و موثر واقع شده است.
پژوهشی با عنوان " نقش دین در استقرار و هدایت دولت " توسط (Iderm, 1997) این طور اشاره شده است که نظام اسلامی با داشتن ویژگی های درونی در مرحله چهارم حیات بشری و همگرایی خود خواسته پیشرفته نقش موثرتری ایفاء کرده است و حضور پررنگ تری خواهد داشت.
خان محمدی (Khan Mohammadi, 2020) در تحقیق خود با عنوان" بررسی وضعیت دینداری جوانان شهر سرپل ذهاب و برخی عوامل مرتبط با آن " که با روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه از حجم نمونه 635 نفر بررسی کرده است به این نتیجه دست یافته است که متغیرهای هویت ملی، سرمایه اجتماعی و هویت قومی ارتباطی مستقیم با میزان دینداری دارند به علاوه مدرنیته نیز بر این امر موثر میباشد.
پژوهشی توسط (Hosseinpour, 2015) تحت عنوان " مطالعه وضعیت دینداری جوانان با تاکید بر دینداری خودمرجع (ارائه یک نظریه زمینه ای)" به روش کیفی تفسیری انجام شده است که در آن دینداری امروز جوانان را سیال و بیشکل، بریکولاژ (سرهمبندی التقاطی و ساخته و پرداخته)، دارای خصلت غیر نهادینگی و خواهان سعادت به جای رستگاری، شخصی و در نهایت بازار دین در قالب دین خصوصی بیان کردهاست.
و در پژوهش " رابطه بین ویژگی های شخصیت و خوداثربخشی با خودناتوانسازی و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان " توسط (Rahimzadeh, 2009) مربوط به دانشآموزان پسر تربت جام در سال تحصیلی 98-97 است و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، این طور بیان شدهاست که بین ویژگیهای شخصیتی و هویتی دانشآموزان با خوداثربخشی ایشان رابطه وجود دارد.
ذوالفقاری Zolfaghari 2010))پژوهش خود را با این عنوان« رابطه میزان دینداری با نوع دینداری» تنظیم و تألیف نمودهاست که در آن با استفاده از مدل سنجش دینداری گلاک و استارک و سنجش انواع قرائتهایدینی از مدل ویلیام شپرد به بررسی رابطه انواع قرائتهای دینی با میزان دینداری پرداخته است. و به اثبات رابطهی نوع دینداری و قرائت دینی با میزان دینداری رسیدهاست.
جنالیزاده چوبدستی Janalizadeh Choobdesti, 2020)) مقالهی خود را با عنوان « در جستجوی سرمایه فرهنگی» و با روش اسنادی و منبعث از آراء پیر بوردیو و دیماجئو به انجام رساندهاست. یافتهها نشاندهندهی آنست که بوردیو سرمایه فرهنگی را برای تحلیل اثر فرهنگ بر نظام طبقه و رابطه کنشها و ساختارها وضع نمود. دیماجو آن را در قالب تحرک فرهنگی مطرح کرده و بیان میدارد که، نظم پایگاهی سنتی از بین رفته و تاثیر مدرسه بیشتر از خانواده شده است.
محمدرضائی(Mohammadrezaie, 2011) در پژوهش خود تحت عنوان«تاثیر سرمایه فرهنگی خانوادهها بر هویت دینی جوانان» دریافتهاست که احساسات و اعتقادات دینی و مذهبی کودکان رابطه منفی با سرمایه فرهنگی خانواده و بعد عملی هویت دینی دارد.
با این اوصاف، به نظر میآید جوان و دانشآموز در جامعه مدرن دین را هرچه بیشتر شخصیتر میبیند و مدل دینداری سنتی را بر نمیتابد، از تظاهرات دینی روبرتافته و رو به سوی دینداری ذهنگرایانه و فردمدارانه میآورد.
هدف از این پژوهش بررسی کیفی خوداثربخشی دانشآموزان از حیث عملکرد تحصیلی و زندگی اجتماعی، متاثر از انواع هویتهایاجتماعی منتشر در سرمایههای فرهنگی افراد است. و یا به عبارتی بررسی میزان اثر هویتهای دینی بر عملکردهای تحصیلی و خوداثربخشی دنش آموزان است به نحوی که بتوان به این پرسشها پاسخ گفت:
- سرمایه فرهنگی چه تاثیری بر خوداثربخشی دانشآموزان دارد؟
- هویتهای دینی و مذهبی چه سهمی در خوداثربخشی دانشآموزان دارند؟
با عنایت به حساسیت نظری و پس از انجام مصاحبهها با گروههای هدف و جامعه آماری مورد نظر و حجم نمونه، داده آمایی و مقولهبندی در قالب مدل گلاک و استارک4، پردازش دینداری در ابعاد پنجگانه صورت گرفت، و پس از سه مرحله کدگذاریِ مرحله مند( باز، محوری و انتخابی)، متن مصاحبهها مطابق نظریه داده بنیاد به مقولات پنج گانه از جمله پدیده اصلی با عنوان خواثربخشی دانشآموزان (عملکرد تحصیلی و زندگی اجتماعی) پسر متوسطه دوم شهر شاهرود در قالب مدل مفهومی استراوس و کوربین رسیدیم
روششناسی پژوهش
تحقیق پیش رو یک روش تحقیق کیفی و گردآوری دادهها در این روش استفاده از انواع مصاحبه و مبتنی بر روش داده بنیاد است.
ارائه دادههای کیفی و طرح مدل نظری مستخرج از دل دادهها در چارچوب نظریه داده بنیاد اختصاص داده شده است . تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه و نحلیل محتوا با استفاده زا سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفتهاست.
در این تحقیق برای ایجاد نقشه کدهای بدست آمده از نرم افزار مکس کیو دی ای نسخه 2022 استفاده شده است.
تعداد مصاحبه شوندگان 18 نفر میباشند که 8 نفر دانش آموز، 6 نفر معلمان و 3 نفر والدین دانش آموزان میباشند و این تعداد افراد و گروهها در قالب پنل مطرح شده مورد مصاحبه و پژوهش قرار گرفته و با طرح سوالات در حوزهی خوداثر بخشی و کیفیت هویت دینی ایشان و به مدت حدود تقریبی 30 دقیقه و بررسی و ثبت و ضبط گفتگوی آنها، تحلیل محتوای دادهها و تمام امکاناتی که جریان مصاحبه را به پیش برده و به مقصد میرساند، پرداختیم تا کم و کیف هدف مشخص و گردآوری شود تا آنجا که به اشباع نظری برسیم.
پس از دادهآمایی و اشباع نظری، محقق برای تحلیل دادهها کدگذاری مرحلهمند (باز، محوری و انتخابی) را اجرا و در قالب الگوی پارادایمی ارائه کرده است.
علاوه بر مصاحبهی کیفی اکتشافی نیمهساختمند، از مشاهدات محقق در کلاس درس و تجربههای زیسته او به عنوان معلم نیز در جهت تکمیل و تعیین چارچوب مفهومی و تشخیص کم و کیف خوداثربخشی دانش آموزان بهره میبریم.
متغیرهای تحقیق در این موضوع مورد پژوهش شامل متغیر مستقل( ابعاد و انواع هویتهای دینی) و وابسته( خواثربخشی) میباشد.
برای فهم مختصّات متغیر وابسته و انواع آن به روش دادهبنیاد کار کیفی اکتشافی بر روی جامعه مورد مطالعه یعنی دانشآموزان پسر سطح دوم متوسطه شهر شاهرود را تا اشباع نظری انجام میدهیم تا به استحصال پدیده اصلی از محل مصاحبه و ... و با پشتوانهی ذهن باز و وام گرفتن از حساسیتنظریهای برسیم.
برای تامین روایی5 و اعتبار پژوهش کیفی از روش لینکلن و گوبا6(1985) و با استفاده از قابلیت اعتبار از طریق تماس طولانی و بررسی زوایای مختلف، تبادل نظر با همتایان7 و کنترل از سوی اعضا، قابلیت انتقال از طریق توسعه و توصیف غنی از مجموعه دادهها در طول مرحلهی گردآوری و استفاده از رویههای ویژه کدگذاری، قابلیت تایید از طریق بررسی دقیق دادههای خام، تفسیرها و یافتهها و حفظ یادداشتها، اسناد و ضبط دادهها و مصاحبهها و نیز برای تامین پایایی8 و اطمینان پژوهش، از طریق هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری دادهها و استفاده از کمیته تخصصی برای اجماع در مورد پدیده ها استفاده شدهاست. (Abbaszadeh, 2012).
یافته ها
برای دستیابی به مدل و گزارههای فرضیهای برآمده از آن، با 18 نفر از دانش آموزان، اولیاء و دبیران مصاحبه شد تا در ارزشها و باورها، روابط دینی و سیاسی خانواده، میدانهای سرمایه و آموزش و پرورش و عوامل آموزشی بررسی و تحقیق و تعمق صورت گیرد.
با عنایت به حساسیت نظری و پس از انجام مصاحبهها، دادهآمایی و مقولهبندی در قالب مدل گلاک و استارک پردازش دینداری در ابعاد پنج گانه صورت گرفت، و پس از سه مرحله کدگذاری مرحله مند( باز9، محوری10 و انتخابی11)، متن مصاحبهها مطابق نظریه دادهبنیاد به مقولات پنجگانه از جمله دلالت پدیده اصلی بر خوداثربخشی دانشآموزان تحقق یافت.
1 مقوله محوری( پدیده)
پدیدهی اصلی در حقیقت مرکز ثقل مقولهها و هستهی حوزهی معنایی به حساب میآید که برخاسته از مسئلهی تحقیق و از مجموع مفاهیم در شبکهی معانی با ذهن خلاق در خلال کدگذاریها استنباط میگردد و پاسخی افق گشا و راهگشاست به اینکه با همهی این دادههای زمینهای، مرکز و مرجع تمام این رویدادها و قضایا کجاست؟ (Farasatkhah, 2016:172).
در این پژوهش از آنجا که عباراتی همچون تغییرات در خود، عملکرد تحصیلی، حل مشکلات زندگی و ... در مصاحبهها بیشتر تکرار شده بود و بیشترین ارتباط را با سایر مقولهها داشت، عبارت خود اثربخشی، به عنوان مقوله محوری انتخاب شد و در مرکز فرایند کدگذاری محوری قرار گرفت
2 شرایط و موجبات علّی
موجبات علّی، علل و موجبات اصلی که پدیدهی مورد اکتشاف(مقوله اصلی) از آنها ناشی میشود. (Farasatkhah, 2016:100)..
جدول شماره 2 : موجبات علِّی خوداثربخشی دانشآموزان
کدگذاری انتخابی | کدگذاری محوری | کدگذاری باز |
هویت و ساختار تعاملاتی خوداثربخش | نحوه ارتباط گیری دانش آموز و ساختار تعاملاتی | عامل ارتباطی دانش آموز |
ویژگی های شخصصیتی و ساختارهای هویتی | احساس مسئولیت | |
بحران هویت | ||
درک ارزش انسان | ||
وجوه شخصیت دانش آموز | ||
تصمیم گیری شخصی / مطالعه خودخواسته | ||
خوداثربخشی ساخت هویت دینی | تعاملات دینی و جو اعتقادی | دینداری اندیشمندانه |
هویت سیاسی خودپندار | مشارکت سیاسی ترغیبی | مشارکت سیاسی |
1/2 هویت و ساختار تعاملاتی خوداثربخش
روابط والدین با یکدیگر و با فرزندان نقشی مهم در سلامت روانی اعضای خانواده دارد. دوستی میتواند نوجوانان را از این مرحله عبور کرد.(moosavi monfared,2015) .
« .... قبلا اینقدر منزوی و تنها بودم که تنها کسی که باهاش صحبت میکردم خواهرم بود.... » (دانش آموز IN-S-01، پایه 11 انسانی)
2/2 خوداثربخشی ساخت هویت دینی
هویت دینی جوانان رابطه وثیقی با هویت و تشخّص آنان دارد. (Abbasi,2014).
« .... دانش آموزان از سال هشتم و نهم به شدت مذهبی هستند یعنی بحران هویت دارند چالش دارند.... » (معاون پرورشی IN-M-14)
3/2 هویت سیاسی خودپندار
رابطهی مستقیم و مثبتی بین دوستان دانش و مشارکت سیاسی آنها وجود دارد چرا که این روابط برای آنها ارزشمند است.( Tayibinia,2015).
« .... 10 الی 12 نفری که توی مدرسه ما فعالیتهای بسیج و تشکلهای دانش آموزی دارند به دلیل علاقه خوددشونه.... » (مدیر مدرسه IN-M-13)
3 بسترها و شرایط زمینهای
موجبات علی در بسترها و شرایط زمینهای تحقیق بر پدیدهی اصلی اثر میگذارد. (Farasatkhah, 2016:100).
در جدول شماره 3 ، شرایط زمینهای که منجر به پدیدآیی پدیدهی اصلی شده است بیان شدهاست.
جدول شماره 3 : شرایط زمینهای خوداثربخشی دانشآموزان
کدگذاری باز | کدگذاری محوری | کدگذاری انتخابی |
دنیای گسترده دریافتها و ارتباطات | دنیای ارتباطات و جریا رسانه ای | جریانات رسانه ای و امکان های تعاملاتی |
برون گرایی | ||
روشنگری نظام علم، مطالعه دستوری و دگرخواسته | روشنگری نظام علمی و مقام علم | |
رویکرد دینی | تاثیرات دینی و اعتقادی | |
الگویابی ذات گرایانه اعتقادی | الگویابی و عقل ذاتی | خوداثربخشی بر محور الگو |
فوق برنامه های غیرجذاب | اوقات فراغت | |
اوقات فراغت مرسوم | ||
اوقات فراغت و تعهدات عقلانی | اوقات فراغت و تعهدات عقلی | |
فوق برنامه های مطرود | تفریحات و زمان های عطف | |
امکانات شخصی | تشخص و نظام فاعلی | تشخص و نظام فاعلی |
تشخص و نظام فاعلی |
1/3 رسانه و امکانات تعاملاتی
شبکه ( رسانهها) و خود، واصل و شکل دهندهی هویت افراد است.( Abdmoulai,2014).
« .... عوامل انحرافی در منزل زیاده تلویزیون کامپیوتر کتابهایی که خریدم ... ولی اینجا تو پانسیون فقط درس.... » (دانش آموز IN-S-03، پایه 12 انسانی)
2/3 خوداثربخشی بر محور الگو
« .... صحبتهام با استادم توی اوقات فراغت در حوزه قانون جذب هست قانون ارتعاشات روان شناسی ال ام بی یا عصب شناسی.... » (دانش آموز IN-S-01، پایه 11 انسانی)
3/3 تفریحات و زمان های عطف
رابطهای وجود دارد بین خوداثربخشی و فعالیت فیزیکی اوقات فراغت.( Orak,2021).
« .... اوقات فراغتم رو کتاب میخونم فیلم میبینم و بیرون قدم میزنم کافه میرم.... » (دانش آموز IN-S-01، پایه 11 انسانی)
4/3 تشخّص و نظام فاعلی خود اثربخشگرا
بین شخصیت و انواع هویت ارتباط معناداری وجود دارد.( Bakhshian,2020).
« .... نمایندگی کلاس رو دوست دارم چون توش مدیریت هست.... » (دانش آموز IN-S-01، پایه 11 انسانی)
4 شرایط مداخلهگر
شرایط زمینهای عمومی و مداخلهای از عوامل تاثیرگذار بر راهبردها میباشند (Emami, 2007:69).
در جدول شماره 4 ، شرایط مداخله و میانجی که منجر به پدیدآیی پدیدهی اصلی شده اند، بیان شده است.
جدول شماره 4: شرایط مداخلهای خوداثربخشی دانشآموزان
کدگذاری باز | کدگذاری محوری | کدگذاری انتخابی |
اهتمام خانوادگی | اهتمام خانوادگی | زندگی خانوادگی دانش آموز |
دنیای غیر ایدئولوژیک دوستی | دنیای دوستی و تعاملات اجتماعی | دوستان و زندگی اجتماعی بیرونی |
ساختارهای تشریفاتی مدارس | ساختارها و محتواهای آموزش و پرروش | نقش آموزش و پرورش مکانیکال |
آموزش و پرورش مکانیکال |
|
|
1/4 زندگی خانوادگی دانشآموز
یکی از روشهای ارتقاء خود کارآمدی اجتماعی نزد جوانان و نوجوانان آگاهی رسانی والدین به نقش و منزلت ایشان در زمینه این ارتقاء است.( Velor,2023).
« .... قبول کردن فرزندان از طرف پدر و مادر به اینکه اونا رو توی خانواده بزرگسال تلقی کنند یا بچه به اثبات فرزندان از خود نزد والدین بستگی داره پس همونطوری هم نزد والدین.... » (دانش آموز IN-S-05، پایه 12 انسانی)
2/4 دوستان و زندگی بیرونی
« .... به واسطه دوستم زندگی در مدرسه برام قابل تحمل می شه.... » (دانش آموز IN-S-01، پایه 11 انسانی)
3/4 نقش آموزش و پرورش
دانشآموزان در مدرسه با فعالیتها و ارائه توانمندیهایشان، خود را در برابر سایرین عرضه میدارند که این موجب زندگی موثرتر ایشان میگردد. (Karimzadeh,2023).
« .... سامان صبح میاد پانسیون توی مدرسه شب ساعت 10 شب میاد خونه .... » (والدین IN-P-16، )
« .... درس خوندن مثل اینه که آش و کشک خاله است بخوری پاته نخوری پاته.... » (دانش آموز IN-S-01، پایه 11 انسانی)
5 راهبردها
راهبردها و استراتژیها در حقیقت کنشها و برهم کنشهای ویژهای هستند که منتج از پدیدهی محوری میباشند . (Emami, 1386:69).
نتایج برآمده از مصاحبههای صورت گرفته در این تحقیق مبیّن آنست که دانشآموزان پسر متوسطهی دوم در پاسخ و واکنش به گرایشات دینی و دگرگشت آن پنج راهبرد را نشان دادهاند که در جدول شماره 5 بیان شده است.
جدول شماره 5: شرایط راهبردی خوداثربخشی دانشآموزان
کدگذاری باز | کدگذاری محوری | کدگذاری انتخابی |
رضایت تحصیلی | رضایت تحصیلی و علمی | رضایت تحصیلی خوداربخش |
قوی شو گر راحت جان خواهی | تقویت بنیه علمی | |
خودابرازی و غرور ملی | خودابرازی و غرور | خودابرازی و غرور |
بی اعتنایی به مرایم دینی مدرسه | مطالبات دینی و مفاهیم عقلی | دینداری عقل گرایانه خوداثربخش |
استفاده ابزاری حکومت از دین |
1/5 رضایت تحصیلی
بیشک برنامههای آموزشی و رضایتمندی از فعالیت تحصیلی باعث افزایش ابراز وجود دانشآموزان میشود. (Qazvinah,2022).
« .... اگرچه عملکرد تحصیلی ام الان در انسانی خیلی بالا نیست ولی از مطالعه این علوم و رشته لذت میبرم...» (دانش آموز IN-S-02، پایه 11 تجربی)
2/5 خودابرازی
خود کارآمدی، نقش واسط و میانجی در ارتباط با هویت تحصیلی موفق و باورهای معرفت شناختی دارد. (Moradi,2023).
« .... ابتدا برای چشم هم چشمی و ادعا مطالعه میکردم و اطلاعاتم رو زیاد می کردم.... » (دانش آموز IN-S-04، پایه 11 انسانی)
3/5 دینداری عقل گرایانه خوداثربخش
« .... الان یک جوری شده که مردم هر چی از سیاست میبینن به پای دین می نویسن.... » (دانش آموز IN-S-03، پایه 11 انسانی)
6 پیامدها و نتایج
نتایج و پیامدهای یک پژوهش کنشها و واکنشهایی است که جهت مقابله، اداره و یا کنترل پدیده مرکزی به انجام میرسد.(Babaei,2023:198).
تحلیل صورتگرفته از مصاحبههای این تحقیق معرّف آنست که واکنش دانشآموزان پسر متوسطهی دوم به گرایشات دینی و دگرگشتهای آن نتایجی را در بر داشتهاست که در جدول شماره 6 ارائه شده است.
جدول شماره 6: نتایج و یافتهها خوداثربخشی دانشآموزان
کدگذاری باز | کدگذاری محوری | کدگذاری انتخابی |
خویشتن داری مفهوم گرایانه دینی | دینداری خویشتن دارانه | دین داری خویشتن دارانه خوداثربخش گرا |
مطالبات مفهومی | آزادی خواهی دینی |
خوداثربخشی دینی علم محور |
آزاد اندیشی دینی | ||
آزاد اندیشی اعتقادی با چاشنی عواطف | ||
انتخاب های عقلانی و مدخلیت عقل | علم گرایی ذات گرایانه | |
عملکرد تحصیلی و مطالبه مفوم گرایانه | ||
اصل انتخاب های عقلانی در بستر عواطف | ||
مشارکت سیاسی ترغیبی فطرت گرا | مشارکت سیاسی ترغیبی فطرت گرا | مشارکت سیاسی ترغیبی خوداثربخش |
جدایی دین از سیاست و سوء استفاده های تاریخی | سکولاریسم و سوء استفاده های تاریخی | سکولاریسم و سوء استفاده های تاریخی |
اجبار سیستمی برنامه های ملی- مذهبی | اجبار سیستمی برنامه های ملی- مذهبی | اجبار سیستمی خوداثربخش |
1/6 دینداری خویشتندارانه خوداثربخش
خودنظارتی با مراقبه اسلامی و خویشتنداری رابطه مستقیم دارد و مراقبه مذهبی تاثیری مثبت بر قدرت درونی و خویشتنداری دینی دانشجویان دارد..(Nosrati,2020).
« .... عضویت بسیج پایگاه از کلا س چهارم ابندیی با ترغیب عمویم.... » (دانش آموز IN-S-02، پایه 12 انسانی)
2/6 خوداثربخشی دینی علممحور
در سیر حیات اجتماعی بشر، همگرایی خودخواسته پیشرفته، به دلیل سلطهناپذیری اکثریت در برابر نظامهای سلطه نمود آزادیخواهی، استقلال و هویتیابی رشد یافتهاست. (Iderm,1997).
« .... حقیقت پس پرده بسیار نیک هست یکی از گلهای این حقیقت همان حاج قاسم عزیز است ولی پرده کشیدند و نگذاشتند که نور و تصویر حقیقی دیده بشه.... » (دانش آموز IN-S-05، پایه 11 تجربی)
3/6 مشارکت سیاسی ترغیبی خوداثربخش
پدیده مشارکت سیاسی سابقهاي طولانی و به قدمت عمر بشر دارد. و از طرفی بین تعهد دینی با مشارکت سیاسی خودخواسته(فطرت گرا) رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد.( Tayibinia,2015).
« .... توی اماکن دینی و هیئت ها خوبه حس و حالم . میرم توی عرفان ... » (دانش آموز IN-S-02، پایه 11ریاضی)
4/6 سکولاریسم و سوءاستفادههای تاریخی
اهمیت و جایگاه معنا در زندگی از آنجا ناشی میشود که با ورود به دنیای مدرن نظام های ارزشی سنتی دچار مشکل میشوند. و سیال بودن جهان زندگی مدرن کثرت معناها و روایتهای متعدد و متنوع از آن انسانها را دچار حیران و تشویش مینماید. و سوءاستفادههای تاریخی سکولاریسم از جهان معنا را موجب میگردد. (Khan Mohammadi,2020).
« .... اصطلاح کار خودشان است نشون از این داره که عملکرد حکومت با باورهاش یکسان نیست یعنی دین رو ابزار قرار دادن .... » (دانش آموز IN-S-05، پایه 12 انسانی)
5/6 اجبار سیستمی خوداثربخش
مهمترین گامهایی که در سنوات اخیر بر اساس دورههای دانشآموزی برای ایجاد فضاهای مشارکتی دانشآموزان در مدارس ایجاد شده است تشکّلها، انجمنها و شوراهای دانشآموزی است که هر یک فضایی برای مشارکت، فعالیت و اجرای برنامه های آموزش و پرورش توسط دانشآموزان را مهیا میکند. (Navabakhsh,2011).
« .... ولی در برنامه های ملی مذهبی رغبتی ندارند اجبار سیستم است. .... » (معاون پرورشی IN-M-14).
مدل نهایی تحقیق:
بعد از پایان تجزیه و تحلیل و سنجش داده های مختلف، مدل نهایی تحقیق به شکل زیر ارایه شده است.
تصویر شماره1: الگوی نهایی تحقیق، خروجی نرم افزار مکس کیو دی ای
در نهایت براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته طی سه مرحله کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کدگذاری انتخابی ، روابط بین مقوله های شکل گرفته در دادهها نشان داد که الگوی شکلگرفته با شکل اصلی الگوی پارادایمی (مدل الگویی یا سرمشق) اشتِراوس و کوربین تطابق دارد، یعنی پدیده محوری، (خوداثر بخشی دانش آموزان)، متأثر از شرایط علّی بوده و خود بر راهبردها تأثیرگذار است. راهبردها نیز به نوبه خود تحت تأثیر شرایط زمینه ای و مداخلهگر، پیامدهای مرتبط با پدیده مورد بررسی را شکل میدهند. این الگوی پارادایمی به شرح شکل شماره 1 میباشد.
موجبات علی 1- هویت و ساختار تعاملاتی خوداثر بخش یه 2- خوداثربخشی ساخت هویت دینی 3- هویت سیاسی خودپندار |
عوامل مداخله ای 1- زندگی خانوادگی دانش آموز 2- دوستان و زندگی اجتماعی بیرونی 3- نقش آموزش و پرورش |
شرایط زمینه ای و بسترها 1- جریانات رسانه ای و امکان های تعاملاتی 2- خوداثربخشی بر محور الگو 3- تفریحات و زمان های عطف 4- تشخص و نظام فاعلی خوداثربحش گرا
|
نمودار شماره 2: مدل پارادایمی تحلیل
بحث و نتیجه گیری
خوداثربخشی، پندار فرد است از خود، توانائیها و استعدادهایش، و این تلقی از خود، با فردیت و هویت افراد و دانشآموزان در ارتباط است. کیفیت هویت فرد در ابعاد مختلف آن بر کیفیت اثربخشی فرد اثرگذار است.
با اوصافی که گذشت بررسی وضعیت خوداثربخشی دانشآموزان متاثر از هویت، ویژه هویتهای دینی هدف این پژوهش به حساب میآید.
در نتایج تحقیق کیفی و در مدل پارادایمی مطرح شده، مقولات علّی از جمله هویت و ساختار تعاملی با نتایج تحقیق (Moosavi monfared, 2015)، همخوان است، چنانکه خانواده بر کیفیت تعاملاتی روابط خانوادگی و به تبع آن بر تلقی افراد از خود و استعدادهایشان و نیز بر میزان خوداثربخشی ایشان موثر است. مقوله هویت دینی و تاثیر آن بر خوداثربخشی نیز، با نتایج (Abbasi, 2014)، که بیانگر رابطه دین و مفاهیم دینی با هویت است، همخوان و همپوشان است. هویت سیاسی و مشارکت سیاسی و ارتباط مستقیم آن با خوداثربخشی نیز منطبق با نتایج تحقیق (Tayyeb niya,2015)، است که ابرازگری هویت سیاسی را بیان میدارد.
نتایج تحقیق (Abde moulai,2014)، مبنی بر رسانههای هویتساز، مقوله رسانه و امکانات تعاملاتی را تایید میکند، همچنین است نتایج تحقیق (Orak,2021)، با اثر مثبت اوقات فراغت بر خوداثربخشی دانشآموزان. مقولهی تشخّص و نظام فاعلی مورد تایید پژوهشِ (Bakhshiyan, 2020)، است که بر رابطه معنادار و مثبت بین شخصیّت و هویّت، با خوداثربخشی اشاره دارد.
مقولهی نقش و جایگاه آموزش و پرورش با تحقیق (Karim zadeh,2023)، که بیان میدارد، مدرسه محل ارائه فعالیتها و توانمندیهای دانشآموزان و محلّی برای ابراز وجود و نمایش خوداثربخشی آنهاست، همراستا میباشد.
مقولهی رضایت تحصیلی و ارتیاط آن با ابراز وجود دانشآموزان، با تحقیق (Qazvinah,2022)، همپوشان است. (Moradi,2023)، نیز با تحقیق خود که اشاره به خودکارآمدی و واسطهگری آن در هدایت تحصیلی دانشآموزان دارد به مقوله خودابرازی دانشآموزان ارجاع دارد.
سلطهناپذیری مردم در برابر نظامهای سلطه و آزادیخواهی و معنویتگرایی، از نتایج تحقیق (Iderm,1997)، است که با مقولهی آزادیخواهی همخوانی دارد. مشارکت سیاسی قدمتی به دارازی عمر بشری داشته و تعهد دینی با مشارکت سیاسی خودخواسته و آگاهانه رابطه مثبت دارد، این، نتایج تحقیق (Tayibinia,2015) است. همچنین کتاب ده گفتار (Motahari,1993)، با این مفهوم که ، با همگانی شدن تقوا و نفی سلطه، آزادی معنوی و دینی که اساس تمام آزادیهاست نیز به وجود میآید، همخوان با مقولهی آزادیخواهی و معنویتگرایی میباشد. مقولهی سوء استفادههای تاریخی سکولاریسم نیز با تحقیق (Khan mohammadi, 2020) ، که اشاره دارد به اینکه، در دنیای مدرن، سکولاریسم موجب سوء استفادههای تاریخی از جهان معنا شده است، همپوشان میباشد.
و در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت، خوداثر بخشی، بخشی مهم از اثر وجودی و هویت فردی دانش آموزان است که متاثر از عوامل و پدیدههای فراوان فردی و اجتماعی از جمله هویت فردی و هویت اجتماعی در قالب معنویت، دیانت، سیاست، رسانهها و آموزش و پرورش، اوقات فراغت، خانواده، دوستان و الگوها و امثالهم میباشد. با توجه به فلسفه وجودی انسان و معناگرایی او، هویتهای مختلف دینی، متناسب با ماهیتشان، بر خوداثربخشی دانشآموزان تاثیر میگذراند. به عبارتی، کیفیت خوداثربخشی، متناسب با هر یک از انواع دینداری سنتی و متکثر، ظهور و بروز مییابد..
لازمهی تحقق و ارتقاء خوداثربخشی، سازماندهی و هدفمندسازی سرمایه فرهنگی در جهت تقویت هویت فردی ، اجتماعی و دینی در دانشآموزان است بنابراین ضروری است تمام دستگاههای مجری و ابزارهای موجدهی سرمایهی فرهنگی در یک جهت و جهتی صحیح کار کنند ابزارهای تولید سرمایه فرهنگی باید دارای خروجی با قابلیت متقاعدسازی، باورپذیری، اینهمانی و تولید عدالت باشد، یعنی اینکه سیستم آموزشی کشور میتواند با افزودن مجموعههای جامعه به سرمایهی فرهنگی، نقش برابرساز و عدالتگستر را ایفا نماید. (Salehi amiri,2012)، بنابراین تمام ابزارها و ساز و کارهای یک سیستم باید در خدمت نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد و اولین نهاد مورد توجه، باید نظام تعلیم و تربیت باشد که نائل شدن به این مهم، خود یک محدودیت محسوب میگردد. توسعه و تکامل جوامع بیشک در ارتباط با نهادینگی نظام آموزش، و میزان درک و پذیرش متقابل نظام اجتماعی، از آن است. (Moayeri,2011)، بنابراین پیشنهاد میگردد با همافزایی تمام دستگاههای نظام سیاسی بر سر حل این مسئله، با اولویت بخشی به دستگاه تعلیم و تربیت، تقویت دینداری و تثبیت آن در دانشآموزان از طریق آگاهیسازی، متقاعدسازی و پاسخگویی به مطالبات دینی فراهم آید، شاید از این طریق بتوان خوداثربخشی مورد نظر که موجب زندگیاجتماعی، عملکرد تحصیلی و عملکرد دانشی بهتر خواهد شد را تجربه کرد.
پیشنهادهای كاربردي پژوهش
- شناخت ویژگیها و شخصیت همکاران از دلایل اثربخشی مدیران است، برای همین مدیران 12لازم است که با شناخت شخصیت همکاران و بالا بردن میزان تاثیرگذاریشان در موضوعات مختلف، لزوم هماهنگی بین آنها و میزان مشارکت در کارهای گروهی و تیمسازی را در درون مدرسه انجام دهند.
- ایجاد روابط متقابل و دوسویه در انجام امور و عملکرد شغلی بهتر، تاثیرگذار است، برای همین مدیران لازم است در دیدارهای رو در رو و یا جلسات عمومی از روشهای سخنوری پویا و همچنين گوش دادن فعال استفاده کنند تا دبیران این امنیت خاطر را داشته باشند که تمام توجه مدیر به حرفها و پیشنهادهای آنان است.
- فراهم کردن شرایط خلاقیت و نوآوری یکی از عناصر اثربخشی مدیران در مدارس است. برای این کار مدیران بهتر است به خلاقیت خود و دبیران اعتقاد داشته و از انجام کار به شکل معمول جلوگیری کرده و از آزمون و خطایی که موجب خسران برای دبیران و دانشآموزان نشود، نهراسد. یا با ایجاد نظام پیشنهادات، به ترغیب خلاقیت و نوآوری در ارایه ایدهها و نظریات، حمایت کنند.
نتیجه گیری
خوداثربخشی در هر نوع دینداری دیده میشود، لیکن نوع و کیفیت آن متفاوت است. در دینداری سنتی به جهت نوع دینداری، خوداثربخشی ثابت و محرز است و در دینداری متکثر و مدرن خوداثربخشی در تکاپو، تلاطم و توام با تعالیبخشی و شفافیتبخشی به هویت فردی، زندگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی میباشد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
در مطالعه حاضر فرمهای رضایت نامه آگاهانه به رویت و تایید مصاحبه شوندگان رسید.
حامی مالی
پژوهش پیش رو هزینه مالی خاصّی نداشتهاست.
مشارکت نویسندگان این مقاله، مستخرج از رسالهی دکتریِ علیاکبر صابری، با راهنمایی ارزندهی آقای دکتر مقصود فراستخواه میباشد.
تعارض منافع مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
References
Abbasi, M. (2014). Investigating the level of religious identity among high school students (District 1 of Ray city). National Studies Quarterly, No. 2, pp. 185-170. [in Persian]
Abbasi, M. (2015). The relationship between religious attitude and motivational academic achievement of students due to the role of self-efficacy. Culture in the university, number four, pp. 57-56. [in Persian]
Abdmoulai, A. (2014). The effect of socialization factors on youth identity (peers, school and media). Family and Research Quarterly, No. 27, pp. 118-136. [in Persian]
Akbari, A. (2018). The causal role of family communication patterns in students' self-efficacy and academic resilience. Journal of studies and learning (former social sciences and humanities), number one, pp. 94-110. [in Persian]
Aquino, K., & Reed, I. I. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1423-1440.
Bakhshian, F. (2020). Factors related to identification of middle school students in Mazandaran province. Journal of the School of Health and Health Research Institute, number three, pp. 316-307. [in Persian]
Dehghan pour Farshah, T. (2020). Investigating Bourdieu's cultural capital and growth in religious teachings. Scientific Research Quarterly of Religion and Cultural Policy, No. 14, pp. 186-210. [in Persian]
Ezheii, A. (2014). Guilt, self-efficacy and the characteristics of students' resilience. Proceedings of the Fifth Congress of the Iranian Psychological Association, No. 10, pp. 67-65. [in Persian]
Farasatkhah M. (2010). Iranian school in conflict between two different logics. Retrieved from:https://farasatkhah.blogsky.com/1389/10/27/post-30/ [in Persian]
Farasatkhah M. (2016). Research method in social sciences with emphasis on grounded theory (Data Foundation), Tehran, Aghaz Publishing House. [in Persian]
Farasatkhak M. (1997). Religion and society. Tehran: Publishing Company. [in Persian]
Ghaemi, A. (2008). A collection of discussions in the field of knowledge, guidance and education of youth, Tehran: Amiri. [in Persian]
Hajiani, Ebrahim (2009) Sociology of Iranian Identity, Tehran: Strategic Research Research Code.p434. [in Persian]
Hasan pour, A. (2014). Criticism of religious typology studies and presenting a new framework. Culture Strategy, No. 28, pp. 62-87. [in Persian]
Hossein pour, A. (2015). Studying the state of religiosity of young people with emphasis on self-referenced religiosity (providing a grounded theory). Iranian Cultural Research Quarterly, No. 3, pp. 99-131. [in Persian]
Iderm, H. (1997). The role of religion in establishing and guiding the government. Qobsat Quarterly, No. 4, pp. 113-120.
Jana abadi, H. (2023). The role of moral identity in predicting academic adaptation and academic self-efficacy of students. Journal of Educational Psychology Studies, No. 50, pp. 152-165. [in Persian]
Janalizadeh Chubdesti, Haider. Khoshfar, Gholamreza. Sepehr, Mehdi.(2010), In Search of Cultural Capital, Cultural and Communication Studies Quarterly, pp. 217-228. [in Persian]
Karimzadeh, S. Sarvers, S. and colleagues. (2023). The role and place of education in educating students. The third national conference of applied studies in education processes. [in Persian]
Khan Mohammadi, A. (2020). Investigating the state of religiosity of the youth of Sarpol Zahab city and some factors related to it. Journal of Applied Sociology, first issue, pp. 109-132. [in Persian]
Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of elationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87.
Mohammadrezaie1 elahe*, Azar Gholizadeh, Asghar Aghaei, Majid Toghyani,The effect of cultural capital of families on youth religious identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences 30 (2011) 1736 – 1741. [in Persian]
Moradi, J. (2022). Investigating the mediating role of successful academic self-efficacy, epistemological beliefs, basic and psychological needs with students' academic achievement motivation. School Psychology Research Quarterly, No. 3, pp. 86-97. [in Persian]
Motahari, M. (1993). ten words Tehran: Sadra. P. 28. [in Persian]
Mousavi Monfared, F. Sohrabizadeh, L. (2015). Family and youth identity crisis. Psychology and social health. [in Persian]
Navabakhsh, M. (2011). Social and cultural factors on student participation in student activities. Iranian Journal of Social Development Studies, No. 4, pp. 106-120. [in Persian]
Nosrati, F. (2020). Educational effectiveness of self-monitoring with Islamic meditation approach on self-control of female students of Tehran University. Journal of Research in Religion and Health, No. 6(2), pp. 20-36. [in Persian]
Orak, J. (2021). The effectiveness of spending leisure time on happiness, self-efficacy and mental health of secondary school students in Baghmolek city, academic year 96-97. Educational Research Quarterly, No. 69, pp. 45-66.
Qazvinah, c. (2022). The effectiveness of educational package of academic satisfaction on self-regulation and self-expression of high school students. Development of Psychology, No. 7, pp. 86-79. [in Persian]
Rahimzadeh, S. (2009). Loneliness and social self-efficacy in adolescents. Developmental Psychology Quarterly, No. 22, pp. 96-87. [in Persian]
Salehi Amiri, R. (2012). Capital Cultural, Tehran: Strategic Research Center. Second edition. [in Persian]
Shafi'i, p. (2021). Examining student responsibilities. Quarterly Journal of Studies and Research in Behavioral Sciences, No. 6, pp. 74-66. [in Persian]
Tayibinia, M. Naqdi, A. (2015). Investigating students' political participation and factors related to it. Youth Sociological Studies Quarterly, No. 7, pp. 57-80. [in Persian]
Velor, P. (2023). Students' experience of the role of family on their social self-efficacy. 7th International Conference on School Psychology, No. 3, pp. 153-180.
Volkmer, I. (2002). Dialectical spacs in the global public sphere: media memories across generations. The Joan Shortenstein center on thee politics and public policy working paper series, Available at http: shortensteincenter.org/wpeonteent/uploads/2012/03/2003_05_volkmer.pdf.
Zaimi, H. Osmani, A. Qane Ahmadi, P. (2019). The relationship between personality traits and self-efficacy with students' self-disability and academic procrastination. New developments in the psychology of educational sciences, number 10, pp. 12-22. [in Persian]
Zulfaghari, Abulfazl. (2010). The relationship between the amount of religiosity and the type of religiosity. Social Sciences Quarterly, No. 49, Shahid University, 103-67.-68. [in Persian]
[1] Embodied Cultural Capital
[2] Objectified Cultutral Capital
[3] Institutionalized Cultural Capital
[4] Glock and Stark
[5] validity
[6] Lincoln & guba
[7] Exchange ideas with peers
[8] Reliability
[9] Open coding
[10] Axial coding
[11] Selective coding