بررسی تأثیر امید به آینده بر انگیزش تحصیلی از طریق نقش میانجی سواد فرهنگی والدین در دانش آموزان مقطع ابتدایی دوره دوم شهرستان هیرمند
محورهای موضوعی : برنامه ریزی آموزشیزهرا شیخی 1 , پریسا فرخی نژاد 2
1 -
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
کلید واژه: امید به آینده, انگیزش تحصیلی, سواد فرهنگی والدین, دانش آموزان ابتدایی, مدل سازی معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر امید به آینده بر انگیزش تحصیلی از طریق نقش میانجی سواد فرهنگی والدین در دانش آموزان مقطع ابتدایی دوره دوم شهرستان هیرمند انجام شد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی-مقطعی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل 5425 دانش آموز مقطع ابتدایی دوره دوم شهرستان هیرمند در سال تحصیلی 1402-1403 بود که 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه استاندارد امید به آینده، انگیزش تحصیلی و سواد فرهنگی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و LISREL 8.8 انجام شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد امید به آینده بر انگیزش تحصیلی از طریق نقش میانجی سواد فرهنگی والدین در دانش آموزان (P≤0.00 ، β=0.80) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین امید به آینده بر انگیزش تحصیلی (β=0.53) و سواد فرهنگی والدین (β=0.52)، و سواد فرهنگی والدین بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان (β=0.54) تأثیر مثبت و معناداری داشتند. بحث و نتیجه¬گیری: یافته ها اهمیت توجه به امیدواری دانش آموزان به آینده و سطح سواد فرهنگی والدین در ارتقای انگیزش تحصیلی را نشان می دهد و لزوم برنامه ریزی برای بهبود این عوامل را آشکار می سازد.
Introduction and Objective This study was conducted to examine the effect of hope for the future on academic motivation through the mediating role of parents' cultural literacy among second-grade elementary school students in Hirmand County. Research Methodology The research method was descriptive-cross-sectional with a structural equation modeling approach. The statistical population included 5,425 second-grade elementary school students in Hirmand County in the academic year 2023-2024, of which 357 were selected by simple random sampling. Data collection tools included three standard questionnaires on hope for the future, academic motivation, and cultural literacy. Data analysis was performed using SPSS 23 and LISREL 8.8 software. Findings The results showed that hope for the future has a positive and significant effect on academic motivation through the mediating role of parents' cultural literacy in students (β=0.80, P≤0.00). Also, hope for the future had a positive and significant effect on academic motivation (β=0.53) and parents' cultural literacy (β=0.52), and parents' cultural literacy had a positive and significant effect on students' academic motivation (β=0.54). Discussion and Conclusion The findings highlight the importance of considering students' hope for the future and parents' level of cultural literacy in enhancing academic motivation and reveal the need for planning to improve these factors.
1. Abedi, A., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2016). A Study of the Relationship between Academic Hope and Academic Achievement of Students. Research in Curriculum Planning, 13(22), 94-106. [in Persian]
2. Ahmadi, S., & Nikbin, M. (2019). The Effect of Parents' Cultural Literacy on Improving the Academic Status of Students in Elementary Schools. Journal of Educational Research, 14(59), 53-72. [in Persian]
3. Aithal، P. S.، aithal، S. (2020). Analysis of the indian national education policy 2020 towards achieving its objectives. International Journal of Management، Technology، and Social Sciences (IJMTS)، 5(2)، 19-41.
4. Alaei, K., & Sahraei, R. (2018). The Mediating Role of Students' Cultural Capital in the Relationship between Parents' Cultural Literacy and Academic Motivation. Journal of Educational Management Innovations, 13(3), 7-22. [in Persian]
5. Altafi, L., & Khodabakhshi, M. (2020). The Role of Hope for the Future in Predicting Academic Motivation of High School Students. Journal of School Psychology, 9(1), 143-160. [in Persian]
6. Amini, M., & Rahimi, H. (2017). The Relationship between Hope for the Future and Academic Achievement: The Mediating Role of Academic Motivation. Journal of Research in Educational Systems, 11(37), 45-61. [in Persian]Abdullah، D.، Poetri، A. L.، Saputra، N.، Al Haddar، G. (2023). The role of parent-teacher communication for improving children’s achievement. cendikia: media jurnal ilmiah pendidikan، 13(3)، 482-488.
7. Ge, J. L., Feldman, D. B., & Shu, T. M. (2023). The relationships of hope, optimism, and academic motivation with GPA among university students in Hong Kong. Psychological Reports, 00332941231184144.
8. Gumasing، M. J. J.، & Castro، F. M. F. (2023). Determining ergonomic appraisal factors affecting the learning motivation and academic performance of students during online classes. Sustainability، 15(3)، 1970.
9. Havidz، H. B. H.، Mujakiah، N. (2023). The effect of learning environment on student motivation and student achievement (literature review study). international journal of psychology and health science، 1(1)، 30-39.
10. Li، J.، Pilz، M. (2023). International transfer of vocational education and training: a literature review. Journal of vocational education & training، 75(2)، 185-218.
11. Saputra، E. B. (2022). The effect of teacher communication ability and learning motivation on student learning outcomes in economic lessons for class XI IPS SMA ekasakti in padang academic year 2015/2016. Journal international on global education، 1(1)، 1-10.
12. Shanmugavelu، G.، Balakrishnan، A.، Parasuraman، L.، Ariffin، K.، Kannan، B.، Vadivelu، M. (2020). Inquiry method in the teaching and learning process. Shanlax shanlax International Journal of Education، 8(3)، 6-9.
13. Su، M.، Huebner، E. S.، Tian، L. (2023). Longitudinal associations among hope، basic psychological needs satisfaction at school، and depressive symptom in elementary schoolchildren. Current psychology، 42(32)، 28191-28204.
14.