تحلیل چگونگی سالم سازی فضاهای عمومی شهری برای کاهش تمایلات تخریب گرایانه
محورهای موضوعی : معماری و شهرسازی
سحر اسماعیل پورهمدانی
1
,
اسماعیل شیعه
2
*
,
کیانوش ذاکرحقیقی
3
1 - دانشجوی دکتری شهرسازی گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
2 - استاد گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران. * (مسوول مکاتبات)
3 - دانشیار گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
کلید واژه: موقعیت مکانی, محصوریت, مراقبت و نگهداری, فضاهای عمومی شهری, تخریب گرایی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: الگوهای رفتاری افراد در فضاهای عمومی شهر برگرفته از چگونگی نقش مکان و موقعیت مکانی می باشد. به عبارتی مکان القا کننده نوع رفتار و کنش های انسان در فضا می باشد. تمایلات تخریب گرایانه به عنوان زیر مجموعه ای از جرم، ناشی از شرایط فردی و شخصیتی می باشد که در مکان های خاص نمود بیرونی پیدا می کنند. روش بررسی: با توجه به مطالعات پیشین شاخص هایی به عنوان مهم ترین عوامل مکانی و بیرونی موثر بر رفتارهای تخریب گرایانه در فضاهای عمومی شهری، در نظر گرفته شده است. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی می باشد که به روش همبستگی، به بررسی نسبت متغیر ها پرداخته شده است. نمونه مطالعه بخشی از فضاهای عمومی شهری منطقه دو شهر همدان که به طور عمده پیرامون کاربری های آموزشی پسرانه, رده سنی 15تا 25، از نظر جنسیت پسران و مردان و طبقه، درآمد و پایگاه اجتماعی در سطح پایین جامعه هستند، انتخاب شده است. گردآوری داده ها از طریق مشاهدات میدانی عینی و توزیع پرسش نامه می باشد.جامعه آماری در توزیع پرسشنامه بر اساس فرمول کوکران با توجه به جمعیت منطقه مورد مطالعه می باشد. و در برداشت های میدانی عینی فضاهای عمومی شهری پیرامون کاربری های آموزشی پسرانه منطقه دو همدان می باشد. در نرم افزار spss ، از طریق تحلیل عامل اثباتی در میان شاخص های انتخابی موثر ترین شاخص انتخاب و از طریق تحلیل رگرسیونی میزان اثر بخشی هر یک از عوامل مشخص شده است. یافته ها: در میان شاخص های مورد بررسی، میزان محصوریت و مراقبت و نگهداری در فضاهای عمومی شهری, بیش ترین نقش بر میزان تمایلات تخریب گرایانه و در نتیجه میزان وقوع رفتارهای تخریب کارانه را دارد. بحث و نتیجه گیری: می توان عنوان کرد نتایج حاصل از یافته های این تحقیق با انتظارات نظری و پیشینه پژوهشی مقاله مطابقت دارد. و با تغییر در شاخص های مکانی مورد نظر کنترل و تعدیل رفتارهای تخریب گرایانه در فضاهای عمومی شهری امکان پذیر می شود.
Background and Objective: The patterns of people's behavior in urban public spaces are based on the role of location and situation. In other words, the place induces human behavior and actions in space. Vandalism as a subset of crime and one of the most important problems in cities. Material and Methodology: The documentary method is an analytical method that uses Correlation to study the ratio of variables. The case study strategy is and the paradigm is positive. Locations and the extent of vandalism in urban public spaces with the most potential vandalism people have been investigated and evaluated. The collection of qualitative and quantitative data is objectively and subjective, which is dealt with by the etic approach to the conception of as a matter of fact and as a matter of perception. The case study is a part of the urban public spaces of Hamadan district, which mainly focus on the use of boys' instructional skills, aged 15 to 25 in terms of gender, boys and men, and sex, income, and community base at the lower level of society. Data analysis using the Anova-based spss software is the most effective index of choice among selected indicators through exploratory factor analysis and through the regression analysis, the effectiveness of each of the factors is determined. Findings: The findings of the data analysis indicate that, Location, Enclosure, care and maintenance of urban public spaces are effective in reducing Vandalism tendencies and consequently the rate of occurrence of Vandalism behaviors. Discussion and Conclusion: It can be said that the findings of this study are consistent with theoretical expectations and literature reviw. The first priority of the effectiveness was assessed, which should be policy and strategies by researchers, urban designers and urban planners to reduce the spatial effects of these components on the incidence of vandalism behaviors in urban public spaces.
_||_