مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین هوش رهبری، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش مدیران با بهبود پایدار مدارس شهرستان ارومیه: نقش میانجی فرهنگ نوآورانه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشنسرین گودرزی 1 , مریم سامری 2 * , جواد کیهان 3
1 - علوم تربیتی، دانشگده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی،ارومیه،ایران
2 - گروه علوم تربیتیواحد ارومیه دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه ایران
3 - دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ،ایران
کلید واژه: مدیریت مبتنی بر ارزش, بهبود پایدار مدارس, هوش رهبری, سرمایه حرفه ای, فرهنگ نوآورانه,
چکیده مقاله :
مقدمه و اهداف
بهبود پایدار مدارس از مهمترین نیازهای مدارس است که میتواند بر جنبههای مختلف نظام و سیستم آموزش و پرورش تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی فرهنگ نوآورانه در ارتباط با هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش مدیران بر بهبود پایدار مدارس بوده است. نوع پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری می باشد
مواد و روش ها
جامعه آماری مدیران مدارس ابتدایی شهر ارومیه، به تعداد 518 نفرکه نمونهای به تعداد 434 نفر از از مدیران شهر ارومیه بهصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تمامی ابزار ها استاندارد و روایی و پایایی قابل قبول دارند. جهت تجزیه و تحلیل از spss و pls استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد اثرات مستقیم هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش بر بهبود پایدار مدارس بدون حضور متغیر میانجی(فرهنگ نوآورانه) معنیدار است ، یعنی این متغیرها بدون حضور متغیر میانجی موجب بهبود پایدار مدارس میشود.همچنین اثر مستقیم فرهنگ نوآورانه بر بهبود پایدار مدارس و اثرات غیر مستقیم هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش بر بهبود پایدار مدارس از طریق فرهنگ نوآورانه معنیدار است. بنابراین فرهنگ نوآورانه میتواند روابط بین متغیرها و بهبود پایدار مدارس را میانجیگری کند.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر پس از ترسیم الگویی برای تعیین روابط بین متغیرها با فرهنگ نوآورانه ، رابطه آنها را با بهبود پایدار مدارس روشن کرد.بدین صورت که متغییرها می توانند با افزایش فرهنگ نوآورانه تاثیر مثبتی بر بهبود پایدار مدارس اعمال کنند.
The purpose of the present research was to investigate the mediating role of innovative culture in relation to leadership intelligence, professional capital and value-based management of managers on the sustainable improvement of schools.
The type of descriptive-correlational research is structural equation modeling. The statistical population of principals of primary schools in Urmia city is 518 people. A sample of 434 managers of Urmia city was randomly selected. All tools are standard and have acceptable validity and reliability. spss, pls software was used for analysis. The results showed that the direct effects of leadership intelligence, professional capital and value-based management on the sustainable improvement of schools without the presence of a mediating variable (innovative culture) are significant, that is, leadership intelligence, professional capital and value-based management without the presence of a mediating variable lead to sustainable improvement. It becomes schools. Also, the direct effect of innovative culture on the sustainable improvement of schools and the indirect effects of leadership intelligence, professional capital and value-based management on the sustainable improvement of schools through innovative culture are significant. Therefore, innovative culture can mediate the relationships between leadership intelligence, professional capital, and value-based management and sustainable school improvement.