برآورد تابع تقاضای گردشگری ایران
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارسهیلا خوشنویس یزدی 1 , مریم غمامی 2
1 - عضو هیئت دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران جنوب
2 - کارشناس ارشد علوم اقتصادی
کلید واژه: ARDL, ایران, گردشگری, تقاضای گردشگری,
چکیده مقاله :
توسعۀ صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تکمحصولی مواجه هستند، دارای اهمیت فراوانی است. اقتصاد کشور ما نیز اتکای شدیدی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام داشته است. بنابراین، پیشبینیها و تحلیلهای قابل اعتماد برای یک برنامهریزی کارآ در صنایع مرتبط با بازار گردشگری، ضرورت تام دارد. هدف اصلی این پژوهش، تخمین تابع تقاضای خارجیان برای گردشگری در ایران و اندازهگیری میزان تأثیرگذاری متغیرهای تولید ناخالص جهانی، نرخ ارز رسمی، شاخص قیمت مصرفکننده و قیمت نفت بر تقاضای گردشگری در ایران است. در این بررسی، از روش الگوی خود توضیح با وقفههای گسترده و با کمک آزمون ریشۀ واحد دیکیفولر تعمیم یافته و آزمون همجمعی جوهانسون و آزمون ARDL استفاده کردیم. درنهایت، به این نتیجه رسیدیم که در بلندمدت، متغیرهای تعداد گردشگر خارجی واردشده به ایران، قیمت نفت، شاخص قیمت مصرفکننده و تولید ناخالص داخلی جهانی، مثبت و معنا دار بوده و متغیر نرخ ارز، منفی و معنادار است. کشش قیمتی تقاضا در بلندمدت، باکشش و متغیر نرخ ارز رسمی و تولید ناخالص داخلی جهانی بیکشش است و باتوجه به کشش درآمدی گردشگری کالای ضروری است.
Iran has a great potential in the fields of environmental, historical, and cultural heritage. Relying on these capabilities can be expanded with its own tourism industry. Tourism development for developing countries with problems such as high unemployment rates, foreign exchange and economic monoculture is encountering resource constraints. The heavy reliance on revenues from crude oil exports is of great importance in the economy of our country. Therefore, reliable forecasting and analysis of effective planning in industries related to tourism marketing is an absolute necessity. The main objective of this study is to estimate the demand of foreigners to tourism in Iran and to measure the impact of global GDP, the official exchange rate, consumer price index and oil prices on the demand for tourism in Iran. In this study, the method of ARDL model with the help of Tmymbafth Dykyfvlr unit root test and cumulative test Johansson was applied. Based on the evidence available, all the variables discussed in this study are meaningful and consistent with the theory. The review concluded that the price elasticity of demand in the consumer price index variables in long-term oil prices are stretching and official exchange rates and global GDP variables are inelastic. Cholera review found that the income elasticity of tourism products is essential.
_||_