رابطه سواد برنامهریزي درسی و تدریس خلاق با نقش میانجی خودکارآمدي تدریس در معلمان دوره ابتدایی (مورد مطالعه:معلمان دوره ابتدایی منطقه ۱ تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
فرزانه کشاورزی
1
,
دکتر محمد تقی پور
2
*
,
دکترمرتضی سمیعی زفرقندی
3
1 - گروه برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی غیرانتقاعی سهروردی، قزوین، ایران
3 - دانشیار، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران،ایران
کلید واژه: تدریس خلاق, خودکارامدی تدریس, سواد برنامهریزی درسی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف رابطه سواد برنامهریزي درسی و تدریس خلاق با نقش میانجی خودکارآمدي تدریس در معلمان دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و مبتنی بر رویکرد معادالت ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان معلمان دوره ابتدایی منطقه ۱ تهران به تعداد 1600 در سال تحصیلی 1403-1404 نفر بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای تعداد 309 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه تدریس خلاق هانگ، لی و یانگ (۲۰۰۳)، پرسشنامه خودکارآمدی تدریس اسچانن موران و وولفولک (2006) و پرسشنامه سواد برنامهریزی درسی نوربخش (۱۳۹۱) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار PLS و تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها نشان داد سواد برنامهریزی درسی با بتای 73/0 ارتباط مستقیم و معناداری با خودکارآمدی تدریس دارد. خودکارآمدی تدریس با بتای 28/0 ارتباط مستقیم و معناداری با تدریس خلاق دارد. سواد برنامهریزی درسی با بتای 31/0 ارتباط مستقیم و معناداری با تدریس خلاق دارد. سواد برنامهریزی درسی با بتای 19/0 ارتباط غیر مستقیم و معناداری با تدریس خلاق با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی تدریس دارد.
This study aimed to investigate the relationship between lesson planning literacy and creative teaching and the mediating role of teaching self-efficacy in elementary school teachers. The present study was applied in terms of its purpose and descriptive in terms of its implementation method, a correlational survey based on the structural equation approach. The statistical population of the present study included all elementary school teachers in Tehran's District 1, 1600 people, in the academic year 2003-2004. 309 people were selected using multi-stage cluster random sampling. The data collection tools in this study included the Hong, Lee, and Yang (2003) Creative Teaching Questionnaire, the Schoenen-Moran, and Woolfolk Teaching Self-Efficacy Questionnaire (2006), and the Nourbakhsh Lesson Planning Literacy Questionnaire (2012). Data analysis was performed using PLS software and path analysis. The findings showed that lesson planning literacy has a direct and significant relationship with teaching self-efficacy with a beta of 0.73. Teaching self-efficacy with a beta of 0.28 has a direct and significant relationship with creative teaching. Lesson planning literacy with a beta of 0.31 has a direct and significant relationship with creative teaching. Lesson planning literacy with a beta of 0.19 has an indirect and significant relationship with creative teaching due to the mediating role of teaching self-efficacy.
احمدی، غلامعلی؛ اوضاعی، نسرین؛ عظیم پور، احسان. (1402). ارائه مدل ساختاری تأثیر اخلاق حرفهای و سرسختی شغلی بر تدریس خلاق معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۳۹ (۳)،۶۹-۸۶.
بیابانی، محدثه؛ گراوند، هوشنگ. (1402). مدلیابی رفتار تدریس خلاقانه بر مبنای توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری خودکارآمدی خلاق در معلمان مدارس کمتوان ذهنی. رویش روانشناسی. ۱۲ (۱۱)،۱۸۱-۱۹۲.
تقی پور، سحر؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ عابدینی بلترک، میمنت. (1401). نقش سواد برنامهریزی درسی در عملکرد شغلی معلمان با میانجیگری جهتگیری تدریس. تدریس پژوهی، 10(2)، 60-39.
جلیلیان، سهیلا؛ نجاتی، وجیهه؛ عظیم پور، احسان. (1401). نقش تعهد شغلی، خودکارآمدی خلاق و توانمندسازی روانشناختی در پیشبینی تدریس خلاق معلمان. عنوان نشریه. ۱۰ (۴۴): ۱۲۹-۱۴۵.
دارابی عمارتی، عابدین؛ عارضی، سوزان؛ عزیزی فر، پیمان. (1402). پیشبینی درگیری شغلی بر اساس سواد برنامهریزی درسی، تدریس تحولی، خودکارآمدی تدریس و مهارتهای ارتباطی در معلمان مقطع ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20(1)، 99-112.
قائد رحمتی، رضا؛ ترکیان تبار، منصور. (1401). تبیین رابطه آموزش سواد رسانهای با خلاقیت و توسعه یادگیری الکترونیکی دانش آموزان( مطالعه موردی: شهر دورود). دانششناسی. 6(8)، 62-73.
کزازی، زهرا، ابراهیمی، صلاح الدین، سیفی، علی، و اصفهانی زاده، امین. (1399). رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی. پویش در آموزش علوم پایه، 6(20 )، 20-35.
کریمیان پور، غفار؛ باقری، سید محمدجابر؛ معینی، کیا. (1399). نقش خودکارآمدی تدریس و اشتیاق شغلی در پیشبینی مقاومت در برابر تغییر در معلمان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 15(62)، 179-194.
گهواره، احسان؛ عبدی، علی؛ سعیدی، بهمن. (1401). رابطه بین خودکارآمدی تدریس و خلاق با رفتار تدریس خلاقانه معلمان مقطع ابتدایی. فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری. 4(10)، 1-14.
Babaei Rik, E., & Taghipour, M. (2024). The Relationship Between a Space Suitable for the Feeling of Vitality and Happiness of Talash Preschool Children and Being in Nature for Children’s Growth. International Technology and Science Publications (ITS) 2, 112-125.
Barni, D., Danioni, F., and Benevene, P. (2019). Teachers’ self-efficacy: the role of personal values
and motivations for teaching. Front. Psychol. 10. 1–7. doi: 10.3389/ fpsyg.2019.01645.
Chee, K. N. Yahayay, N. (2016). Connections between Creative Teacher and Their Creativity in Teaching. Malaysian Journal of Higher Order Thinking Skills in Education (MJHOTS), 3, 1-26.
Craft, A, Cremin, T, Chappell, K and Burnard, P (2017) Possibility thinking
and creative learning in Craft, A, Cremin, T and Burnard, P (eds) Creative learning
3–11. Stoke-on-Trent: Trentham.
Ellis, V., Souto-Manning, M., & Turvey, K. (2019). Innovation in teacher
education: towards a critical re-examination. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 45(1), 2–14. https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1550602.
Gibson, R. (2023)The ‘art’ of creative teaching: Implications for higher education. Teaching in Higher Education, 15(5)‚ 607-613.
Hadizadeh, P., & Taghipour, M. (2024). Measuring the Impact of Teacher-Student Relationship Conflict on the Enjoyment of Lessons (Including a Case Study). International Technology and Science Publications (ITS) 7 (1), 63-76.
Hazrati, M., Sheikhi Lisar, S., Taghipour, M. (2024). Designing an Educational Mentoring Model in Line with the Professional Development of Female Primary School Teachers with a Fuzzy Logic Approach. International Journal of Education Sciences 1 (1), 35-50.
Huang, X., Lee, J. C. K., & Yang, X. (2019). What really counts? Investigating the effects of creative role identity and self-efficacy on teachers’ attitudes towards the implementation of teaching for creativity. Teaching and Teacher Education, 84, 57-65.
Ismail, N., Desa, S., & Balakrishnan, B. (2018). Science creative teaching design for science teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 8(4), 1214-1220.
Jaffrey, B. (2016). Creative learning practices: European experiences. Tufnell Press.
Kapici, H. O., & Akcay, H. (2023). Improving student teachers’ TPACK self-efficacy through lesson planning practice in the virtual platform. Educational Studies, 49(1), 76-98.
Keskin, A. (2020). Determination of teachers' perceptions of curriculum literacy levels (Unpublished doctoral thesis), Hacettepe University, Institute of Educational Sciences.
Liu, Y., Zhao, L., Liu, P., & Yang, Z. (2023). Effect of workplace status on employees’ creativity from the perspective of expectation identity: a moderated chain double mediation model. Chinese Management Studies, 17(4), 718-738
Mahato, R. C., & Sen, S. (2023). Relationship among Contexts Knowledge (CK1), technological pedagogical content knowledge (TPCK) and attitude towards creative teaching for pre-service trainee teachers: A study on Mathematics method subject. International Journal of Creative Research Thoughts, 11(4), d301-d314.
Nguyen, M. H., Jin, R., Hoang, G., Nguyen, M. H. T., Nguyen, P. L., Le, T. T., ... & Vuong, Q. H. (2023). Examining contributors to Vietnamese high school students’ digital creativity under the serendipity-mindsponge-3D knowledge management framework. Thinking Skills and Creativity, 101350.
Ogunode, N. J., Olowonefa, J. A., & Ayoko, V. O. (2023). Task-oriented leadership style and performance of educational institutions in Nigeria. Ta'lim va rivojlanish tahlili onlayn ilmiy jurnali, 3(3), 12-22.
Orakci, S., and Durnali, M. (2023). The mediatingeffects of metacognition and creative thinking on
the relationship between teachers’ autonomy support and teachers’ self‐efficacy. Psychol Sch. 60, 162–181.
Paliwal, M., Rajak, B. K., Kumar, V., & Singh, S. (2022). Assessing the role of creativity and motivation to measure entrepreneurial education and entrepreneurial intention. International Journal of Educational Management. 36(5), 854-874.
SANTI, E. A., Gorghiu, G., & Pribeanu, C. (2024). Teachers' Perceived Self-Efficacy for Mobile Teaching and Learning. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12.
Schunk, D. H., & Meece, J. L. (2006). Self-efficacy development in adolescence. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1), 71-96.
Sokhom Chan, Sorakrich Maneewan & Ravinder Koul (2023) An examination of the relationship between the perceived instructional behaviours of teacher educators and pre-service teachers’ learning motivation and teaching self-efficacy, Educational Review, 75:2, 264-286.
Sugumlu, U(2022). Investigation of the Relationship between Curriculum Literacy and Teacher Performance. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(4), 1342-1355.
Taghipour, M., & Ghiasvand, N. (2024). Ensuring and Monitoring the Needs and Facilities for Preschool Children's Development. International journal of Children, 1 (1), 23-30.
Tarverdizadeh, H., & Taghipour, M. (2024). Student Academic Achievement Forecast Based on Emotional Intelligence, Personality, Demographic Characteristics and Attitude Towards Education and Future Career. International Journal of Education Sciences, 1(2), 25- 36.
Tubb, A. L., Cropley, D. H., Marrone, R. L., Patston, T., & Kaufman, J. C. (2020). The development of mathematical creativity across high school: Increasing, decreasing, or both?. Thinking Skills and Creativity, 35, 100634.
Xiong, Y., Sun, X. Y., Liu, X. Q., Wang, P., & Zheng, B. (2020). The influence of self-efficacy and work input on physical education teachers’ creative teaching. Frontiers in Psychology, 10, 2856.
Yaghoubi, SJ., & Taghipour, M. (2024). Enhancing Student Learning Through Smart School Innovations. International Journal of Education Sciences 1 (1), 25-34.
Zydziunaite, V., & Arce, A. (2021). Being an innovative and creative teacher: passion-driven professional duty. Creativity Studies, 14(1), 125-144.