نقش راهبردی آموزش در توسعه برند شخصی مدیران بانکی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیکیاست محمدی 1 , علی مهدیزاده اشرفی 2 * , حسن رنگریز 3 , امیر غلام ابری 4
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
کلید واژه: آموزش راهبردی, برندشخصی, مدیران بانکی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف؛ کشف و تبیین نقش راهبردی آموزش در توسعه برند شخصی مدیران بانکی ایران، به روش کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه مورد مطالعه را 17 نفر از مدیران ارشد و میانی در بانکهای دولتی و خصوصی تهران تشکیل داده و انتخاب نمونه به روش هدفمند و گلولهبرفی بوده است. دادههای پژوش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 17 نفر در بانکهای تهران جمعآوری شد. یافتههای پژوش نشان داد که؛ آموزشهای راهبردی به شکل معناداری بر توسعه شناخت فنی، مهارتهای رهبری، هویت حرفهای، و توسعه شبکه ارتباطی مدیران بانکی تأثیر دارد. چهار مضمون اصلی استخراج شده شامل: تقویت بنیانهای دانش و تخصص، افزایش اعتبار و تصویر حرفهای، توسعه شبکههای ارتباطی و اجتماعی و شکلگیری و تقویت ارزشهای رهبری شخصی هست. این پژوهش با ارائه الگویی نظاممند و قابل کاربرد در زمینه توسعه هویت حرفهای مدیران، زمینه را برای طراحی برنامههای آموزشی برندمحور در بانکداری فراهم میسازد. همچنین یافته های نهایی پیشنهادی شده ؛ نمایانگر نقش کلیدی آموزش در استحصال و نهادینهسازی برند شخصی در سطح مدیریت است و قابلیت بکارگیری در سیاستگذاری های آموزش مدیران بانکی را دارد.
This study aims to discover and explain the strategic role of training in developing the personal brand of Iranian bank managers, using a qualitative method and thematic analysis. The study population consisted of 17 senior and middle managers in public and private banks in Tehran, and the sample selection was purposeful and snowball. The research data was collected through semi-structured interviews with 17 people in Tehran banks. The research findings showed that; strategic training has a significant impact on the development of technical knowledge, leadership skills, professional identity, and the development of the communication network of bank managers. The four main themes extracted include: strengthening the foundations of knowledge and expertise, increasing professional credibility and image, developing communication and social networks, and forming and strengthening personal leadership values. By providing a systematic and applicable model in the field of developing the professional identity of managers, this study provides the basis for designing brand-oriented training programs in banking. Also, the final findings are proposed; It represents the key role of education in acquiring and institutionalizing a personal brand at the management level and has the potential to be used in training policies for bank managers.
حسینی، سید محمود؛ دری، بهروز؛ قوچانی، فرج؛ هادیزاده، اکرم و صائمیان، صدیقه، (1393). تبیین الگوی توسعه شایستگی های برند شخصی. مطالعات مدیریت راهبردی، 5(17)، 112-93.
درستکار، احسان ؛ یعقوبی پور، علی ؛ منتظری، محمد و شول، عباس. (1401). طراحی مدل ارتقای برند بانک ملی ایران: رویکردی آمیخته،https://civilica.com/doc/1881513.
رحیمی، ع.، محمدی، م.، و کریمی، پ. (1401). تأثیر آموزشهای مدیریتی بر برند شخصی مدیران بانکی. مجله مدیریت منابع انسانی در بانکداری، 12(3), 45-67.
سلطانی، رضا؛ قنواتی، نیلوفر؛ سرافراز، محمدرضا. (۱۴۰۲). تحلیل تأثیر آموزشهای سازمانی بر ارتقاء برند شخصی مدیران در نظام بانکی کشور. فصلنامه مدیریت برند و منابع انسانی، ۵(۲)، ۳۱–۵۰.
عزیزی، محمد؛ بهادری فر، سحر و اخلاصی، امیر، (1396). ارائه مدل برندسازی شخصی مربیان کسب و کار بر اساس نظریه داده بنیاد. مجله مدیریت برند، 4(11)، 27-11.
گلرد، امیر (1403). «شناسایی عوامل مؤثر بر برند کارفرما در بانک ملت»، پژوهشگاه علوم انسانی.
فهیم، مصطفی و همکاران (1400). «برند اجتماعی در بانک سپه و تأثیر آن بر وفاداری»، فصلنامه مدیریت برند.
لاری، محمد و ثناویفرد، منصور (1393). «الگوی برندینگ کارکنان براساس ارزشهای فردی و سازمانی»، نشریه مدیریت منابع انسانی.
محمودی میمند، علیاکبر و همکاران (1394). «تأثیر برند کارکنان بر سهم بازار در صنعت بانکداری»، فصلنامه توسعه اقتصادی.
ملایی, ربابه, سیادت, سید علی, هویدا, رضا, ریزانه, جلال، (1400). طراحی مدل برندسازی شخصی کارکنان با تأکید بر آموزشهای سازمانی (مورد مطالعه:کارکنان اداری قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران). مجله ایرانی مطالعات مدیریت, 14(4), 699-720. doi: 10.22059/ijms.2020.309396.674202.
منابع به انگلیسی
Ahmad, R., Hashim, L., & Harun, N. (2016). Criteria for effective authentic personal branding for academic librarians in Universiti Sains Malaysia libraries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 224, 452-458.
Aliya, F. N. (2020). Factor analysis of personal branding formong of PSSI former general person Edy Rahmayadi. Profetik: Jurnal Komunikasi, 13(1), 43-59.
Amoako, G. K., & Okpattah, B. K. (2018). Unleashing salesforce performance: The impacts of personal branding and technology in an emerging market. Technology in society, 54, 20-26.
Buil, I., de Chernatony, L., & Martinez, E. (2016). Enhancing bank brand equity through corporate brand identity. Journal of Business Research.
Burt, R. S. (1992). Structural Holes: The Social Structure of Competition. Harvard University Press.
Clarke, V., & Braun, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2),77-101.
Lorange, P. (2012). Strategic Leadership in the Business School. Cambridge University Press.
Montoya, P., & Vandehey, T. (2008). The brand called you: Make your business stand out in a crowded marketplace. McGraw Hill Professional, 1st Edition.
Gerling, C., & Lessmann, S. (2024). AI-based personalization in banking. arXiv preprint arXiv:2411.14463.
Gorbatov, S., Khapova, S. N., & Arthur, M. B. (2018). Personal branding: Interdisciplinary review. Career Development International.
Gorbatov, S., Khapova, S. N., & Lysova, E. I. (2021). Personal branding: Interdisciplinary systematic review and research agenda. Frontiers in Psychology, 12, 1-15.
Guest, D. E. (2017). Human resource management and employee well‐being: Towards a new analytic framework. Human resource management journal, 27(1), 22-38.
Khedher, M. (2019). Conceptualizing and researching personal branding effects on the employability. Journal of Brand Management, 26(2), 99-109.
Ogutu, R. P., & Ougo, R. T. (2016). The Relationship Between Personal Branding And Career Success: A Case of Employees at Geothermal Development Company in Kenya. International Journal of Economics, Commerce and Management, IV(8), 282-306.
Pawar, A. (2016). The Power of Personal Branding. International Journal of Engineering and Management Research (IJEMR), 6(2), 840-847.
Peters, T. (1997). The brand called you. Fast company, 10(10), 83-90.
Potgieter, A., & Doubell, M. (2020). The influence of employer branding and employees’ personal branding on corporate branding and corporate reputation. African Journal of Business and Economic Research, 15(2), 109-135.
Rampersad, H. K. (2008). A new blueprint for powerful and authentic personal branding. Performance Improvement, 47(6), 34-37.
Shepherd, I. D. H. (2005). From cattle and coke to Charlie: Meeting the challenge of self marketing and personal branding. Journal of Marketing Management.
Thompson-Whiteside, H., Turnbull, S., & Howe-Walsh, L. (2018). Developing an authentic personal brand using impression management behaviours. International Journal.of Qualitative Market Research, 21(2),166-181.
Uymaz, A. O. (2016). The Influence of Transformational Leadership on Personal Branding through the Learning Organization and Consideration of Future Consequences. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(3), 2222-6990.
von Lintel, J. (2024). Online personal branding strategies for banking executives. M&A Insights.