رهبری مدرسه کسبوکار دانشآموزی با رویکرد توسعه کارآفرینی: به شیوه نظریه داده بنیاد کلاسیک
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمریم چزگی 1 , نازیاسادات ناصری 2 * , محسن مرادی 3 , احمد اکبری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد مشهد، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: رهبری مدرسه, کسبوکار, توسعه کارآفرینی, مدارس.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رهبری مدرسه کسبوکار دانشآموزی با رویکرد توسعه کارآفرینی بوده است. روش مطالعه کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد کلاسیک (گلیزر) انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید خبره رشته مدیریت آموزشی، مدیریت کسبوکار و کارآفرینی و برنامهریزی درسی شهر مشهد در سال 1403-1402 بود. شیوه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی تا حد کفایت اطلاعات به تعداد 21 نفر بر اساس معیارهای ورودی (عضو هیات علمی، داشتن حداقل 2 مقاله چاپ شده در زمینه کارآفرینی، دارای سابقه بیشتر از 10 سال، داشتن زمان کافی برای مصاحبه، علاقمند بودن به انجام مصاحبه) ادامه یافت. مصاحبه عمیق و غیرساختاریافته برای پاسخگویی به سوال: رهبری مدرسه کسبوکار دانش آموزی با رویکرد توسعه کارآفرینی چگونه باید باشد؟ به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. برای تأمین روایی و اعتبار دادههای مستخرجه از چهار راهبرد قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید و اطمینانپذیری استفاده بعمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت که در نهایت منجر به 184مفهوم، 33 زیر مقوله و 10 مقوله اصلی شد. بطور کلی نتایج نشان داد، مدل رهبری مدرسه کسبوکار دانشآموزی با رویکرد توسعه کارآفرینی براساس ابعاد دهگانه (سبک رهبری استراتژیک، رهبری تعالی ساز، رهبری کنشگر، رهبری تحولی، رهبری فناورانه، رهبری تفویضی، مشارکتی، رهبری برپایه مدیریت دانش، رهبری برنامه درسی و رهبری آینده پژوه) استوار گردید.
The aim of the present study was to present a leadership model for a student business school with an entrepreneurial development approach. The study method was qualitative and based on the classical grounded theory (Glaser). The statistical population of the study included all expert professors in the fields of educational management, business management and entrepreneurship, and curriculum planning in Mashhad in 1402-1403. The purposive and snowball sampling method was continued until the information was sufficient to 21 people based on the entry criteria (faculty member, having at least 2 published articles in the field of entrepreneurship, having more than 10 years of experience, having enough time for an interview, being interested in conducting an interview). In-depth and unstructured interviews were conducted to answer the question: What should the leadership of a student business school with an entrepreneurial development approach be like? was used as a research tool. To ensure the validity and reliability of the extracted data, four strategies of validity, transferability, verifiability, and reliability were used. Data analysis was carried out using open, axial, and selective coding methods, which ultimately resulted in 184 concepts, 33 subcategories, and 10 main categories. In general, the results showed that the student business school leadership model with an entrepreneurial development approach was based on ten dimensions (strategic leadership style, excellence-building leadership, proactive leadership, transformational leadership, technological leadership, delegative leadership, participatory leadership, knowledge management-based leadership, curriculum leadership, and future-oriented leadership).
خاوری، سمیه، سراجی، فرهاد، یوسف زاده، محمدرضا (1402). ویژگی های برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در دوره ابتدایی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هیجدهم،شماره 68،بهار،صص78-57.
زاهدی، شمس السادات، ابراهیم پور، حبیب و جلیلی، حسن (1390). «رهبری و کارآفرینی: اشتراکات، و تمایزات»، کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی.
قربانی، زهرا (1395). طراحی مدل مدرسه کارآفرینی با رویکرد مدل کسب و کار، دانشگاه شاهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی (پایان نامه کارشناسی ارشد).
مهرابی، امید (1396). کارآفرینی در مدارس، رشد معلم، دوره36،شماره1، 31-28.
نجاریان کاخکی، محمد، امیرخانی، امیرحسن، اشرفی، مجید، سعیدی، پرویز(1401).«طراحی الگوی مدرسه کسب و کار دانش آموزی جهت توسعه کارآفرینی در مقطع متوسطه»،ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، دوره 5، شماره12، اسفندماه، صص1667-1655.
واثقی، بهنام، عبدیضاف حسین، غلوزی، مهوش (1390). تحلیل محتوای کتاب درسی کارآفرینی و دیدگاه معلمان اردبیل از منظر مؤلفه های کارآفرینی، دانشگاه خوارزمی تهران.
وکیلی, دنیا, شیربگی, ناصر و فرح بخش, سعید. (1403). بازنمایی پدیدارشناسانۀ تجربۀ رهبری کارآفرینانه در مدارس متوسطه. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
doi: 10.48308/mpes.2023.232819.1365 هویدا،رضا؛ غفوری،خالد؛دولتی، علی اکبر(1397).«کارآفرینی، مدرسه کارآفرین، الزامات مدرسه کارآفرین» ،نخستین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین(رویکردها، نظریه ها، ابعاد و تجارب کاربردی از کشورهای موفق).
Armstrong, P. W. (2018). School business managers in England: negotiating identity. International journal of educational management, 32(7), 1266-1277.
Brink, K. E., Palmer, T. B., & Costigan, R. D. (2018). Business school learning goals: Alignment with evidence-based models and accreditation standards. Journal of Management & Organization, 24(4), 474-491.
Cohen, R. F. (2022). The relationships between dimensions of inclusive leadership and aspects of employee engagement: Crucial connections for organizational success. Antioch University.
Dobson, T., Rose, A., Parton, G., & Hart, M. (2020). Boundary crossing in school governing bodies: Perspectives from the business community. Educational Management Administration & Leadership, 48(3), 532-548.
Dameron, S., & Durand, T. (2013). Strategies for business schools in a multi‐polar world. Education+ Training.
Davies, J., Thomas, H., Cornuel, E., & Cremer, R. (2023).Leading a Business School. Routledge.
Demerjian, P., Lev, B., & McVay, S. (2012). Quantifying managerial ability: A new measure and validity tests. Management science, 58(7), 1229-1248.
DeRue, D. S., Sitkin, S. B., Podolny, J. M. (2011). From the guest editors: Teaching leadership.
Deng, X., Unnava, H. R., & Lee, H. (2018). “Too true to be good?” when virtual reality decreases interest in actual reality. Journal of Business Research, (January), 1–10. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.008
. Fellnhofer, K. (2017). Drivers of innovation success in sustainable businesses. Journal of Cleaner Production, 167, 1534-1545.
García-Feijoo, M., Eizaguirre, A., & Rica-Aspiunza, A. (2020). Systematic review of sustainable-development-goal deployment in business schools. Sustainability, 12(1), 440.
Glen, R., Suciu, C., & Baughn, C. (2014). The need for design thinking in business schools. Academy of management learning & education, 13(4), 653-667.
Hafeez, A., & Akhtar, N. (2022). Impact of collaborative leadership style on school improvement: A case of secondary education sector. Journal of Positive School Psychology, 6(9), 3460-3474. Hein, H., Arafeh, S., & Page, R. A. (2013). STRANDS OF PRACTICE: A MODEL FOR BUSINESS SCHOOL LEADERSHIP.
Hogan, O.,Korrt, M, A, & Chharles, M, B.(2020). Mission Impossible? Are Australian Business Schools Creating Public Value?. International Journal of Public Administration Volume 44, 2021 - Issue 4 https://doi.org/10.1080/01900692.2020.1715425.
Ideland, M., Jobér, A., & Axelsson, T. (2021). Problem solved! How eduprenuers enact a school crisis as business possibilities. European Educational Research Journal, 20(1), 83-101.
Jones, A. H. (2021). What is an educational good? Theorising education as degrowth. Journal of Philosophy of Education, 55(1), 5-24.
Lejeune, C., Schultz, M., & Vas, A. (2015). How does accreditation influence the dynamics of organizational identity for business schools?. Management international, 19(3), 83-97.
Leroy, H. L., Anisman-Razin, M., Avolio, B. J., Bresman, H., Stuart Bunderson, J., Burris, E. R., ... & Vongswasdi, P. (2022). Walking our evidence-based talk: The case of leadership development in business schools. Journal of Leadership & Organizational Studies, 29(1), 5-32.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc. Lorange, P. (2019). The business school of the future. Cambridge University Press.
Ly, A. (2022). Developing Future Global Leaders' Competencies in a Business School Course: A Case Study of a Course Design Inspired by Team-based Learning. In Advances in global leadership (Vol. 14, pp. 227-245). Emerald Publishing Limited.
McMillan, C., & Overall, J. (2016). Wicked problems: Turning strategic management upside down. Journal of Business Strategy, 37(1), 34-43.
Muff, K. (2013). Developing globally responsible leaders in business schools: A vision and transformational practice for the journey ahead. Journal of Management Development, 32(5), 487-507. o’Connor, E. S. (2011). Creating new knowledge in management, appropriating the field’s lost foundations. Palo Alto: Stanford Business Books.
Pfeffer, J. (2011). Leadership development in business schools: An agenda for change. In The future of leadership development: Corporate needs and the role of business schools (pp. 218-237). London: Palgrave Macmillan UK.
Ranjith, P. V., & Kulkarni, S. (2018). Students Perception and Satisfaction about teaching learning process of a business School in the City of Mumbai. INDIAN JOURNAL OF APPLIED RESEARCH, 8(4).
Schlegelmilch, B. B. (2020). Why business schools need radical innovations: Drivers and development trajectories. Journal of Marketing Education, 42(2), 93-107.
Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: what works, what doesn’t, and what to do about it?. Journal of research in innovative teaching & learning, 10(1), 4-33.
Thomas, Howard, Thomas, Lynne, (2011),"Perspectives on leadership in business schools", Journal of Management Development, Vol. 30 Iss 5 pp. 526 – 540.
Winarno, A., Wijijayanti, T., Agustina, Y., Churiyah, M., & Basuki, A. (2019). Integration of vocational school and Small-Medium Enterprises (SMEs) learning: An effort of elevating entrepreneurship spirit based on strength and weakness in East Java. Academy of Entrepreneurship Journal, 25(1), 1-11.
Wilson, D. C., & Thomas, H. (2012). The legitimacy of the business of business schools: what's the future?. Journal of Management Development, 31(4), 368-376.
Zayed, A., & Farghly, R. N. (2023). Analyzing the expected role of strategic leadership and supportive culture in executing business strategies: The mediating role of employee engagement. The Academic Journal of Contemporary Commercial Research, 3(2), 18-42.