شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفه های آموزش غیر حضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحمد حسین زاده تخت کشها 1 , محمود صفری 2 , رضا حسنوی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشگاه مالک اشتر
کلید واژه: آموزش غیر حضوری, ارزش های سازمانی, مدیریت ارزش, مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفههای آموزش غیرحضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد بودند. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 21 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. پروتکل مصاحبه، هم از نظر روایی صوری و محتوی و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار مورد تایید بود. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی فرایند کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی رویکرد نظریه داده بنیاد از طریق نرم افزار (مکسکیودا 2020 )مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معاونین مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران بودند. گردآوری دادهها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 251 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. بر اساس نتایج بخش کیفی،همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، تمامی ابعاد و مولفهها دارای اعتبار بودند و از برازش مناسب برخوردار بود.
The current research seeks to identify and validate the dimensions and components of non-attendance education based on value in elementary school. This research was applied in terms of purpose and exploratory (qualitative-quantitative) in terms of mixed method. The statistical population in the qualitative section included specialists and experts in educational management at different levels of education and faculty members of public and private universities. Data collection was done through semi-structured interviews with 21 members of the statistical population who were selected by purposive sampling. The interview protocol was approved both in terms of formal and content validity and in terms of reliability based on the agreement between the two coders. The research data were analyzed based on the qualitative analysis process during the triple open, central and selective coding process of the foundation's data theory approach through the software (Maxkiuda 2020). The statistical population included principals and assistant principals of primary schools in the city of Tehran. Data collection was done through a researcher-made questionnaire from among 251 members of the statistical population who were selected by random sampling. The validity and reliability of the data collection tool was confirmed in the quantitative section. The analysis of the collected data was done in two descriptive and inferential ways through SPSS 16 and Smart PLS software.technological literacy of parents and i. Also, based on the results of quantitative analysis, all dimensions and components were valid and had a good fit.
[1] ارمندیی مریم، جهانیان رمضان، سلیمی مهتاب (1399). شناسایی مؤلفههای مدیریت ارزشهای سازمانی در نظام آموزشی: کاربرد رویکرد کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۳ (۶) :۵۸۸-۵۹۶
[2] بازیاری، رویا و فروزانی، معصومه. (1399). چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا، سمینار ملی رویکردهای نوین آموزش و پژوهش در انقلاب صنعتی چهارم، اهواز.
[3] بختیاری، رسول و شیخ بابایی، روشنک. (1399). چالش های برنامه درسی در محیط یادگیری الکترونیکی. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 31، 98-77
. [4] بریمانی، ابوالقاسم؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد. (1395). بررسی وضعیت مدیریت بر مبنای ارزش دردانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. پژوهشنامه تربیتی. 12(39)، 38-25.
[5] خورشیدی، ماشالله؛ حسین پور، محمد، مهر علیزاده، یداله و برکت، غلامحسین. (1398). شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش. مدیریت توسعه و تحول. 36، 53-37.
[6] دیناری، سمیه و اندیشمند، ویدا. (1400). بررسی تلفیق برنامه درسی آموزش عالی با فناوری اطلاعات با رویکرد آموزش مجازی. پیشرفت های نوین در مدیریت آموزشی. 1 ( 3 )، ص.ص 116-101
[7] صراف زاده،مریم و علوی،سهیلا . (1393).جایگاه شبکه های اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی . فصلنامه تعامل انسان واطلاعات، جلد1، شماره 1.ص.ص 56-44
[8] طوفانی نژاد، احسان، زارعی زوارکی،اسماعیل، شریفی درآمدی،پرویز،داوسن،شین،نیلی احمدآبادی و دلاور،علی.(1397). طراحی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنی شده با شبکه های اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر میزان یادگیری و مهارت اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی در درس علوم . فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،8(29)،ص.ص 34-1
[9] علیزاده، مهدی. (1394). معرفی معیارها و ارزشهای محوری تعالی در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی ایران)، 10(1)، مدیریت انتظامی. 126-109.
[10] موحدی، منيره ؛اسماعيلی فر،محمدصادق؛غلامي پور، نادیا(1394). تأثيریادگيری تلفيقی مبتنی بر شبكه های اجتماعی بر خودكار آمدی دانش آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی . فناوری آموزش و یادگيری. 1(3)،ص.ص22-7.
[11] Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227.
[12] Alexander, H., & McLaughlin, T. H. (2002). Education in religion and spirituality. he Philosophy of Education, 356.
[13] Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares., Leo S. del Rosario. (2021). Students’ online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-021-10589-x
[14] Collin, P., Rahilly, K., Richardson, I., & Third, A. (2011). The benefits of social networking services.
[15] Coyle, N., Goldstein, M. L., Passik, S., Fishman, B., & Portenoy, R. (1996). Development and validation of a patient needs assessment tool (PNAT) for oncology clinicians. Cancer Nursing, 19(2), 81-92.
[16] Ehlers, U. D. (2020). Future skills: The future of learning and higher education. BoD–Books on Demand.
[17] Froehlich D. E., Van Waes S., & Schäfer H. Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 2020; 44 (1), 244-268.
[18] Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97.
[19] Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol
are associated with social network regulation. Social Neuroscience, 15(3), 269-281.
[20] Lin, C. H. (2012). Language learning through social networks: Perceptions and reality. University of California, Irvine.
[21] Mahyoob, M. (2020). Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 11(4).
[22] Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online readings in Psychology and Culture, 2(1), 11.
[23] Zhao, Yong. & Jim Watterston. The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 2021, 22: 3–12. https://link.springer.com/article/10.1007/s10833-021-09417-3
ابعاد و مولفه های آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی
احمد حسین زاده تخت کشها1، محمود صفری2 و رضا حسنوی3
تاریخ دریافت: 01/02/1403 تاریخ پذیرش: 14/05/1403
چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفههای آموزش غیرحضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد بودند. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 21 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. پروتکل مصاحبه، هم از نظر روایی صوری و محتوی و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار مورد تایید بود. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی فرایند کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی رویکرد نظریه داده بنیاد از طریق نرم افزار (مکسکیودا 2020 )مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معاونین مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران بودند. گردآوری دادهها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 251 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. بر اساس نتایج بخش کیفی،همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، تمامی ابعاد و مولفهها دارای اعتبار بودند و از برازش مناسب برخوردار بود.
کلیدواژهها: آموزش غیر حضوری، ارزش های سازمانی، مدیریت ارزش، مقطع ابتدایی
Identifing and validating the dimensions and components of non attendance education based on value management in elementary school
The current research seeks to identify and validate the dimensions and components of non-attendance education based on value in elementary school. This research was applied in terms of purpose and exploratory (qualitative-quantitative) in terms of mixed method. The statistical population in the qualitative section included specialists and experts in educational management at different levels of education and faculty members of public and private universities. Data collection was done through semi-structured interviews with 21 members of the statistical population who were selected by purposive sampling. The interview protocol was approved both in terms of formal and content validity and in terms of reliability based on the agreement between the two coders. The research data were analyzed based on the qualitative analysis process during the triple open, central and selective coding process of the foundation's data theory approach through the software (Maxkiuda 2020). The statistical population included principals and assistant principals of primary schools in the city of Tehran. Data collection was done through a researcher-made questionnaire from among 251 members of the statistical population who were selected by random sampling. The validity and reliability of the data collection tool was confirmed in the quantitative section. The analysis of the collected data was done in two descriptive and inferential ways through SPSS 16 and Smart PLS software.technological literacy of parents and i. Also, based on the results of quantitative analysis, all dimensions and components were valid and had a good fit.
Keywords: non attendance training, organizational values, value management, elementary school
مقدمه
امروزه بهره گیری از آموزش غیرحضوری نقش مهمی در زندگی اجتماعی و علمی افراد ایفا می کند و گرایش و توجه نظام های آموزشی به آموزش غیرحضوری و انتخاب آنها به عنولان یک مکانیزم ارتباطی برای ارتقای توان آموزشی، استفاده از آنها در توسعه آموزشی و همچنین بالندگی دانش، ضرورتی اجتناب ناپذیر است (فروهلیچ4، 2020). چراکه در دنیای معاصر، امکان اضمحلال در ماهیت برخي از شیوه های آموزشی کاملا مشهود است و نظام آموزشی در صورتي مي تواند نقش خود را در آموزش، و خدمات اجتماعي حفظ کند که خود را با تغييرات بخشهاي مختلف جامعه در ابعاد سياسي، اقتصادي، اجتماعي، سازگار کند (اهلرز5، 2020).
آنچه مشخص است این است که آموزش غیرحضوری هم تاثیرات مثبت و هم منفی دارند که از جمله تاثیرات مثبت می توان به افزایش انگیزه، یادگیری مشتاقانه و ایجاد فرصت برقراری ارتباط (لین6، 2016) و ارتقاء و توسعه مهارت ها و اطلاعات افراد در محیط های رسمی و غیر رسمی از طریق به اشتراک گذاری دانش و مهارت ها اشاره کرد (کولینز7، 2011). همچنین آموزش غیرحضوری می توانند تاثیرات مثبتی نیز بر بهبود مهارتهای کاربردی و حرفه ای دانش آموزان داشته باشند. این بدان معنی است که اگر به صورت درست از این روش آموزشب استفاده گردد، آگاهی دهنده و توسعه دهنده مهارت های دانش آموزان می گردند (کرونینکو8، 2020). لذا می توان با به کارگیری آنها در فرایند آموزشی، از آنها به طور بهینه در جهت اهداف آموزشی و حرفه ای هم استفاده کرد (صراف زاده، 1393). از طریق آموزش غیرحضوری می توان الگوهای ارتباطی و توسعه علم در محیط وب را شناسایی و ترسیم نمود. همچنین آموزش غیرحضوری، بستری راحت جهت بیان آزادانه ایده ها و نظرات (موحدی، 1394). را فراهم آورده و موجب به اشتراک گذاری اطلاعات، ایده ها و منابع با گروه های مختلف و شبکه سازی با موضوع تخصصی و گرایش بیشتر فراگیر به رفتارهای داوطلبانه برای بهبود پژوهش، دانش و مهارت در مقایسه با برنامه های معمولی و تقویت مهارت های بین فردی بوسیله شبکه سازی می گردد. اما نکته قابل تامل این است که در زمینه بکارگیری آموزش غیرحضوری در عین مزایای فراوان آن، چالش های بسیاری وجود دارد. به ویژه این نوع آموزش در شرایط خاص می تواند با شبهات و چالش هایی همراه باشد که می توان به شتابزدگی و عدم برنامه ریزی در این خصوص و مهارت های ناکافی معلمان و دانش آموزان اشاره کرد (طوفانی، 1397). در این راستا پژوهش های عدیده ای در زمینه آموزش مجازی انجام شده است و راهکارهایی نیز در خصوص بهبود آموزش در این حوزه ها ارائه شده است (دیناری و اندیشمند، 1400؛ بختیاری و شیخ بابایی، 1399؛ ژائو و واترسون9، 2021؛ محیوب10، 2020؛ باروت11، 2021).
اما نکته قابل توجه این است که پژوهشی مبنی بر آموزش غیرحضوری بر اساس مدیریت ارزش12 انجام نیافته است. این در حالی است که آموزش غیرحضوری ایجاب می کند مؤسسات آموزشی در روشها و راهبردهای مدیریتی خود تجدیدنظر کنند تا آموزش با نیازهای یادگیرندگان بهتر انطباق پیدا کند (ادبیسی13، 2014). در این بین این نوع از آموزش ها نیازمند مساله مهمی تحت عنوان مدیریت ارزش است (کورنینگو، شافرها و گرانگر14، 2020). در این شیوه مدیریتی سعی می گردد با توجه به ارزشهای حاکم بر سازمان به وضعیت های پر تلاطم پاسخی مثبت دهد و مفاهیم مدیریت را از دیدگاه های ارزشی بررسی کند. مدیریت نمودن ارزشها در سازمان یک الگوی مدیریتی است. که تاکید بر تحریک افراد، توسعه مهارت ها و ارتقای هم افزایی و نوآوری با هدف بهبود عملكرد سازمان مرتبط می شود. در حقیقت مدیریت ارزش یک الگوی مدیریتی در رویکرد ارزش (ارزشگرایی15) است که تأکید بر تحریک افراد، توسعه مهارتها و ارتقاء هم افزایی و نوآوری با هدف حداکثر نمودن عملکرد کلی سازمان دارد (بریمانی و نیازآذری، 1395). مدیریت ارزش در سطح سازمانی تکیه بر یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش دارد که که این ارزش، منافع ذی نفعان و رضایت مشتریان (داخلی/خارجی) را به صورت توأم در نظر میگیرد. نیز در سطوح عملیاتی، به کار گیری ابزارها و روشهای مناسب را مدنظر قرار میدهد. این استاندارد یکی از پیش فرضهای خود را وابستگی مدیریت ارزش به مدیریت ارشد سازمان میداند. مدیریت ارزش سعی مینماید تا جهت تأمین انتظارات ذی نفعان و مشتریان بهترین خروجیها را از [ورودیهایی چون] داراییها، اموال، مواد و نیروی انسانی سازمان بگیرد. مدیریت ارزش با یکپارچه سازی تلاشهای مدیران عملیاتی و مدیر ارشد، تمرکز بر ارزش را در تمام سازمان به وجود میآورد. این مسئله از طریق تمرکز بر خروجیهایی که در راستای اهداف کلی سازمان میباشند امکانپذیر میگردد. این استاندارد همچون دیگر الگوها دارای اصولی است که قابل پیشنهاد برای فازهای مختلف پروژه بوده و به خوبی با دیگر الگوهای تعالی پروژه قابل جمع بستن است (خورشیدی و همکاران، 1398).
بنابراین با توجه به مطالب بیان شده و نیازهای روزافزون به آموزش، كمبود امكانات اقتصادی، كمبود آموزشگران مجرب و هزینههای زیادی كه صرف آموزش میشود و همچنین با توجه به انتخاب مقطع ابتدایی برای این تحقیق به نظر می رسد آموزش غیرحضوری برای پایه اول به دلیل اینکه دانش آموز با محیط مدرسه آشنا نیست و معلم را ندیده است به هیچ عنوان بازدهی نخواهد داشت. روش آموزش با گذشته متفاوت شده است و جدید است و در خیلی از موارد هم اولیای دانش آموز نمی تواند همانند معلم به فرزندانشان درس بدهد. از سویی، والدین دانش آموزان مخصوصا کلاس اول انتظار دارند بدون محدودیت زمانی معلم ها تدریس داشته باشند و همیشه در دسترس باشند.این در حالی است که معلمان هم نیاز به آرامش دارند و نمی توانند تمام وقت تدریس کنند. بنابراین به نظر می رسد روش آموزش غیرحضوری برای دانش آموز پایه اول مناسب نیست. بنابراین شناسایی آموزش غیرحضوری مناسب دانش آموزان ابتدایی که مبتنی بر مدیریت ارزش باشد و باعث شود که چالشهایی این آموزش کاسته شود و راهکارهایی برای آن ارائه شود به شدت دارای ارزش است. از اینرو هدف اصلی از پژوهش حاضر آموزش مجازی مطلوب بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی می باشد.
روش شناسی
روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر ماهیت مطالعه تحلیل مضمون میباشد. با توجه به موضوع مورد پژوهش، جامعه آماری این تحقیق متخصصان,معلمان و کارشناسان مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و پرورش که سابقه مدیریتی داشته باشند، اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد که سابقه نگارش مقاله، کتاب و یا طرح پژوهشی در حوزه آموزش غیرحضوری وکودکان را داشته باشند. در بخش کمی جامعۀ آماری این پژوهش، شامل مدیران و معاونین مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران هستند که تعداد آنها 723 نفر بوده است. روش نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش حاضر بهصورت هدفمند بود. به این ترتیب ابتدا با تعداد هجده نفر از افراد مورد نظر مصاحبه صورت گرفت و مصاحبهها جنبه تکرای پيدا نمود. پس از ارائه نتایج به متخصصان و صاحب نظران مربوطه و مشورت با آنها برای تاييد روایی پژوهش، تصمیم گرفته شد تا با افراد ديگری از جامعه تحقیق مصاحبهها ادامه یابد و بدین ترتيب با سه فرد آگاه دیگر مصاحبه صورت گرفت و در نتیجه پس از مصاحبه با 21 نفر اشباع نظری حاصل گردید و پس از تاييد روایی آن توسط خبرگان موضوع، محقق به این جمعبندی رسید که دیگر نیازی به مصاحبه بیشتر نیست و در نهایت 21 نفر به عنوان متخصص و صاحب نظر برای بخش کیفی شناسایی شدند. جامعۀ آماری در بخش کمی این پژوهش، شامل کلیه شامل مدیران و معاونین مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 است که تعداد آنها 723 نفر بوده است. جهت برآورد حجم نمونة مورد نياز در بخش کمی پژوهش از فرمول کوکران استفاده شد. سپس مراحل ذیل برای تعیین حجم نمونه صورت پذیرفت: جهت محاسبه حجم نمونه از یکی از پر کاربرد ترین روشها یعنی فرمول کوکران16 استفاده شد. نتیجه فرمول کوکران برای محاسبه حجم نمونه در این حالت عبارتست از:
251 n = = حجم نمونه
لذا بر همین اساس، حجم نمونه به تعداد 251 نفر از مدیران و معاونین مدارس ابتدایی شهر تهران، در این پژوهش همکاری کردند. برای انتخاب نمونه، ابتدا شهر تهران، از نظر بافت جغرافیایی به 5 بخش «شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز» تقسیم شد. سپس از درون هر یک از مناطق جغرافیایی، چند مدرسه به روش تصادفی، انتخاب شد و در نهایت بر اساس اطلاعات گرفته شده از اداره آموزش و پرورش هر یک از این مناطق در مورد تعداد مدیران و معاونین مقطع ابتدایی به تناسب حجم آماری مدیران هر منطقه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی اعضای نمونه مورد نیاز انتخاب گردید.
به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته بهره گرفته شد. سوالات مصاحبه بر اساس سوالهای پژوهش تدوین شده است. روایی مصاحبه بر اساس روایی صوری و محتوایی با بهره گیری از نظرات 5 تن از متخصصان و صاحب نظران حوزه مربوطه مورد تایید قرار گرفت. در حقیقت در پژوهش حاضر به فراخور موضوع و شرایط، از فن دلفی استفاده شد و این به خاطر آن است که در این پژوهش قصد پژوهشگر جمع آوری اطلاعات و رسیدن به اتفاق نظر یک جمع صاحب نظر و متخصص بود. در خصوص پایایی ابزار نیز از قابليت تاييد یا به عبارتی تاييدپذيري بهره گرفته شد. در این راستا چند فرد متخصص داده های خام به دست آمده را تایید نمودند. در واقع تاييدپذيري به معناي كوشش در جهت احراز شاخص عينيت در پژوهش است؛ هرچند اين مفهوم در پژوهشهاي كمي به معناي پرهيز محقق از تأثير سوگيري ها و ارزش داوريها در تحقيق است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش گرندد تئوری استفاده شد.
تحلیل کیفی:
جدول 1. کدگذاری انتخابی شرایط علی
پارادایم | کد انتخابی | کد باز |
شرایط علی | ارزشگذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری | مهم تلقی نمودن نقش معلم از سوی آموزش و پرورش و مدرسه |
هماهنگی و تعادل بین توانمندی معلمان و شرح وظایفشان | ||
اشاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری | اهمیت دادن به مثبت اندیشی در بین دانش آموزان ابتدایی | |
اهمیت دادن به صداقت در بین دانش آموزان ابتدایی | ||
اهمیت دادن به احترام متقابل در بین دانش آموزان ابتدایی | ||
اهمیت دادن به ارتباط دوستانه و صمیمی در بین دانش آموزان ابتدایی | ||
امکان وجود ارتباطات راحت بین مدارس و آموزش و پرورش | ||
اشاعه ارزش های اقتصادی در آموزش غیرحضوری | رضایت مالی معلمان در آموزش غیرحضوری | |
اجرای وظایف بصورت کامل بدون نظارت | ||
توجه کارکنان به عدم استفاده مازاد از امکانات مدرسه مانند اینترنت | ||
توجه کارکنان مدارس به صرفه جویی و کاهش هزینه ها | ||
اشاعه ارزش های اخلاقی در آموزش غیرحضوری | احساس تعهد در بین معلمان و مدیران مدارس | |
پاسخگویی درست به مشکلات آموزش دانش آموزان از سوی مدرسه | ||
پایبندی به ارزش های اخلاقی و انسانی در بین کادر آموزشی | ||
اشاعه ارزش های دینی در آموزش غیرحضوری | آموزش دین محوری | |
اهمیت دادن به ارزش های اسلامی | ||
اشاعه نگرش های معنوی مانند عدم اهمیت دادن به مقامهای دنیوی | ||
دسترسی به زیرساختهای فناوری اطلاعات | دسترسی کودکان به امکانات آموزشی مناسب مانند تلویزیون، دستگاه دی وی دی، وایت برد، لب تاپ یا کامپیوتر و سایر ابزارهای آموزش الکترونیکی | |
زیرساختهای فناوری قوی مدرسه جهت تعامل معلمان با بچه ها در طول آموزش مجازی | ||
اینترنت پرسرعت مدرسه |
شرایط علی استخراج شده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان مطالعه حاضر اثرگذار بر آموزش غیرحضوری مبتنی بر ارزشها شامل ارزشگذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری، اشاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری، اشاعه ارزش های اقتصادی در آموزش غیرحضوری، اشاعه ارزش های اخلاقی در آموزش غیرحضوری، اشاعه ارزش های دینی در آموزش غیرحضوری، دسترسی به زیرساختهای فناوری اطلاعات میباشد.
از نظر خبرگان منظور از ارزشگذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری توجه مفاهیمی همانند: مهم تلقی نمودن نقش معلم از سوی آموزش و پرورش و مدرسه هماهنگی و تعادل بین توانمندی معلمان و شرح وظایفشان.
از نظر خبرگان منظور از اشاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری توجه مفاهیمی همانند: اهمیت دادن به مثبت اندیشی در بین دانش آموزان ابتدایی، اهمیت دادن به صداقت در بین دانش آموزان ابتدایی، اهمیت دادن به احترام متقابل در بین دانش آموزان ابتدایی، اهمیت دادن به ارتباط دوستانه و صمیمی در بین دانش آموزان ابتدایی، امکان وجود ارتباطات راحت بین مدارس و آموزش و پرورش.
از نظر خبرگان منظور از اشاعه ارزش های اقتصادی در آموزش غیرحضوری توجه مفاهیمی همانند: رضایت مالی معلمان در آموزش غیرحضوری، اجرای وظایف بصورت کامل بدون نظارت، توجه کارکنان به عدم استفاده مازاد از امکانات مدرسه مانند اینترنت و توجه کارکنان مدارس به صرفه جویی و کاهش هزینه ها.
از نظر خبرگان منظور از اشاعه ارزش های اخلاقی در آموزش غیرحضوری توجه مفاهیمی همانند: احساس تعهد در بین معلمان و مدیران مدارس، پاسخگویی درست به مشکلات آموزش دانش آموزان از سوی مدرسه و پایبندی به ارزش های اخلاقی و انسانی در بین کادر آموزشی.
از نظر خبرگان منظور از اشاعه ارزش های دینی در آموزش غیرحضوری توجه مفاهیمی همانند: آموزش دین محوری، اهمیت دادن به ارزش های اسلامی، اشاعه نگرش های معنوی مانند عدم اهمیت دادن به مقامهای دنیوی.
از نظر خبرگان منظور از دسترسی به زیرساختهای فناوری اطلاعات توجه مفاهیمی همانند: دسترسی کودکان به امکانات آموزشی مناسب مانند تلویزیون، دستگاه دی وی دی، وایت برد، لب تاپ یا کامپیوتر و سایر ابزارهای آموزش الکترونیکی، زیرساختهای فناوری قوی مدرسه جهت تعامل معلمان با بچه ها در طول آموزش مجازی، اینترنت پرسرعت مدرسه
نمودار 1. شرایط علی اثرگذار بر آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزش ها
جدول 2. کدگذاری انتخابی عوامل زمینه ای
پارادایم ها | کد انتخابی | کد باز |
شرایط زمینه ای | حمایت آموزش و پرورش | تخصیص زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مکفی به مدارس ابتدایی |
اهمیت قائل شدن برای شغل معلمان | ||
ارزیابی معلمان آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش ها | ||
توجه به ارزش ها در سیسات گذاری های آموزش غیرحضوری | ||
جو منزل | محیط آرام منزل برای آموزش دیدن کودکان | |
همکاری اعضای خانواده در ایجاد محیطی برای تمرکز بیشتر کودکان | ||
دور کردن عوامل حواس پرتی در منزل | ||
تعیین زمان مشخص برای آموزش کودکان در منزل | ||
دسترسی به امکانات آموزشی مانند وایت برد برای کودکان جهت آموزش بهتر در منزل | ||
نگرش های والدین به آموزش غیرحضوری | دادن اهمیت به آموزش غیرحضوری و جدی گرفتن آن | |
مشارکت فعالانه در فرایند آموزش کودکان | ||
اهمیت قائل شدن برای معلم در فرایند اموزش غیرحضوری | ||
حمایت والدین از نحوه آموزش غیرحضوری و تشویق فرزندان خود به یادگیری |
شرایط خاصی که بر راهبردهای کنش و واکنش اثرگذارند و از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان استخراج شدند شامل حمایت آموزش و پرورش، جو منزل، نگرش های والدین به آموزش غیرحضوری میباشند.
از نظر خبرگان منظور از حمایت آموزش و پرورش توجه مفاهیمی همانند: تخصیص زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مکفی به مدارس ابتدایی، اهمیت قائل شدن برای شغل معلمان، ارزیابی معلمان آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش ها، توجه به ارزش ها در سیسات گذاری های آموزش غیرحضوری.
از نظر خبرگان منظور از جو منزل توجه مفاهیمی همانند: محیط آرام منزل برای آموزش دیدن کودکان، همکاری اعضای خانواده در ایجاد محیطی برای تمرکز بیشتر کودکان، دور کردن عوامل حواس پرتی در منزل، تعیین زمان مشخص برای آموزش کودکان در منزل، دسترسی به امکانات آموزشی مانند وایت برد برای کودکان جهت آموزش بهتر در منزل.
از نظر خبرگان منظور از نگرش های والدین به آموزش غیرحضوری توجه مفاهیمی همانند: دادن اهمیت به آموزش غیرحضوری و جدی گرفتن آن، مشارکت فعالانه در فرایند آموزش کودکان، اهمیت قائل شدن برای معلم در فرایند اموزش غیرحضوری، حمایت والدین از نحوه آموزش غیرحضوری و تشویق فرزندان خود به یادگیری.
نمودار 2. شرایط زمینه ای اثرگذار بر آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزش ها
شرایط مداخلهگر
جدول 3. کدهای انتخابی شرایط مداخلهگر
پارادایم ها | کد انتخابی | کد باز |
شرایط مداخله گر | میزان سواد فناورانه والدین | کمک به کودکان در استفاده بهینه از منابع آموزشی |
اعتماد به نفس در بین کودکان بخاطر آگاهی والدینشان به آموزش مجازی | ||
رفع مشکلات احتمالی کودکان در دسترسی به منابع آموزشی مجازی | ||
تعامل معلمان با کودکان | وجود ارتباطات دوسویه بین دانش آموزان و معلمان | |
درخواست معلم جهت مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاسی | ||
اشاعه فرهنگ اخلاق مداری در بین دانش آموزان توسط معلمان | ||
درخواست معلم جهت ارائه بازخورد به وی پس از استفاده از منابع آموزشی مانند سی دی در قالب گزارش |
شرایط مداخلهگر میتوانند نقشی میانجیگر را در ارتباط با شرایط علّی، زمینهای و پدیده محوری (در این مطالعه آموزش غیرحضوری مبتنی بر ارزشها) ایفاء نمایند و متعاقباً راهبرهای خاصی را مطالبه نمایند. در بین مقولههای استخراج شده از فرایند کدگذاری باز، دو مولفه به دلیل برخورداری از ماهیت نقشی میانجیگرانه به عنوان شرایط مداخلهگر شناسایی شدند که عبارتند از: میزان سواد فناورانه والدین و تعامل معلمان با کودکان.
از نظر خبرگان منظور از میزان سواد فناورانه والدین توجه مفاهیمی همانند: کمک به کودکان در استفاده بهینه از منابع آموزشی، اعتماد به نفس در بین کودکان بخاطر آگاهی والدینشان به آموزش مجازی و رفع مشکلات احتمالی کودکان در دسترسی به منابع آموزشی مجازی.
از نظر خبرگان منظور از تعامل معلمان با کودکان توجه مفاهیمی همانند: وجود ارتباطات دوسویه بین دانش آموزان و معلمان، درخواست معلم جهت مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاسی، اشاعه فرهنگ اخلاق مداری در بین دانش آموزان توسط معلمان، درخواست معلم جهت ارائه بازخورد به وی پس از استفاده از منابع آموزشی مانند سی دی در قالب گزارش.
نمودار 3. شرایط مداخله گر در آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزش ها
راهبردهای کنش و واکنش
جدول 4. کدهای انتخابی راهبردها
پارادایم ها | کد انتخابی | کد باز |
راهبردهای کنش و واکنش | طراحی برنامه درسی ارزش محور
| برنامه درسی مبتنی بر صداقت |
برنامه درسی مبتنی بر احترام متقابل | ||
برنامه درسی مبتنی بر دین محوری | ||
برنامه درسی مبتنی بر ارزش های اخلاقی | ||
برنامه درسی مبتنی بر احترام به خانواده و معلمان | ||
طراحی منابع آموزشی ارزش محور برای والدین | دعوت از والدین جهت کمک به فرهنگ سازی ارزش های مدرسه در اذهان فرزندان خود | |
تهیه سی دی های آموزشی ارزش های دینی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی برای والدین | ||
آموزش ارزش های مدرسه در قالب شبکه های اجتماعی متنوع به والدین | ||
برگزاری سمینارهای آنلاین جهت اشاعه فرهنگ ارزش محور و همفکری بین ذینفعان آموزش غیرحضوری (والدین، مدیران مدارس و معلمان) | ||
حمایت از خانواده ها در راستای توسعه امکانات آموزش غیرحضوری | تخصیص کمک های مالی در قالب وام و غیره به خانواده هایی که امکاناتی مانند لب تاپ، دی وی دی و غیره در اختیار ندارند. | |
توزیع رایگان برخی منابع آموزشی در بین دانش آموزان برتر | ||
آموزش والدین در راستای استفاده بهتر از امکانات موجود برای آموزش فرزندان خود |
این رکن مدل پاردایم کدگذاری به مجموعه اقدامات و راهکارهای مورد نیاز برای اتفاق افتادن پدیدهی محوری اشاره دارد. راهبردهای کنش و واکنش استخراج شده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان مطالعه حاضر در راستای آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها شامل طراحی برنامه درسی ارزش محور، طراحی منابع آموزشی ارزش محور برای والدین، حمایت از خانواده ها در راستای توسعه امکانات آموزش غیرحضوری میباشد.
نمودار 4. راهبردهای کنش و واکنش آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش
مقولههای پیامدی
پارادایم ها | کد انتخابی | کد باز |
پیامدها | سطح مدرسه | تعهد سازمانی معلمان |
رضایت شغلی معلمان | ||
عجین شدن معلمان با کار آموزش | ||
پایبندی بهتر معلمان به ارزش ها | ||
خستگی کمتر | ||
عملکرد بهتر کادر آموزشی در مدرسه | ||
سطح دانش آموزان | یادگیری بهتر بواسطه تعهدات معلمان | |
روابط مثبت و سازنده بین معلمان و دانش آموزان | ||
پایبندی بهتر دانش آموزان به ارزش ها | ||
موفقیت تحصیلی دانش آموزان |
نمودار 5. پیامدهای آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزش ها
پدیده محوری
پارادایم ها | کد انتخابی | کد باز |
پدیده محوری | آموزش غیرحضوری مبتنی بر ارزش ها | اشاعه ارزش های اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و دینی در بین کادر مدرسه، دانش آموزان، والدین و تمامی منابع آموزشی چندگانه |
نمودار 6. الگوی پارادایمی آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها
درجه تناسب الگوی مناسب آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی، چگونه است؟
در ادامه به بررسی برازش مدل بدست آمده بر اساس آماره های موجود در نرم افزار پی ال اس می پردازیم:
متغیرها | R2 | R Adjusted | Q2 | |
ارزشگذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری | 0.898 | 0.894 | 0.696 | |
اشاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری | 0.917 | 0.913 | 0.774 | |
اشاعه ارزش های اقتصادی در آموزش غیرحضوری | 0.24 | 0.212 | 0.592 | |
اشاعه ارزش های اخلاقی در آموزش غیرحضوری | 0.153 | 0.112 | 0.752 | |
اشاعه ارزش های دینی در آموزش غیرحضوری | 0.327 | 0.321 | 0.452 | |
دسترسی به زیرساختهای فناوری اطلاعات | 0.402 | 0.398 | 0.372 | |
حمایت آموزش و پرورش | 0.562 | 0.543 | 0.0.642 | |
جو منزل | 0.628 | 0.618 | 0.688 | |
نگرش های والدین به آموزش غیرحضوری | 0.937 | 0.894 | 0.696 | |
میزان سواد فناورانه والدین | 0.891 | 0.913 | 0.714 | |
تعامل معلمان با کودکان | 0.427 | 0.321 | 0.652 | |
GOF | 0.391 | |||
SRMR | 0.03 |
به منظور برازش مدل انجام شده در نرم افزار smart pls باید عنوان داشت که این نرم افزار دارای ضعفهایی در ارائه ساختار برازش می باشد. با این وجود متخصصان مانند رینگل، کوهن، سعی در ارائه شاخص هایی برای سنجش مدل می باشند. از آن میان آزمونهایی روایی واگرا و همگرا که پیش از این ارائه شد. در این بخش نیز متناسب با جدول ارائه شده در زیر شاخص هایی که برای برازش در نظر گرفته شده است مطرح می شود. در تفسیر شاخص های ارائه شده باید گفته شود که مدل مورد بررسی شده در 5 شاخص خود دارای برازش مناسب می باشد.
R2: این شاخص مهمترین معیار ارزیابی متغیر درونزا می باشد. و مقادیر قابل قبول برای ارزیابی آن 0.19، 0.33، 0.67 می باشد. بر این مبنا با توجه به وجود 10 متغیر درونزا در جدول برازش می توان نتیجه گرفت که متغیرهای نگرش های والدین به آموزش غیرحضوری، اشاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری، ارزشگذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری، میزان سواد فناورانه والدین دارای اهمیت می باشند این در حالی است که مابقی متغیرها دارای روابط قوی با متغیر برونزا می باشند. به سبب وجود مشکلاتی در شاخصR2 از شاخص تعدیل شده Rajasted استفاده میشود. این شاخص به منظور مقایسه مدل با مدل دیگری بکار می رود و هرگز مقدار استاندارد شده تعریف شده ای ندارد.
Q2: شاخص Q2 مثبت و بزرگ نشان از قابلیت بالا هستند مبتنی بر جدول ذکر شده باید گفته شود که شاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری، اشاعه ارزش های اخلاقی در آموزش غیرحضوری، میزان سواد فناورانه والدین، ارزش گذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری قدرت بالایی در تبیین گری دارند.
SRMR: مقدار این شاخص کمتر از 0.1 ارزیابی می شود. متناسب با این گزاره باید گفته شود که مدل در این شاخص از برازش مناسبی برخودار می باشد.
GOF: این شاخص، مجذور ضرب دو مقدار متوسط مقادیر اشتراکی و متوسط ضرایب تعیین است.مقادیر ۰.۳۶، ۰.۲۵ و ۰.۰۱ به ترتیب قوی، متوسط و ضعیف برای شاخص GOF توصیف شده است. بر این مبنا میتوان برازش مدل را در این شاخص بالا ارزیابی کرد.
بحث و نتیجه گیری
به دليل انتشار ویروس کووید و تغيير شکل آموزش از حالت حضوری به شکل غيرحضوری، مسائل زیادی همراه با این نوع آموزش در مدارس در رابطه با عملکرد معلمان، دانش آموزان و والدین مطرح می باشد که یکی از این موضوعات بحث ارزشهای مطرح در این نوع آموزش است. بر همین اساس پرداختن به مقوله مدیریت ارزشهای سازمانی در آموزش غیرحضوری موضوعی قابل تامل در سطح آموزش و پرورش و مدارس می باشد. موضوع ارزشها از روزگاران قدیم از جمله مسائل و بحثهای مهم فلسفی بوده و همواره انتقال ارزشها یکی از کارکردهای اصلی آموزش وپرورش محسوب می شود. از این رو؛ تربیت بیش از هر نهاد دیگر، با ارزشها سروکار دارد و هیچ نهاد دیگری به اندازه این نهاد به دنبال تحقق ارزشها نیست (الکساندر و مک لافلین، ، 2002). مفهوم ارزش در آموزش وپرورش یک مفهوم فراگیر بوده ولی با توجه به شرایط حاکم بر قرن بیست و یکم و تغییر و تحولات فرهنگی- اجتماعی در عرصه های مختلف، امروزه توجه به ارزشها به ویژه ارزشهای اخلاقی بیش از هر زمان دیگر احساس میشود. بررسیها نشان میدهد که مفهوم ارزش برای اولین بار در دهه 1940 و در ایالات متحده آمریکا مطرح شد (شوارتز ، 2012). مطالعات بیانگر این است ارزشهای سازمانی بر تفسیر موضوعها، انتخاب ها و تغییر راهبردی و تصمیمگیری مدیران تأثیرگذار میباشد و برای اینکه ارز شها در سازمان حاکم گردد، ابتدا باید آنها را شناخت و همچنین باید یاد گرفت که چگونه باید این ارزشها را در وجود افراد و کارکنان ایجاد کرد تا کارکنان به این ارزشها متعهد شوند و آنها را به کارگیرند. بدیهی است که باید در این راستا چگونه مدیریت کردن و اداره کردن سازمانها را بر اساس ارزشها فراگرفت که این مهم هم تحت تأثیر فرهنگ و جو سازمان است. نتایج بررسیها در این زمینه نشان میدهد که در نظام آموزشی کشورهای مختلف، نظامهای ارزشی گوناگونی وجود دارند که میتوان این تنوع ارزشی را به مدارس یک کشور و همچنین مدیران و معلمان آن کشور نیز تعمیم داد. ازاین رو؛ ضرورت این امر ایجاب میکند که متصدیان نظام آموزشی کشور همواره به بررسیهای نظری در زمینه ارزشهای مدیران و معلمان خود در حوزه تعلیم و تربیت بپردازند. نگاهی گذرا در این زمینه بیانگر این است که دو خلأ پژوهشی مهم در زمینه مدیریت ارزشها در آموزش در سطح مدارس وجود دارد. اول؛ فقدان پژوهش های داخلی در زمینه مدیریت ارزش ها در انواع آموزش های ارائه شده به دانش آموزان مدارس ابتدایی بویژه آموزش های غیرحضوری که پس از بحران کووید 19 این نوع آموزش ها ضرورت بیشتری یافتند و دیگری کمبود الگو ها و مطالعاتی که به شناسایی ابعاد ارزشها در آموزش غیرحضوری در آموزش و پرورش بپردازند. در مطالعه حاضر الگوی مناسب آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی از طریف رویکرد نظریه داده بنیاد استخراج گردید. بر اساس نتایج این مطالعه عوامل علی اثرگذار بر آموزش غیرحضوری مبتنی بر ارزشها شناسایی شدند. در ارتباط با ارزشگذاری جایگاه معلم در آموزش غیرحضوری، نتایج پژوهش بیانگر این بود که مهم تلقی نمودن نقش معلم از سوی آموزش و پرورش و مدرسه هماهنگی و تعادل بین توانمندی معلمان و شرح وظایفشان از الزامات آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزش ها در مدارس ابتدایی بودند. در ارتباط با اشاعه ارزش های اجتماعی در آموزش غیرحضوری، نتایج پژوهش بیانگر این بود که اهمیت دادن به مثبت اندیشی در بین دانش آموزان ابتدایی، اهمیت دادن به صداقت در بین دانش آموزان ابتدایی، اهمیت دادن به احترام متقابل در بین دانش آموزان ابتدایی، اهمیت دادن به ارتباط دوستانه و صمیمی در بین دانش آموزان ابتدایی، امکان وجود ارتباطات راحت بین مدارس و آموزش و پرورش از الزامات آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی بودند. در ارتباط با اشاعه ارزش های اقتصادی در آموزش غیرحضوری، نتایج پژوهش بیانگر این بود که رضایت مالی معلمان در آموزش غیرحضوری، اجرای وظایف بصورت کامل بدون نظارت، توجه کارکنان به عدم استفاده مازاد از امکانات مدرسه مانند اینترنت و توجه کارکنان مدارس به صرفه جویی و کاهش هزینه ها از الزامات آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی بودند. در ارتباط با اشاعه ارزش های اخلاقی در آموزش غیرحضوری، نتایج پژوهش بیانگر این بود که احساس تعهد در بین معلمان و مدیران مدارس، پاسخگویی درست به مشکلات آموزش دانش آموزان از سوی مدرسه و پایبندی به ارزش های اخلاقی و انسانی در بین کادر آموزشی از الزامات آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی بودند. در ارتباط با اشاعه ارزش های دینی در آموزش غیرحضوری، نتایج پژوهش بیانگر این بود که آموزش دین محوری، اهمیت دادن به ارزش های اسلامی، اشاعه نگرش های معنوی مانند عدم اهمیت دادن به مقامهای دنیوی از الزامات آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی بودند. در ارتباط با دسترسی به زیرساختهای فناوری اطلاعات، نتایج پژوهش بیانگر این بود که دسترسی کودکان به امکانات آموزشی مناسب مانند تلویزیون، دستگاه دی وی دی، وایت برد، لب تاپ یا کامپیوتر و سایر ابزارهای آموزش الکترونیکی، زیرساختهای فناوری قوی مدرسه جهت تعامل معلمان با بچه ها در طول آموزش مجازی، اینترنت پرسرعت مدرسه از الزامات آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی بودند.
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه مشخص شد حمایت آموزش و پرورش از منظر تخصیص زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مکفی به مدارس ابتدایی، اهمیت قائل شدن برای شغل معلمان، ارزیابی معلمان آموزش غیرحضوری بر مبنای مدیریت ارزش ها، توجه به ارزش ها در سیسات گذاری های آموزش غیرحضوری، عامل جو منزل از منظر فراهم آوردن محیط آرام منزل برای آموزش دیدن کودکان، همکاری اعضای خانواده در ایجاد محیطی برای تمرکز بیشتر کودکان، دور کردن عوامل حواس پرتی در منزل، تعیین زمان مشخص برای آموزش کودکان در منزل، دسترسی به امکانات آموزشی مانند وایت برد برای کودکان جهت آموزش بهتر در منزل و نگرش های والدین به آموزش غیرحضوری از منظر دادن اهمیت به آموزش غیرحضوری و جدی گرفتن آن، مشارکت فعالانه در فرایند آموزش کودکان، اهمیت قائل شدن برای معلم در فرایند اموزش غیرحضوری، حمایت والدین از نحوه آموزش غیرحضوری و تشویق فرزندان خود به یادگیری از جمله عوامل زمینه ای اثرگذار بر آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی بودند.
از سوی دیگر دو عامل میزان سواد فناورانه والدین از طریق کمک به کودکان در استفاده بهینه از منابع آموزشی، اعتماد به نفس در بین کودکان بخاطر آگاهی والدینشان به آموزش مجازی و رفع مشکلات احتمالی کودکان در دسترسی به منابع آموزشی مجازی و تعامل معلمان با کودکان با کمک ایجاد ارتباطات دوسویه بین دانش آموزان و معلمان، درخواست معلم جهت مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاسی، اشاعه فرهنگ اخلاق مداری در بین دانش آموزان توسط معلمان، درخواست معلم جهت ارائه بازخورد به وی پس از استفاده از منابع آموزشی مانند سی دی در قالب گزارش می توانند بر آموزش غیرحضوری مبتنی بر مدیریت ارزشها در مدارس ابتدایی نقش مداخله گری داشته باشند. نتایج این مطالعه با مطالعاتی همچون ارمندی و همکاران (1399)، بروت و همکاران (2021)؛ ژائو و واترسون (2021)؛ بازیاری و فروزانی (1399)؛ نومونجومو (2020)؛ گربینسکی، کراسادومسکا و هردان (2020)؛ عبداله (2020) همسو بود.
منابع
ابوالحسنی، محمد و میرزائی، یاسر و حنیفه زاده، مرتضی. (1399). چالش های آموزش الکترونیکی در دوره کرونا، کنفرانس بینالمللی جهش تولید و اثرات آن بر اقتصاد ایران در سایه بحران کرونا، تهران.
اکبری بورنگ، محمد؛ عجم، علی اکبر؛ جعفری ثانی، حسین؛ صابری، رضا و شکوهی فرد، حسین. (1395). طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران. پژوهش های کیفی در برنامه درسی. 1(2)، 106-73.
بختیاری، رسول و شیخ بابایی، روشنک. (1399). چالش های برنامه درسی در محیط یادگیری الکترونیکی. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 31، 98-77.
بریمانی، ابوالقاسم؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد. (1395). بررسی وضعیت مدیریت بر مبنای ارزش دردانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. پژوهشنامه تربیتی. 12(39)، 38-25.
پورتوکلی، اسما؛ علی نژاد، مهرانگیز و دانشمند، بدرالسادات. (1399). طراحی الگوی تدوین محتوای مجازی براساس عوامل مؤثر بر رضایتمندی از آموزش مجازی. فناوری آموزش.
خورشیدی، ماشالله؛ حسین پور، محمد، مهر علیزاده، یداله و برکت، غلامحسین. (1398). شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش. مدیریت توسعه و تحول. 36، 53-37.
دیناری، سمیه و اندیشمند، ویدا. (1400). بررسی تلفیق برنامه درسی آموزش عالی با فناوری اطلاعات با رویکرد آموزش مجازی. پیشرفت های نوین در مدیریت آموزشی. 1 ( 3 )، ص.ص 116-101
صراف زاده،مریم و علوی،سهیلا . (1393).جایگاه شبکه های اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی . فصلنامه تعامل انسان واطلاعات، جلد1، شماره 1.ص.ص 56-44
طوفانی نژاد، احسان، زارعی زوارکی،اسماعیل، شریفی درآمدی،پرویز،داوسن،شین،نیلی احمدآبادی و دلاور،علی.(1397). طراحی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنی شده با شبکه های اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر میزان یادگیری و مهارت اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی در درس علوم . فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،8(29)،ص.ص 34-1
Article I. علیزاده، مهدی. (1394). معرفی معیارها و ارزشهای محوری تعالی در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی ایران)، 10(1)، مدیریت انتظامی. 126-109.
موحدی، منيره ؛اسماعيلی فر،محمدصادق؛غلامي پور، نادیا(1394). تأثيریادگيری تلفيقی مبتنی بر شبكه های اجتماعی بر خودكار آمدی دانش آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی . فناوری آموزش و یادگيری. 1(3)،ص.ص22-7.
میرسپاسی، ناصر. (1398). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: میر.
ولیخانی، ماشالله؛ سعادت فر، حسن و رحیمی، عبدالواحد. (1393). شناسایی ارزش های کارکنان بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، 15(6)، 158-150.
Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. https://www.semanticscholar.org/paper/Higher-education-and-skills-development%3A-An-of-on Adebisi/1bdd268e9392f9caef5ae098170ff25f5cd8bcdd
Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares • Leo S. del Rosario. Students ’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 2021, 26, 7321–7338. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-021-10589-x
Chandrakumara, Anil. (2011). Value of values for practicing managers
and leaders Problems and Perspectives in Management, 9, Issue, 80-88.
Colline P., Rahilly K., Richardson I. & Third A. The Benefits of Social Networking Services. In: A literature review. Cooperative Research Center for Young People, Technology and Wellbeing, April 23-25, (pp.7-22) .Melbourne: University of Western Sydney and Murdoch University. 2011. https://researchdirect.westernsydney.edu.au/islandora/object/uws:11520
Ehlers U. D. Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. 2020. https://www.amazon.com/Future-Skills-Learning-Higher-Education/dp/3750494266
Kornienko O., Schaefer D. R., & Granger D. A. Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 2020; pp.1-13. https://asu.pure.elsevier.com/en/publications/loneliness-and-cortisol-are-associated-with-social-network-regula
Lin C. H., Wrschauer M., & Blake R. Language learning through social networks: Perceptions and reality. Language learning & Technology, 20 (1), pp. 124–147. Available from: http: //llt. msu. edu / issues/ february2016 / linwarschauerblake. Pdf. 2016. https://www.researchgate.net/publication/292607452_Language_Learning_Through_Social_Networks_Perceptions_and_Reality
Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. https://awej.org/challenges-of-e-learning-during-the-covid-19-pandemic-experienced-by-efl-learners/
Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130.
Zhao, Yong. & Jim Watterston. The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 2021, 22: 3–12. https://link.springer.com/article/10.1007/s10833-021-09417-3
[1] گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[2] استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
safari@damavandiau.ac.ir
[3] دانشگاه مالک اشتر
[4] Froehlich
[5] Ehlers
[6] Lin
[7] Colline
[8] Kornienko
[9] Zhao & Watterston
[10] Mahyoob
[11] Barrot
[12] Value Management
[13] Adebisi
[14] 3 Kornienko , Schaefer , Ha & Granger
[15] Valuism
[16] Cochran formula