شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفه های آموزش غیر حضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحمد حسین زاده تخت کشها 1 , محمود صفری 2 , رضا حسنوی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشگاه مالک اشتر
کلید واژه: آموزش غیر حضوری, ارزش های سازمانی, مدیریت ارزش, مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفههای آموزش غیرحضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد بودند. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 21 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. پروتکل مصاحبه، هم از نظر روایی صوری و محتوی و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار مورد تایید بود. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی فرایند کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی رویکرد نظریه داده بنیاد از طریق نرم افزار (مکسکیودا 2020 )مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معاونین مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران بودند. گردآوری دادهها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 251 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. بر اساس نتایج بخش کیفی،همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، تمامی ابعاد و مولفهها دارای اعتبار بودند و از برازش مناسب برخوردار بود.
The current research seeks to identify and validate the dimensions and components of non-attendance education based on value in elementary school. This research was applied in terms of purpose and exploratory (qualitative-quantitative) in terms of mixed method. The statistical population in the qualitative section included specialists and experts in educational management at different levels of education and faculty members of public and private universities. Data collection was done through semi-structured interviews with 21 members of the statistical population who were selected by purposive sampling. The interview protocol was approved both in terms of formal and content validity and in terms of reliability based on the agreement between the two coders. The research data were analyzed based on the qualitative analysis process during the triple open, central and selective coding process of the foundation's data theory approach through the software (Maxkiuda 2020). The statistical population included principals and assistant principals of primary schools in the city of Tehran. Data collection was done through a researcher-made questionnaire from among 251 members of the statistical population who were selected by random sampling. The validity and reliability of the data collection tool was confirmed in the quantitative section. The analysis of the collected data was done in two descriptive and inferential ways through SPSS 16 and Smart PLS software.technological literacy of parents and i. Also, based on the results of quantitative analysis, all dimensions and components were valid and had a good fit.
[1] ارمندیی مریم، جهانیان رمضان، سلیمی مهتاب (1399). شناسایی مؤلفههای مدیریت ارزشهای سازمانی در نظام آموزشی: کاربرد رویکرد کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۳ (۶) :۵۸۸-۵۹۶
[2] بازیاری، رویا و فروزانی، معصومه. (1399). چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا، سمینار ملی رویکردهای نوین آموزش و پژوهش در انقلاب صنعتی چهارم، اهواز.
[3] بختیاری، رسول و شیخ بابایی، روشنک. (1399). چالش های برنامه درسی در محیط یادگیری الکترونیکی. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 31، 98-77
. [4] بریمانی، ابوالقاسم؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد. (1395). بررسی وضعیت مدیریت بر مبنای ارزش دردانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. پژوهشنامه تربیتی. 12(39)، 38-25.
[5] خورشیدی، ماشالله؛ حسین پور، محمد، مهر علیزاده، یداله و برکت، غلامحسین. (1398). شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش. مدیریت توسعه و تحول. 36، 53-37.
[6] دیناری، سمیه و اندیشمند، ویدا. (1400). بررسی تلفیق برنامه درسی آموزش عالی با فناوری اطلاعات با رویکرد آموزش مجازی. پیشرفت های نوین در مدیریت آموزشی. 1 ( 3 )، ص.ص 116-101
[7] صراف زاده،مریم و علوی،سهیلا . (1393).جایگاه شبکه های اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی . فصلنامه تعامل انسان واطلاعات، جلد1، شماره 1.ص.ص 56-44
[8] طوفانی نژاد، احسان، زارعی زوارکی،اسماعیل، شریفی درآمدی،پرویز،داوسن،شین،نیلی احمدآبادی و دلاور،علی.(1397). طراحی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنی شده با شبکه های اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر میزان یادگیری و مهارت اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی در درس علوم . فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،8(29)،ص.ص 34-1
[9] علیزاده، مهدی. (1394). معرفی معیارها و ارزشهای محوری تعالی در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی ایران)، 10(1)، مدیریت انتظامی. 126-109.
[10] موحدی، منيره ؛اسماعيلی فر،محمدصادق؛غلامي پور، نادیا(1394). تأثيریادگيری تلفيقی مبتنی بر شبكه های اجتماعی بر خودكار آمدی دانش آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی . فناوری آموزش و یادگيری. 1(3)،ص.ص22-7.
[11] Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227.
[12] Alexander, H., & McLaughlin, T. H. (2002). Education in religion and spirituality. he Philosophy of Education, 356.
[13] Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares., Leo S. del Rosario. (2021). Students’ online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-021-10589-x
[14] Collin, P., Rahilly, K., Richardson, I., & Third, A. (2011). The benefits of social networking services.
[15] Coyle, N., Goldstein, M. L., Passik, S., Fishman, B., & Portenoy, R. (1996). Development and validation of a patient needs assessment tool (PNAT) for oncology clinicians. Cancer Nursing, 19(2), 81-92.
[16] Ehlers, U. D. (2020). Future skills: The future of learning and higher education. BoD–Books on Demand.
[17] Froehlich D. E., Van Waes S., & Schäfer H. Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 2020; 44 (1), 244-268.
[18] Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97.
[19] Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol
are associated with social network regulation. Social Neuroscience, 15(3), 269-281.
[20] Lin, C. H. (2012). Language learning through social networks: Perceptions and reality. University of California, Irvine.
[21] Mahyoob, M. (2020). Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 11(4).
[22] Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online readings in Psychology and Culture, 2(1), 11.
[23] Zhao, Yong. & Jim Watterston. The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 2021, 22: 3–12. https://link.springer.com/article/10.1007/s10833-021-09417-3