مقایسه میزان اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی در شهرستانهای سقز و سنندج
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: کارآفرینی, اثربخشی, آموزش کارآفرینی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به دنبال مقایسه اثربخشی دوره های آموزش کارآفرینی اجرا شده در شهرستان های سقز و سنندج می باشد. جامعه آماری جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه افرادی که از سال 1384 تا 1390 در دوره های آموزشی و یا مشاوره کارآفرینی ارائه شده، از سوی وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و تعاون سابق (دوره 72 ساعته)، در شهرستانهای سقز و سنندج شرکت نمودهاند. از این میان 107 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفت. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی کارآفرینی می باشد. روشهای آماری مورداستفاده در این پژوهش عبارت است از آزمون تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره. یافته ها نشاندهنده آن است که دو شهرستان ازلحاظ میزان اثربخشی دوره ها باهم تفاوت معنی داری نداشته اند و از طرفی با توجه به افزودن متغیر جنسیت در فرضیه دوم بازهم تفاوت معنی داری در بین دو شهرستان ازلحاظ میزان اثربخشی دوره ها مشاهده نشد.
This study sought to compare the effectiveness of implemented Entrepreneurship training courses in the cities of Saqqez and Sanandaj in Kurdistan province. The statistical population includes all people who had participated in entrepreneurship training courses from 1384 to 1390. Of these. 107 Person were studied as our sample. The instrument used in this study was a researcher-made questionnaire “effectiveness of entrepreneurship courses”. Statistical methods used in this research is the independent t-test and multivariate analysis of variance. Results showed that cities had no significant difference in terms of the effectiveness. And on the other hand due to the addition of gender in the second hypothesis still significant differences between the two cities in terms of the effectiveness was not observed.
- استاندارد بینالمللی ایزو ۱۰۰۱۵.(۱۳۸۴). ترجمه: مریم ملکی و مرجان امیدی، مشهد: نشر چهارم
- ایمانی، محمد تقی؛ آذرخش، تقی؛ عاشقی، منصور.(1387). کارآفرینی. تهران: نشر فرهنگ سبز.
- بارانی، شهرزاد و زرافشانی، کیومرث و دل انگیزان، سهراب و حسینی لرگانی، مریم. (1389). تأثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 57، صص 105- 85.
- پورآتشی، مهتاب. (1387). نهادینه کردن آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی، نامهی آموزش عالی، دوره جدید، سال اول، شماره اول، صص 63- 49.
- پورصادق، ناصر.(1395). رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش، (17/1/1395). بازیابی در http://hrd.tehran.ir/Portals/0/Document
- زارعی، خدیجه.(۱۳۸۴). اثربخشی آموزشی، ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره ۱۶۶.
- سلیمی، جمال و عبدی، علی. (1387). کارآفرینی؛ اصول و مبانی، روشهای آموزش و نقش دانشگاه در آموزش آن، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی کار و جامعه، شماره 101.
- صالحینجفآبادی، رضوان، عابدی، محمدرضا و ربیعی، محمد.(1385). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر افزایش فعالیت کاریابی زنان جویای کار شهر کرد، دانش و پژوهش در روان شناسی، شماره سیام، صص 122-111.
- ضرابی، اصغر و شاهیوندی، احمد.(1389). تحلیلی بر پراکندگی شاخصهای توسعه اقتصادی در استان های ایران، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال 21، شماره پیاپی 38، شماره 2، صص 32-17
- علاقهبند، علی.(۱۳۸۶). مدیریت عمومی، چاپ هفدهم، تهران:نشر روان.
- قنبرعلی، رضوان و زر افشان، کیوان.(۱۳۸۷). آموزش کارآفرینی راهی به سوی اشتغا لزایی، ماهنامه کار و جامعه، شماره ۹۶-۹۷ صص ۶۴-۷۵
- کردنائیج، اسدالله؛ زالی، رضا (138۷). آموزش کارآفرینی در نظام تعلیم و تربیت کشور، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی کار و جامعه، شماره ۹۶-۹۷.
- مشایخ، پری.(1386). بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر روحیه کارآفرینی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان کازرون، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال دوم، شماره چهارم.
- میرزا محمدی، محمدحسن و پورطهماسبی، سیاوش و تاجور، آذر. (1387). موانع و راهکارهای کارآفرینی در نظام آموزش عالی ایران، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی کار و جامعه، شماره 96 و 97.
- نادمی، آرش و نادمی، یونس.(1390). آثار نامتقارن رشد نیروی کار بر رشد اقتصادی بر پایه یک الگوی دو رژیمی آستانه ای، مجله سیاسی- اقتصادی، شماره 283، صص.249-242
- ناظم، فتاح.(۱۳۸۶). کارآفرینی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه روان شناسان ایرانی، سال چهارم، شماره ۱۴.
- هومن، حیدر علی .(۱۳۸۸). راهنمای عملی تدوین پایان نامه تحصیلی،تهران: انتشارات پیک فرهنگ.
منابع انگلیسی
- A.Alade, Ibiwumi, O. Lemo,Olusiji and O. Fadairo, Oriola.(2012). Gender differences in entrepreneurial capacity of student teachers:implications for entrepreneurship education and small business, International Journal of Research in Engineering, IT and Social Sciences,Volume2, Issue 7.
- Gurol, Yonca and Astan, Nuray.(2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students, education +training ,vol.48, no.1, pp.25_38
- http://www.businessdictionary.com/definition/effectiveness.html(2013/09/05)
- Mitra, jay and Abubakar, Y.A.(2011). Knowledge creation and human capital for development : the role of graduate entrepreneurship, Education + training,VOL.53, No.5,pp.462-479
- Sundin, Elisabeth.(2011). Entrepreneurship and social and community care, journal of Enterprising communities: people and placees in the global Economy,vol.5,NO.3, pp.212-222
- Terrell, Katherine and Troilo, Michael.(2010). Values and female entrepreneurship,international journal of Gender and entrepreneurship, Vol.2, No.3, pp.260-286