بررسی ارتباط بین رهبری معنوی و توانمندسازی (مورد مطالعه: دبیران زن مقطع متوسطه شهرستان ساوه)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: رهبری معنوی, توانمندسازی, احساس اعتماد, احساس شایستگی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر پژوهشی است کاربردی، توصیفی پیمایشی و کمی که با هدف بررسی رابطه میان رهبری معنوی و توانمندسازی در جامعه آماری شامل دبیران زن مقطع متوسطه شهرستان ساوه (در حدود 238 نفر) انجام پذیرفت. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد نمونه 148 نفری برای تکمیل پرسشنامه های پژوهش در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد نرم افزار AMOS در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه بررسی شد و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش دوم، ضرایب t برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنادار رهبری معنوی و توانمندسازی از یک سو و از سوی دیگر رابطه مثبت رهبری معنوی با ابعاد توانمندسازی است.
The present study is a descriptive–survey type research which aims to evaluate the relationship between spiritual leadership and empowerment of female high school teachers of Saveh City. The population of the study consists of 238 female high school teachers in Saveh city. Through random sampling method and Morgan Table, 148 participants were selected to fill out the survey questionnaires. The structural equation modeling (SEM) method and AMOS software were used to analyze the obtained data in either measurement model or structural sections. In the first section, the technical characteristics of the questionnaires were assessed and some corrections were made. In the second section, the t-coefficients for the study of research hypotheses were applied. The results indicated that there is a significant positive relationship between spiritual leadership and empowerment from one hand and a positive relationship between spiritual leadership and dimensions of empowerment on the other hand.