شناسایی عوامل سواد سلامت برای بیماران فشارخون با رویکرد دیمتل و تحلیل مضمون
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیزینب افشاربدر 1 , بهارک شیرزاد کبریا 2 , پرستو خسروی 3 , فرشته کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت اموزشی واموزش عالی .واحد تهران مرکزی .دانشگاه ازاد اسلامی . .تهران.ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی-;واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی تهران- ایران
کلید واژه: تحلیل مضمون, سواد سلامت, بیماران فشارخون, دیتمل,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی و ترکیبی(کیفی-کمی) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد آگاه یا صاحبنظر متخصصین حوزه علوم پزشکی و مدیریت آموزشی که در واقع درگیر با ابعاد و موضوع پژوهش درزمینه بیماری فشارخون و سواد سلامت بودند تشکیل می دهد. برای تعیین نمونههای این بخش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که تعداد 23 نفر بهعنوان مصاحبهشونده با توجه به اصل اشباع در نظر گرفته شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری خبرگان و صاحب نظران علوم پزشکی هستند که از روش نمونه گیری غیرتصادفی و هدفمند استفاده و پرسشنامه ها در اختیار 21 خبره این حوزه قرار گرفت. در بخش کیفی تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه ماتریسی استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در بخش کیفی از روش سه مرحله ای کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است. در بخش کمی نیز از تصمیم گیری مقایسات زوجی استفاده شده است. بر اساس یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که وجود 4 عامل سواد پایه با مولفه های خواندن و نوشتن و دانش، سواد فرهنگی با مولفه های نگرش، ارزش ها و هنجارها، سواد شناختی با مولفه های کاربرد، ارزیابی، درک و دسترسی، و سواد اجتماعی با مولفه های ارتباطات و تعاملات می توانند سواد سلامت بیماران فشارخون را تحت تاثیر قرار دهد.
The present study is applied in terms of purpose and in terms of descriptive survey method and combination (qualitative-quantitative). The statistical population of the study includes knowledgeable or knowledgeable people in the field of medical sciences and educational management who were actually involved with the dimensions and subject of the research in the field of hypertension and health literacy. To determine the samples of this section and to determine this group of experts, purposive non-random sampling method was used, in which 23 people were considered as interviewees according to the saturation principle. In a small part, there is a statistical community of medical experts and experts who used non-random and purposeful sampling method and questionnaires were provided to 21 experts in this field. In the qualitative part of the research, the semi-structured interview method was used and in the quantitative part, the matrix questionnaire was used. In order to analyze the data collected in the qualitative section, the three-step method of open coding, axial coding and selective coding has been used. In a small part, the decision of pairwise comparisons has been used. Based on the findings of this study, it can be concluded that the existence of 4 factors of basic literacy with components of reading and writing and knowledge, cultural literacy with components of attitude, values and norms, cognitive literacy with components of application, evaluation, understanding and access, And social literacy with components of communication and interaction can affect the health literacy of hypertensive patients.
_||_