طراحی و تدوین الگوی مدیریت جامع عملکرد بر اساس رویکرد فرآیند محور در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در دستگاه های دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیتقی محمدی 1 * , نادر بهلولی 2 , جعفر بیک زاد 3 , غلامرضا رحیمی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد بناب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بناب ،
2 - استادیار، گروه مدیریت،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
3 - 3) استاد یار ، مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد بناب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بناب ، ایران،
4 - استادیار، گروه مدیریت،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
کلید واژه: مدیریت عملکرد, ابعاد فردی, ابعاد گروهی, ابعاد سازمانی و رویکرد فرایند محور,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد سازمان بر اساس رویکرد فرآیند محور در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در سازمانهای دولتی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به گارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است . جامعهی آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی، اجرایی و همچنین در اجرای الگو کلیه کارشناسان و روسا و مدیران استان آذربایجان غربی میباشد. نمونهی آماری با استفاده از نمونهگیری هدفمند شامل 12نفر از خبرگان دانشگاهی و 8 نفر خبرگان سازمانی آشنا به مباحث ارزیابی عملکرد مصاحبه شد تجزیه تحلیل دادهها در سه مرحله گذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی شد .نتایج این بخش به شناسایی 27 مولفه در بخش سازمانی، 8 مولفه در بخش فردی و 5 مولفه در بخش گروهی منجر شده است. نتایج پژوهش نشان داد، ابعاد فردی شامل (انگیزش، ارتباطات، رشد و یادگیری، توسعه توانمندیها، دستیابی به اهداف فردی، خلاقیت و نوآوری)، ابعاد گروهی شامل (مشارکتهای گروهی، دستیابی به اهداف گروهی، خلاقیت تیمی) و بعد سازمانی شامل (مدیریت منابع انسانی، فرآیند های داخلی، مشتریان و ذینفعان، عملکرد مالی، دستیابی به اهداف سازمانی، کیفیت ارائه خدمات، انعطافپذیری) میباشد
The purpose of this study is to design a comprehensive system of organizational performance management based on a process-based approach in three layers (individual, group and organizational) in government organizations. This research has been done in the framework of a qualitative approach and using the data research method of the foundation. The statistical population of the research is academic and executive experts, as well as in the implementation of the model of all experts, heads and managers of West Azerbaijan province. Statistical sample was interviewed using purposeful sampling including 12 university experts and 8 organizational experts familiar with performance appraisal. The research was designed. The results of this section have led to the identification of 27 components in the organizational section, 8 components in the individual section and 5 components in the group section. The research results showed that individual dimensions included (motivation, communication, growth and learning, ability development, achievement of individual goals, creativity and innovation), group dimensions including (group participation, achievement of group goals, team creativity) and The organizational dimension includes (human resource management, internal processes, customers and stakeholders, financial performance, achievement of organizational goals, quality of service delivery, flexibility)
_||_