شناسایی موانع بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و تاثیر آن بر انطباق پذیری سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیترانه عنایتی 1 , محمدجواد زنگانه 2 , رضا یوسفی سعیدآبادی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشاستادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلید واژه: موانع بین المللی سازی, انطباق پذیری سازمانی, دانشگاه علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، شناسایی موانع بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و تاثیر آن بر انطباق پذیری سازمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به تعداد 373 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 190 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته موانع بینالمللی سازی با 69 سوال و پرسشنامه محقق ساخته انطباق پذیری سازمانی با 40 سوال استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها مورد تایید قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ موانع بین المللی سازی دارای سیزده مؤلفه فرهنگی، روش تدریس، محتوایی، انسانی، تجهیزاتی، ساختاری، مدیریتی- سیاسی، مالی، تکنولوژیکی، خدمات پشتیبانی، همکاریهای بین المللی، موانع داخلی سازمان و برنامه درسی است. همچنین موانع بینالمللی سازی دانشگاه بر انطباق پذیری سازمانی تاثیر منفی و معناداری دارد.
The purpose of this study was to identify the barriers to internationalization of Golestan University of Medical Sciences and its impact on organizational adaptability. The purpose of this study was applied and in terms of method, descriptive survey type. The statistical population of this study was 373 faculty members and directors of Golestan University of Medical Sciences who were selected by stratified random sampling method. According to Cochran formula, 190 individuals were selected as sample. To collect the data, a researcher-made questionnaire on internationalization barriers with 69 questions and a researcher-made organizational adaptation questionnaire with 40 questions was used. Validity and reliability of the tools were approved. Factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equations were used to analyze the data. The results showed that the barriers to internationalization have thirteen components of "cultural, teaching, content, human, equipment, structural, political, financial, technological, support services, international cooperation, internal barriers of organization and curriculum. " Is. Also, the obstacles to university internationalization have a negative and significant effect on organizational adaptability
_||_