ارائه مدل آسیبهای نظام آموزشهای فنیحرفهای بر اساس مدل تعالی سازمانی با شناسایی شاخصها و مؤلفههای EFQM در بعد توانمندسازی و نتایج
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیپری همتی 1 , محمود صفری 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی، واحددماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
کلید واژه: مدل تعالی سازمانی, آسیبشناسی نظام آموزشهای فنی حرفهای, آسیبشناسی نظام آموزش, آموزش فنی حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی نظام آموزشهای فنی حرفهای بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش به منظور شناخت بهتر موضوع در زمینه تعالی سازمانی و همچنین شناسایی ابعاد و مولفه های آن، و شناسایی عوامل موثر بر آن، از طریق مصاحبههای عمیق و اکتشافی بهصورت انفرادی با 15 نفر از مطلعین کلیدی و خبرگان برگزیدهی سازمان فنی و حرفهای شامل رؤسا و معاونین سازمان، معاونت منابع انسانی و آموزش، رؤسای ادارات کل استانها و مدیران و اساتید آموزشکدهها و نیروهای استخدامی رسمی با سابقه کار بیش از 5 سال در مجموعه سازمان فنی و حرفهای و خبرگان دانشگاهی انجام شد. ا این مفاهیم، عوامل و مقولهها مبنای تدوین ابزار (پرسشنامه) برای شناخت ابعاد و مؤلفههای تعالی سازمانی در بین کارکنان شاغل در سازمان فنی و حرفهای شهر تهران گردید. برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی نیز، برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شد. فرایندها، مدیریت اثربخش و بعد نتایج شامل مولفههای اثربخشی کارکنان، اثربخشی عملکرد، اثربخشی ذینفعان و ارزشآفرینی برای جامعه شناسایی شدند. بر اساس شاخصهای به دست آمده، پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 70 گویه طراحی شد و د راختیار 315 نفر از ارکنان شاغل در سازمان فنی و حرفهای شهر تهران قرار گرفت.
The purpose of this study was to investigate the pathology of a professional technical education system based on the EFQM organizational excellence model. In this research, in order to better understand the issue in terms of organizational excellence, as well as to identify its dimensions and components, and identify the factors affecting it, through in-depth and exploratory interviews with individual key stakeholders and selected experts Technical and professional staffs including heads of departments and deputies of the organization, human resources and education departments, heads of provincial departments and managers and teaching staff of formal education and training institutes with more than 5 years of experience in the college of technical and professional staff and academic experts. These people were chosen purposefully. The necessary qualitative data were collected and analyzed using content analysis method as research technique, concepts, categories and main and secondary factors. These concepts, factors and categories are the basis for developing a tool (questionnaire) to identify the dimensions and components of organizational excellence among the employees of the technical and professional organization of Tehran. In order to ensure the validity of the qualitative part of the research, the valuable ideas of the professors familiar with this field and the university experts who were well-known in this field were used. The reliability of the retest and the intra-subject agreement method were used to calculate the reliability of the interviews conducted
_||_