ارائه مدل جهت طراحی الگوی رهبری خدمتگزار در سازمان صدا و سیما
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی احمدلو 1 , امینه احمدی 2 , قدسی احقر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، مجتمع دانشگاهی علوم انسانی ولیعصر (عج)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران
2 - دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، مجتمع دانشگاهی علوم انسانی ولیعصر (عج)، دانشکده روانشناسی و علوم
3 - دانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
کلید واژه: اعتماد, رهبری خدمتگزار, فروتنی, مهربانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف شناسایی ارائه مدل جهت طراحی الگوی رهبری خدمتگزار در سازمان صداوسیما انجامشده و روش اصلی پژوهش حاضر، روش پیمایش است که گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه و تحلیل آن به کمک نرمافزار lisrel و آمارههای مختلف صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سطوح مختلف سازمان صداوسیما است که 296 نفر از میان آنان و از روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل مختلفی تعیینشده و سپس به اتکای تحلیل عاملی تأییدی نهایی شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رهبری خدمتگزار در 8 مؤلفه که مؤلفههای نظیر خدمترسانی؛ تواضع و فروتنی؛ قابلیت اعتماد؛ نوعدوستی؛ تعامل؛ تعادل کار و زندگی؛ آیندهنگری و اخلاقگرایی جزو مؤلفههای رهبری خدمتگزار مدیران هست. مدل رهبری خدمتگزار مدیران توسط 59 گویه اندازهگیری شده است. ابتدا، آزمون تحلیل عاملی بر روی متغیر رهبری خدمتگزار مدیران انجامشده و برآوردهای پارامتر استانداردشده نشان داد که همه شاخصها ازلحاظ آماری معناداری هستند و بارهای عاملی آن در سطح بالایی قرار دارند (بیشتر از 0.5). بررسی نتایج شاخصهای برازش حاکی از برازش مناسب مدل هست.
The purpose of this study was to identify a model for designing a servant leadership model in the broadcasting organization. The main method of this study was survey method. Data was collected by means of a questionnaire and it is analysis was performed using lisrel software and various statistics. The statistical population of the study consisted of employees of different levels of the broadcasting organization that 692 of them were selected through random sampling as a statistical sample. Data was collected through exploratory factor analysis. Various factor were determined and then confirmed By factor analysis. The reseach findings indicte that the servant leadership in the components such as service, humility, reliability, humanity, in teraction, balace of work and life, providence and ethics are among the servant leadership components of managers. The servant leadership model of managers has been measured by 99 items. First, factor analysis was conducted on the servant leadership variable of managers and the estimates of the standardized parameters showed that all indicators are statistically significant and their factor loadings are high (more than 9.5). the resutts of the fitting indices show that the model is suitable for fitting.
_||_