واکاوی ابعاد و مولفه های مدل حکمرانی خوب در نظام دانشگاهی
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
رامش نیک نیا
1
,
سکینه شاهی
2
*
,
مجتبی جهانی فر
3
,
مجید حمدانی
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نظریه حکمرانی خوب از جدیدترین مباحث توسعه در جهان کنونی است و نظام دانشگاهی نیز مانند سایر نظام های سیاسی نیازمند درک عمیق و گسترده از عوامل، مولفه ها و ویژگی هایی می باشد که آن را کارآمدتر و اثربخش تر می کند. هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی حکمرانی خوب در نظام دانشگاهی است. با استفاده از ابزار فراترکیب با روش هفت مرحله ای سندلوسکی و بارسو به ارزیابی و تحلیل نظاممند 317 مورد از یافتههای پژوهشهای گذشته پرداختهشده است و بعد از انجام مراحل پایش به 50 مقاله مربوط کاهش یافت. در انتها نیز به روش پرسشنامه نظر 11 نفر از خبرگان و مدیران دانشگاهی جمع آوری گردید و با استفاده از روش آنتروپی شانون بر اساس رویکرد تحلیل محتوا به تعیین ضریب اثر عوامل شناساییشده، پرداخته شد. طبق این پژوهش تعداد پنج بعد اصلی شامل، پایبندی به قانون، عملکرد دولت، مشارکت ، رهبری و چشم انداز گردید که بعد پایبندی به قانون شامل مولفه های ( کنترل فساد، شفافیت، ثبات سیاسی، کیفیت قوانین و عدالت ) می باشد و بعد عملکرد دولت از مولفه های ( پاسخگویی، اثربخشی و کارایی، برنامه ریزی) و بعد مشارکت از مولفه ی ( مشارکت مردم در تصمیم گیری ) و بعد رهبری از مولفه های ( توانمند سازی و توسعه خلاقانه، وظایف رهبری و مسئولیت پذیری ) و بعد چشم انداز از مولفه ( تعیین رویکرد و آرمان های سیاسی و اقتصادی) تشکیل شده است. نتایج نشان داد مولفه شفافیت بیشترین تاثیر را بین مولفه های تحقیق داراست.
Purpose: The theory of good governance is one of the newest topics of development in the current world, and the university system, like other political systems, requires a deep and extensive understanding of the factors, components, and features that make it more efficient and effective. The main goal of this research is to provide a model of good governance in the university system. Research method: Using the metacombination tool with the seven-step method of Sandelowski and Barso, the systematic evaluation and analysis of 317 cases of the findings of past researches has been done and after the monitoring steps, it was reduced to 50 related articles. At the end, the opinions of 11 experts and university administrators were collected using the questionnaire method, and using the Shannon entropy method, based on the content analysis approach, the effect coefficient of the identified factors was determined. Findings: According to this research, five main dimensions include: adherence to the law, government performance, participation, leadership, and vision, and the dimension of adherence to the law includes (corruption control, transparency, political stability, quality of laws, and justice). And then the performance of the government from the components (accountability, effectiveness and efficiency, planning) and then the participation from the component (people's participation in decision-making) and then the leadership from the components (empowerment and creative development, leadership duties and responsibility) and The vision dimension consists of the component (determining the political and economic approach and ideals). The results showed that the transparency component has the most impact among the research components.