بررسی رابطه میان جهتگیری استراتژیک بر میزان مسئولیت اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریترضا احتشام راثی 1 , وحید امینی 2 , سعید امینی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه مهندسی معدن، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران. (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, جهتگیری استراتژیک, بُعد اجتماعی, بُعد اقتصادی و بُعد محیطی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه میان جهت گیری استراتژیک بر میزان مسئولیت اجتماعی در شرکت های صنعتی کرج انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ارشد در شرکت های صنعتی شهر کرج تشکیل می دهند که شامل 3697 نفر بودند. از بین این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به تعداد 348 نفر طبق فرمول کوکران انتخاب گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف تحقیق، کاربردی و ازلحاظ نحوه جمع آوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها و برای تایید روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان و برای سنجش پایایی از نرم افزار SPSS استفاده شد و آلفای کرونباخ پرسشنامه های جهت گیری استراتژیک و مسئولیت اجتماعی هر دو بالای 7/0 بدست آمد که نشان از پایایی بالای پرسشنامه بود. در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS و مدل تحلیل مسیر استفاده گردید که نتایج حاکی از آن است که بین ابعاد جهت گیری استراتژیکستیزه جویی در رقابت ، گرایش به نوآوری ، هزینه گرایی و تمایل به خطر با مسئولیت اجتماعی بُعد اجتماعی ، بُعد اقتصادی و بُعد محیطی شرکت های صنعتی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
The present study aims to examine relationship between strategic orientation and Social Responsibility in karaj industrial companies. Statistical population consisted of 3697 people including Senior Managers of karaj City’s industrial companies. Based on Cochran formula and random sampling, 348 people were chosen. This study is applied in objective and description-correlation in data collecting. Questionnaire is used to collect data and to verify its validity and reliability, experts’ opinions and software SPSS were used respectively. Cronbach alpha for strategic orientation and Social Responsibility both were above 0.7 indicating the questionnaire’s high reliability. Data were analyzed using SPSS and AMOS soft wares and path analysis model. Results show that there is positive and significant relationship between strategic orientation dimensions (aggression , cost orientation , Innovation orientation and tendency to risk) and Social Responsibility)Economic dimension، Social dimension ، Environmental dimension ( in industrial companies.
_||_