تحلیل وضعیت آیندهنگاری کارآفرینی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتمرضیه بختیاری 1 , سید رسول حسینی 2 , امید درگاهی نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ایران, کارآفرینی, کسب و کار, آینده نگاری,
چکیده مقاله :
آیندهنگاری کارآفرینی، یک جهتگیری شناختی و عقلی به آینده ی کسب و کار است؛ نوعی استدلال عملی و کنترل آینده ،که به جوامع و سازمانها در جهت رسیدن به اهداف بلند مدت در جهت رشد و توسعه ی اقتصادی کمکهای مؤثری میکند. در این تحقیق وضعیت آینده نگاری کارآفرینی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.پژوهش حاضر به لحاظ هدف ،کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی –پیمایشی است. بدین منظور متغیرهای تاثیر گذار بر آینده نگاری کارآفرینی و کسب و کار بر اساس گزارش موسسه مکنزی(2016)شناسایی شده و پرسشنامه محقق ساخته طراحی گردید.روایی و پایایی تحقیق مورد تایید قرار گرفته وضریب آلفای کرونباخ 886/0 و با روش بازآزمایی مقدار همبستگی برابر با 862/0 محاسبه شد که مقدار قابل قبولی است. جامعه آماری پژوهش 142نفر از کارآفرینان برتر و دانشجویان مقطع دکتری رشته ی کارآفرینی در شهر های منتخب(تهران،البرز و قزوین)بوده اند که با فرمول کوکران حجم نمونه103 نفر تعیین گردید.تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش معادلات ساختاری و با نرم افزار های SPSS22 وPLSصورت گرفته است.بر اساس نتایج تحقیق، فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفته است و مشخص گردیده است که شش عامل (درجه بالای شهر نشینی،طبقه مصرف کننده رو به رشد،فرهنگ ریشه دار کارآفرینی،موقعیت جغرافیایی ایران،سطح بالای تحصیلات علمی و اقتصاد متنوع )به ترتیب بر آینده نگاری کارآفرینی در ایران تاثیر مثبت دارند.
Entrepreneurship foresight is a cognitive and rational orientation towards the future of business; A kind of practical reasoning and control of the future, which helps communities and organizations to achieve long-term goals for economic growth and development. In this study, the situation of entrepreneurial foresight in Iran has been studied. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. For this purpose, the variables affecting entrepreneurship and business futures were identified based on the report of Mackenzie Institute (2016) and a researcher-made questionnaire was designed. The validity and reliability of the study were confirmed and Cronbach's alpha coefficient was 0.886 and the correlation value was calculated to be 0.862 by the retest method, which is an acceptable value. The statistical population of the study was 142 top entrepreneurs and doctoral students in the field of entrepreneurship in selected cities (Tehran, Alborz and Qazvin). The sample size was determined by Cochran's formula 103 people. SPSS22 and PLS software have been used. Based on the research results, the research hypotheses have been confirmed and it has been determined that six factors (high degree of urbanization, growing consumer class, entrenched culture of entrepreneurship, geographical location of Iran, level High scientific education and diverse economics) have a positive effect on entrepreneurship prospects in Iran, respectively.
_||_