ارائه مدل جبران خدمات مادی و غیرمادی با رویکرد بهره وری نیروی انسانی
محورهای موضوعی : مدیریتمجتبی حیدری 1 , سنجر سلاجقه 2 , مسعود پورکیانی 3 , سعید صیادی 4 , افلاطون امیری 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران(عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
5 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: بهره وری نیروی انسانی, جبران خدمات مادی, جبران خدمات غیرمادی,
چکیده مقاله :
در این مقاله سعی بر آن است تا در حوزه جبران خدمات مادی و غیرمادی، مدل مناسبی با تکیه بر رویکرد بهره وری نیروی انسانی برای شرکت ملی گاز ایران ارائه شود. پژوهش حاضر در پی پاسخ به سوال زیر است که آیا بین نظام جبران خدمات خدمات مادی و غیرمادی با مدل اثربخشی نظام جبران خدمت (بهره وری نیروی انسانی) در شرکت ملی گاز ایران رابطه معناداری وجود دارد یا نه؟. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسی از نوع تحقیقات پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارمندان رسمی شرکت ملی گاز ایران می باشد که مشتمل بر ۱۸۸۰۲ نفر می باشد و از این بین، ۳۷۷ نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و دوره زمانی تحقیق نیز مشتمل بر سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ می باشد. جهت گردآوری اطلاعات مربوط به متغیرها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شد و سپس با استفاده از تحلیل های همبستگی و رگرسیونی، به آزمون فرضیات پرداخته شد. در نهایت، نتایج آماری حاکی از این امر دارد که، بین نظام جبران خدمت و مؤلفه های آن (مادی و غیرمادی) با متغیر وابسته، یعنی مدل اثربخشی نظام جبران خدمت (بهره وری) رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.
An organization must be looking for talents with earnestness in order to win the competition in order to increase its productivity and profitability. Therefore, in order to be able to influence on the human capital of an organization and to keep our competitive advantage, regardless of the type of industry and size of the organization, we need to have a clear and convincing strategy for implementing the compensation plan of employee services. Compensation of services is an important issue for most employees and employers and have important organizational implications. In this paper, we try to provide a suitable model based on the productivity approach for the National Iranian Gas Company in the field of material and immaterial services compensation. This research is applied in terms of its purpose and the methodology is a type of survey-descriptive researches. The statistical population of the study are all official staff of the National Iranian Gas Company, which are consists of 18832 people. Among them, 377 people were selected as the research sample by using the Cocran formula and the research period are included 2016 and 2017. A questionnaire was used to collect information about the variables and then using correlation and regression analysis, was paid to test the hypotheses. Finally, statistical results indicate that between the services compensation system and its components (material and non-material) with the dependent variable, the model of the effectiveness of the compensation system (productivity), there is a positive significant relationship.
_||_