مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدوزین کریمیان 1 , احمد سرداری 2 , عیسی سیلاوی 3
1 - استادیار، دانشگاه شاهد، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه شاهد، گروه مدیریت، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد، دانشگاه شاهد، گروه مدیریت، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, دولت الکترونیکی, چابکی سازمانی, رهبری سازمانی, تغییر سازمانی, خدمت مشتریان, مدیریت عملکرد,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی در شرکت گاز استان تهران است. برای این منظور یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شرکت گاز استان تهران است که از میان آن و با استفاده از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد گرایش به دولت الکترونیکی تورس و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته چابکی سازمانی استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها توسط خبرگان و کارشناسان جامعه مورد پژوهش تأیید شد. همچنین با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه گرایش به دولت الکترونیکی برابر با 87/ و پرسشنامه چابکی سازمانی برابر با 92/ تعیین شد. تحلیل داده های جمع آوری شده در محیط نرم افزاری SPSS صورت گرفت. از آزمون های همبستگی پیرسون، فریدمن و آزمون دوجمله ای به ترتیب برای بررسی فرضیه ها، رتبه بندی ابعاد چابکی سازمان و بررسی وضعیت متغیرها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که گرایش به دولت الکترونیکی با تمام مؤلفه های چابکی (رهبری سازمانی، تغییر سازمانی، فرهنگ سازمانی، خدمت مشتریان و مدیریت عملکرد) و در نتیجه چابکی سازمانی ارتباط دارد.
The aim of this research is to study the relationship between intentions to e-government with organizational agility in Tehran province Gaz Company. For this purpose a primary and five secondary hypotheses were formulated. The statistical society of this research is the gas company staff of Tehran province which among them using sampling formula of limited population, 120 people were selected. To collect the data, the intentions to e-government standard questionnaire of Torres et al and self-designed questionnaire of organizational agility were used. The validity of questionnaires was confirmed by professors and experts. Also using Cronbach's alpha test, the reliability of e-government questionnaire equal 87/ and organizational agility equal 92/ was determined. Collected data analyses took place in the SPSS software environment. Pearson correlation, Friedman and binomial tests respectively were used to hypotheses test, ranking of organizational agility dimension and review variables situation. Findings of the study indicated that intentions to e-government have a relationship with all agility dimensions (organizational leadership, organizational change, organizational culture, customer service, performance management) and as a result with organizational agility.