بررسی رابطه بین سبک تفکر و پذیرش تغییر مدیران مدارس راهنمایی پسرانه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 90-1389
محورهای موضوعی : مدیریتحسین مهرداد 1 , پری بیرانوند 2
1 - دانشکده مدیرت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران(عهده¬دار مکاتبات)
کلید واژه: سبک تفکر, پذیرش تغییر, رابطه بین سبک تفکر و پذیرش و تغییر,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبک تفکر و پذیرش تغییر مدیران مدارس راهنمایی پسرانه شهر خرم آباد در سال تحصیلی90- 1389 بوده است. جامعه آماری این پژوهش 76 نفر بود که براساس جدول مورگان 62 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده شیوه قرعه کشی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ- واگنر و پرسشنامه پذیرش تغییر رابرت هلر بود. برای روایی این دو ابزار از نظر متخصصان وجهت پایایی از آلفای کرنباخ استفاده شد،که مقدار آن برای پرسشنامه سبک تفکر96/0و برای پرسشنـامه تغییر93/0به دست آمده است. داده های به دست آمـده توسط نرم افزار SPSS و بـا استفاده از شیـوه هـای مناسب آماری از قبیل شاخص های مرکـزی و پراکنـدگی، آزمون t تک نمونه ای، تحلیل واریانس، آزمون های تعقیبی و ضریب همبستگی پیرسون به تناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: سبک غالب تفکر در بین مدیران مدارس راهنمایی شهر خرم آباد اجرایی و قضاوت گر است. سبک تفکر قضاوت گر و اجرایی در (طبقه بالا) در بین آن ها دیده می شود. در رابطه با میزان پذیرش تغییر بیشتر مدیران 58.1 درصد به عنوان عامل تغییر عمل می کنند، 38.7 درصد از مدیران ضرورت تغییر را درک می نمایند و 3.2 درصد مدیرانی هستند که در برابر تغییر مقاومت می کنند. همبستگی محاسبه شده بین سطوح مختلف سبک های تفکر و پذیرش تغییر توسط مدیران نشان داد بین سطوح سبک تفکر قضاوت گر، قانون گذار و اجرایی با پذیرش تغییر رابطه معنا دار وجود دارد.
This research intends to study the relationship between thinking style and change acceptance among the principals at boys' middle schools in Khorram Abad, Iran in the school 1389-90 year. Its statistical population involved 76 individuals who were selected by simple random sampling method according to Morgan Table. The measurement tools for the research consisted of two questionnaires, i.e., Sternberg-Wagner thinking style questionnaire and Robert-Heller change acceptance one. The viewpoints of the specialists were used for assessing the validity of the tools, and Cronbach's alpha was applied for their reliability. Its value was measured as 0.96 for the thinking style questionnaire, and 0.93 for the change acceptance one. The data were analyzed by SPSS Software and proper statistical methods such as central and dispersion indices, single-sample T-test, variance analysis, follow-up tests and Pearson correlation coefficient due to its assumptions. The results showed that dominant thinking style among the principals at Khorram Abad middle schools was executive and judgmental. The executive and judgmental style is witnessed among their high class ones. Concerning the rate of change acceptance, 58.1 % of the principals serve as change factors, 38.7% of them perceive the necessity of change, and 3.2% are resistant to change. The correlation between the levels of judgmental, legislative and executive thinking styles and change acceptance indicated a significant relationship between them.