تأثیر اعتماد سازمانی بر موفقیت سیستم مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریتسعیده مجیدی کلیبر 1 , رضا رادفر 2 , عباس طلوعی اشلقی 3
1 - پژوهشگر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
3 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
کلید واژه: اعتماد سازمانی, اعتماد, مدیریت دانش, تسهیم دانش,
چکیده مقاله :
امروزه، موفقیت در بازار کار، با دانشی که سازمان میتواند تولید کند، سرعت این دانش و میزان انباشت دانش تولیدشده، ارتباط مستقیم دارد. در بررسی موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمان اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که موردتوجه قرار میگیرد این پژوهش باهدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در موفقیت سیستم مدیریت دانش در یک معاونت حوزه ICT تهران در سال 1393 انجام گرفت بدین منظور از بین75 نفر از مدیران کارشناسان و کاربران مدیریت دانش (جامعه آماری) به روش سرشماری انجام شد، روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است و بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و موفقیت سیستم مدیریت دانش در حوزه ICT رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با موفقیت سیستم مدیریت دانش است.
Today, success in the labor market, with the knowledge that an organization can produce, the faster the rate of accumulation of knowledge generated directly related. The aim of this study was to investigate the influence of organizational trust on the success of knowledge management systems. The research population consisted of 95 middle and senior managers, experts and users knowledge management system and the enumeration method be used to collect the data. To assess this, a conceptual model based on the literature review and questionnaire design used. Path analysis was used to examine the relationship between the variables of the model in the context of structural equation modeling (software PLS) has been used. It is necessary to confirm or reject the hypothesis of coefficients and standard errors for all the confidence coefficient of 95% and 5% levels respectively. The results showed that the different dimensions of organizational trust, horizontal trust in the largest share in the success of knowledge management systems.