بررسی اثر ابعاد مختلف مدیریت کیفیت جامع بر قابلیت سفارشیسازی انبوه
محورهای موضوعی : مدیریت
حسام زندحسامی
1
(استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران)
سمیه فرید
2
(کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات))
کلید واژه: سفارشیسازی انبوه, مدیریت کیفیت جامع, کیفیت,
چکیده مقاله :
سفارشی‌سازی انبوه یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار می‌آید، با توجه به اینکه ما در دوره انقلاب مشتری (بهبود مستمر تا سفارشی‌سازی انبوه) هستیم، در این دوره با توجه به افزایش توقع مشتریان، تولید‎کنندگان ملزم شده‌اند که محصولات خود را با هزینه کم، کیفیت بالا و تنوع زیاد تولید کنند، از طرفی در سال‎های اخیر نظام‎های ارتقای مدیریت کیفیت به سرعت متحول شده‎اند و هم‎اکنون ارتقای مستمر کیفیت با مدیریت کیفیت جامع، جایگاه مهمی یافته‎است. در این راستا مقاله حاضر به دنبال پاسخ‎گویی به این سوال است که ابعاد مدیریت کیفیت جامع چه تاثیری بر توانایی سفارشی‎سازی انبوه دارند؟ در این مقاله ضمن تشریح مفاهیم سفارشی‎سازی انبوه و مدیریت کیفیت جامع، شش بعد مختلف مدیریت کیفیت جامع شناسایی و به کمک نرم‎افزار لیزرل رابطه ا ین ابعاد با سفارشی‎سازی انبوه مورد آزمون قرار گرفته‎است. در این راستا مدلی مفهومی ارائه و آزمون شده‎است، و در نهایت نتایج مورد تجزیه‎و‎تحلیل قرارگرفته و میزان تاثیر هریک از ابعاد مشخص شد. درواقع، نتایج به‎دست‎آمده از تحقیق در قالب مدل مفهومیِ ارائه شده، رابطه میان ابعاد مدیریت کیفیت جامع و سفارشی‎سازی انبوه را تایید می‎نماید.
Mass customization is one of the new topics of interest to management and marketing. Also, given that we are in the period of customer revolution (continuous improvement to mass customization), in this period due to the increasing demand of customers, manufacturers are required to produce their products with low cost, high quality and great variety of produce. However in recent years, quality improvement management systems are evolving rapidly so that now continuous quality improvement and total quality management enjoys a high status. This paper seeks to answer the question of how quality management affects the mass customization capability. And describes the concepts of mass customization and total quality management as well as the total quality management to identify various dimensions. Relationship between the mass customization and TQM was tested with LISREL software as well. Overall, the results of the research confirmed the relationship between total quality management dimensions and mass customization.