شناسایی و رتبهبندی ابعاد و عوامل مدل کسبوکار پلتفرمهای چندوجهی تولید محصولات فرهنگی با رویکرد تولید اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریتوحید شریفی 1 , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی 2 , سید علیرضا درخشان 3 , اشرف شاه منصوری 4 , ابوتراب علیرضایی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
5 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدل کسبوکار, تولید اجتماعی, پلتفرم چندوجهی, محصولات فرهنگی,
چکیده مقاله :
پلتفرمهای چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی پدیدههای نوظهوری هستند که مدلهای کسبوکار آنها کمتر شناختهشده است، نظر به منابع انسانی و ظرفیتهای فرهنگی ارزشمند کشور ایران، زمینهی مساعدی برای بهرهگیری از مدل کسبوکار پلتفرمی چندوجهی با رویکرد تولید اجتماعی جهت تولید محصولات فرهنگی وجود دارد. هدف این پژوهش شناخت و رتبهبندی ابعاد و عوامل مدل کسبوکار این پلتفرمهاست. برای نیل به هدف تحقیق با 14 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA و روش تحلیل مضمون صورت گرفت، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و پس از غربال نتایج به روش دلفی فازی تعداد 50 عامل در 10 بعد شناسایی گردید، در ادامه میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل با استفاده از روش دیماتل فازی تعیین و درنهایت عوامل و ابعاد استخراجشده با استفاده از (ANP) فازی رتبهبندی گردید. عوامل و ابعاد شناساییشده به فعالان حوزه تولید محصول فرهنگی کمک میکند تا ضمن شناخت اجزای مدل کسبوکار خود، پلتفرمهای آتی یا فعلی خود را به شکل بهتری پیکربندی کنند و سرمایهگذاران نیز با درک بهتر این مدل کسبوکار، تصمیمات مناسبتر و دقیقتری برای سرمایهگذاری اتخاذ نمایند.
Multifunctional platforms with a social manufacturingapproach are emerging phenomena with less known business models. Given the valuable human resources and cultural capacities of Iran, there is a suitable opportunity for utilizing the multi-functional platform business model with a social manufacturingapproach for producing cultural products. The aim of this research is to identify and rank the dimensions and factors of these platform business models. Through in-depth interviews with 14 experts in this field and thematic analysis using MAXQDA software, data analysis was conducted in three stages: open coding, axial coding, and selective coding. After screening the results, 50 factors were identified in 10 dimensions using the fuzzy Delphi method. The impact and influence of these factors were determined using the fuzzy DEMATEL method, and ultimately, the factors and dimensions were ranked. The identified factors and dimensions assist stakeholders in the cultural product production field to better configure their current or future platforms, as well as helping investors make more informed decisions regarding this business model.