بررسی نقش ذائقه فرهنگی فناورانه در اکوسیستم کارآفرینی فناوری دیجیتال صنایع خلاق ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبمریم همتیان خیاط 1 , حسام زندحسامی 2 , علی داوری 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: ذائقه فرهنگی فناورانه دیجیتال, صنایع خلاق دیجیتال, کارآفرینی فناورانه دیجیتال, کارآفرینی صنایع خلاق دیجیتال,
چکیده مقاله :
تحولات پرشتاب فناوریهای دیجیتال بهطور گسترده بر صنایع خلاق اثرگذار است بهنحویکه از تلفیق فناوریهای نوین با فرهنگ و هنر سنتی، تحولی شگرف را در توسعه کسبوکارهای این حوزه ایجاد شده است. لیکن رویکرد صرفا اقتصادی به اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال و خلاق منجر به نوعی تقلیل گرایی می شود که بدون توجه به ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال، این اکوسیستم را بررسی می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال در اکوسیستم کارآفرینی فناورانه دیجیتال در صنایع خلاق دیجیتال ایران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 175 شرکت در حوزه کسب وکارهای دیجیتال و فضای مجازی مانند انیمیشن و بازیهای رایانهای میباشد که در دبیرخانه برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شده میباشد و 120 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی سنجش این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) و با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که ذائقه فرهنگی فناورانه دیجیتال نقش میانجی در اکوسیستم دارد.
The rapid developments of digital technologies widely affect the creative industries in such a way that the integration of new technologies with traditional culture and art has created a tremendous change in the development of businesses in this field. But the purely economic approach to the ecosystem of digital and creative entrepreneurship leads to a kind of reductionism that examines this ecosystem without considering the cultural taste of digital technologies. The purpose of this research is to investigate the mediating role of cultural taste of digital technologies in the ecosystem of digital technological entrepreneurship in Iran's digital creative industries. The current research is applied in terms of its purpose and descriptive research in terms of survey type. The statistical population of the research includes 175 companies in the field of digital businesses and virtual space, such as animation and computer games, which are registered in the Secretariat of the Development Program of Creative Enterprises of the Scientific Vice President, and 120 companies were selected as samples. The main measuring tool of this research is the questionnaire made by the researcher. Data analysis was done by structural equation modeling by partial least squares (PLS) method and using Smart PLS software. The results showed that digital technological cultural taste has a mediating role in the ecosystem.
_||_