تبیین مدل تامین مالی جمعی در پروژههای کارآفرینی صنعت ساختمان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبحسن کمالو 1 , علی داوری 2 , محمد حسن ابراهیمی سرو علیا 3 , محمد عزیزی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه کسب و کار جدید، داشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مالی و بانکداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: مدل تامین مالی جمعی, پروژههای صنعت ساختمان, تامین سرمایه,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تبیین مدل تامین جمعی در پروژههای صنعت ساختمان ایران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و کاربردی است و از روش تحقیق کیفی و کمی(آمیخته) استفاده شده است. در بخش کیفی از فن دلفی و اجماع 7 خبره اجرایی و دانشگاهی بهره گرفته شد که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و پرسشنامه میان 65 نفر از متخصصان پروژههای کارآفرینی ساختمان سازی به صورت نمونه گیری تصادفی، توزیع و تحلیل انجام شد. همچنین پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد و روایی محتوا و سازه نیز بررسی شد. نتایج نشان داد مدل تامین جمعی پروژههای کارآفرینی شامل هشت دسته اصلی است که عبارتاند از ویژگیها پروژه، فرهنگ، نقش دولت ونهادهای ناظر، روشهای اطلاعرسانی کمپین و بازاریابی، ویژگیهای سرمایهگذار، ویژگیهای مکانی و جغرافیایی، ویژگیهای بازار مالی و ویژگیها مجریان و بنیانگذاران. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که هر یک از مجریان، سرمایهگذارن و دولت و نهادهای ناظر، در طراحی پلتفرمهای تامین مالی جمعی همکاری لازم را انجام دهند چرا که کمبود یک پلتفرم مناسب، امن و حرفهای در این زمینه در بازار ایران به شدت احساس میشود. از آنجایی که ایران مملو از فارغالتحصیلان دانشی و نوآور هست و شامل رشد کارآفرینی هستیم و البته مشکلات اقتصادی و مالی گریبانگیر اجرایی شدن ایدههای خلاقانه جوانان است، وجود یک پلتفرم تامین مالی جمعی و آموزش فرهنگ مالی لازم و وضع قوانین به اقتصاد ایران کمک کرده و مسیر پروژههای عمرانی نوآورانه را هموار میسازد
The purpose of this research is to explain the crowdsourcing model in Iran's construction industry projects. The current research is descriptive, exploratory and applied, and qualitative and quantitative (mixed) research methods were used. In the qualitative part, the Delphi technique and the consensus of 7 executive and academic experts were used, who were selected by a targeted and snowball method. In the quantitative part, confirmatory factor analysis was used, and a questionnaire was distributed and analyzed among 65 experts of entrepreneurial construction projects as random sampling. Also, the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient, and the content and construct validity were also checked. The results showed that the crowdsourcing model of entrepreneurial projects includes eight main categories, which are "project characteristics", "culture", "the role of the government and supervisory institutions", "campaign and marketing information methods", "investor characteristics", "spatial and geographical characteristics". ", "Features of the financial market" and "Features of executives and founders". According to the findings of the research, it is suggested that each of the executives, investors, government and supervisory institutions should cooperate in the design of crowdfunding platforms, because the lack of a suitable, safe and professional platform in this field is strongly felt in the Iranian market. will be Since Iran is full of intellectual and innovative graduates and includes the growth of entrepreneurship, and of course the economic and financial problems hinder the implementation of the creative ideas of young people, the existence of a crowdfunding platform and the necessary ...
_||_