علم سنجی مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبنرگس غفرانی 1 , سید رسول حسینی 2 , مرتضی موسی خانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: علم سنجی, آموزش کارآفرینی, مدرسه کارآفرین, نگرش کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
مفاهیم کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در مدارس در برنامههای آموزشی بسیاری از کشورها به چشم میخورد. تعداد مطالعات با هدف آشکار کردن روندهای کلی آموزش کارآفرینی در زمینه مدارس در ادبیات افزایش یافته است زیرا آموزش کارآفرینی بخشی پذیرفته شده از آموزش رسمی است که برای سالها مورد مطالعه قرار گرفته است. بر همین اساس، مطالعه حاضر با هدف علم سنجی مطالعات صورت گرفته به ترسیم ساختار و نقشههای علمی مرتبط با حوزه مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه پرداخته است. جامعة پژوهش شامل کلیة مدارک علمی در حوزه مذکور است که در پایگاه اسکوپوس تا سال 2022 نمایه شده اند. این مطالعه با استفاده از رویکرد علم سنجی، هم رخدادی واژگان و تحلیل محتوای مستندات صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش است. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سؤالات پژوهش، جستجویی نظاممند بر اساس کلید واژههای مرتبط- آموزش کارآفرینانه، مدرسه کارآفرین، نگرش کارآفرینانه- از پایگاه داده اسکوپوس صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد در حوزه آموزش کارآفرینی به صورت مستقل تحقیقات متنوعی در جهان انجام شده و سازههایی همچون نگرش، قصد کارآفرینانه، خلاقیت به میزان قابل توجهی مورد توجه محققان قرار گرفته است. نتایج علم سنجی نشان داد، کشور ایران در رتبه چهارم در بین کشورهای آسیایی از منظر توجه به مدرسه کارآفرین بوده است. بیشترین همکاری در زمینه موضوع پژوهش در سطح جهانی در کشورهای آمریکا، اندونزی و بریتانیا صورت گرفته است. در نهایت شبکههای همواژگانی کلمات کلیدی نشان داد که بزرگترین خوشه مربوط به کارآفرینی است
Because entrepreneurship education has been a recognized aspect of education that researched for years, the number of studies aiming at revealing the general trends of entrepreneurship education in schools has expanded in the literature. As a result, the current study draws the structure and scientific maps related to the field of entrepreneurial school based on the growth of entrepreneurial attitude with the goal of scientometrics of the studies. Until 2021, the research community comprises all scientific documents indexed in the "Scopus" database in the field. This research used a scientometric technique, lexical co-occurrence, and document content analysis. All publications relating to the research topic are included in the study population. After developing research topics, a systematic search based on linked keywords - entrepreneurial - conducted. The findings of this study revealed that while many researches were conducted independently around the world in the field of entrepreneurship education, structures such as attitude, entrepreneurial intention, and creativity considered by researchers. According to scientometrics, Iran placed fourth among Asian countries in terms of entrepreneurial school interest. The United States, Indonesia, and the United Kingdom conducted the majority of global research. Finally, keyword co-occurrence revealed that entrepreneurship is the most important node.
_||_