شناسایی عوامل تاثیر گذار بر بازیابی کارآفرینان دارای تجربه شکست
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبعلیرضا فریدونی 1 , مرتضی موسیخانی 2 , کمال سخدری 3 , محمد عطایی 4
1 - دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: بازیابی, شکست کارآفرینی, حیات پس از شکست,
چکیده مقاله :
هدف: کارآفرینانی که با شکست مواجه می شوند؛ عملکردهای متفاوت دارند. برخی از غم و اندوه و عواقب آن رهایی یافته و اقدام مجدد کارآفرینانه انجام می دهند؛ برخی دیگر در غم فرو رفته و مسیر دیگری انتخاب می کنند. کارآفرینان پس از شکست چگونه بازیابی می کنند؟ در این پژوهش تلاش نموده ایم تا با بهره گیری از تجربه کارآفرینان دارای تجربه شکست عوامل تاثیر گذار بر بازیابی ایشان را شناسایی نماییم.روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی انجام شدهاست. این استراتژی با توجه به اصول هستی شناختی خود تا حد امکان بر تجربههای دست اول یا تجربهزیسته متمرکز می باشد. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از کارآفرینان دارای تجربه شکست که کسب و کار جدیدی را شروع نموده اند انجام شده است.یافته ها: چهار تم خانواده، تعاملات اجتماعی، اعتقادات مذهبی و حواس پرتی که از ده جزء تشکیل شده اند در کنار عوامل فردی در بازیابی فرد تاثیر گذارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق شایسته است آموزش های لازم برای کارآفرینان در مقاطع مختلف صورت پذیرد تا درک مفهوم شکست و شناخت آن بعنوان یک رخداد قابل پذیرش همراه کارآفرینی، در ایشان تقویت گردد. همچنین، توسعه مهارت های لازم فردی در جهت یادگیری از پدیده ها و بازیابی از رخداد ها در دستور کار متولیان قرار گیرد.
Purpose: Entrepreneurs who fail have different functions. Some grieve and its aftermath is liberated and entrepreneurial re- emergence, others plunge into their grief and choose another path. How do entrepreneurs recover after a failure? In this study, we have tried to identify the factors affecting their recovery by using the experience of entrepreneurs with failure experience.Method: The present study was conducted using a qualitative approach and phenomenological strategy. According to its ontological principles, this strategy focuses as much as possible on first-hand or lived experiences. Data collection was done through semi-structured interviews with 18 entrepreneurs with failure experience who have started a new business.Findings: The four themes of family, social interaction, religious beliefs and distraction, which are composed of ten components, along with individual factors, affect the recovery of the individual..Conclusion: According to the research results, it is necessary to provide the obligatory training for entrepreneurs in different periods to strengthen the sensemaking of the concept of failure and its recognition as an acceptable event with entrepreneurship, as well as the development of necessary individual skills to learn about phenomena and Recovering from events should be on the agenda of trustees
_||_