شناسایی و اولویت بندی ابعاد مولفه های شایشتگی کارآفرینانه سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبسعید رحمانی 1 , مرتضی موسی خانی 2 , داود ثمری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: دانش کارآفرینانه, شایستگی کارآفرینانه, مهارت کارآفرینانه, شایستگی رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف از ایجاد و توسعه مناطق آزاد؛ افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری داخلی وخارجی و انتقال تکنولوژی، افزایش درآمدهای عمومی، افزایش توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و بهره مندی از اقتصاد رقابتی است، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی شایستگیهای کارآفرینانه برای راه اندازی کسب و کار در مناطق آزاد ایران میباشد. در این پژوهش، روش به کارگیری شده برحسب هدف، کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری، توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری مدیران واحدهای اقتصادی و کارآفرینان در مناطق آزاد می باشد. پرسشنامه مقایسات زوجی با نظر اساتید طراحی شد و خبرگان متخصص در این زمینه و همچنین مدیران ارشد حوزه مورد مطالعه معیار و زیرمعیارها را مورد مقایسات زوجی قرار دادند. در این پژوهش ابتدا با استفاده از مبانی نظری و پیشینه انجام شده، سه معیار اصلی شایستگی کارآفرینی، شایستگی مدیریتی و شایستگی وظیفه ای و 20 معیار فرعی شایستگی های کارآفرینانه شناسایی گردید. در رابطه با معیارها، معیار مهارت کارآفرینانه با 269/0 بیشترین وزن نهایی را دارا شدند. در زیرمعیارهای مهارت کارآفرینانه، برنامهریزی و سازماندهی (171/0)، شناخت بازار (165/0) و خودمدیریتی (130/0) بیشترین وزن را به خود اختصاض دادند. زیرمعیارهای دانش کارآفرینانه نیز مورد مقایسات زوجی قرار گرفت و در نهایت زیرمعیارهای طراحی محصول (593/0) و طراحی مدل کسب و کار (241/0) در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در مورد زیرمعیارها: بلندهمتی با وزن 182/0، توانایی انگیزاندن افراد با وزن 162/0 و تشخیص فرصت با وزن 162/0 زیرمعیارهایی بودند که سه وزن بیشتر رتبه بندی را به خود اختصاص دادند.
SummaryThe purposes of creating and developing free zones are increasing and developing exports, creating jobs, attracting domestic and foreign investment and technology transfer, increasing public revenues, increasing tourism, promoting the country's economic position and taking the advantages from a competitive economy. The main purpose of the current study is to identify and prioritize entrepreneurial competencies for starting business and work in the free zones of Iran. In this research, the descriptive method is applied based on the practical purposes and data is collected using survey. The statistical population is the managers of economic entities and entrepreneurs in free zones. A pairwise comparison questionnaire based on the identified criteria and sub-criteria was designed by the opinion of professors and experts in the field and then it was filled by the senior managers who are working in this realm. This research identified 20 sub-criteria related to three main factors including entrepreneurial competence, managerial competence and task competence derived from theoretical foundations and the literature. The results demonstrate that entrepreneurial competence is the most important factor with the highest weight among other main factors. Also, the entrepreneurial skills, market knowledge, and self-management have been determined as the most important sub-criteria respectively with the highest weight among other identified sub-criteria
_||_