بررسی ابعاد عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : کار آفرینی
کامران لشگری
1
,
صادق عابدی
2
*
,
رضا احتشام راثی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی کسب و کار، واحد چاالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چاالوس، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه عملکرد کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای کوچک و متوسط با شرایط محیطی مختلفی روبرو می¬باشند، پس نمی¬توان از یک رویـکرد ارزیابی عملکرد یکسانی استفاده نمود. مساله اصلی در این پژوهش این می باشد؛ چه متغیرهایی در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط موثر می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه می باشد. در این پژوهش 30 متغیر اولیه موثر در ارزیابی عملکرد کارافرینی سازمانی انتخاب و با بهره گیری گروه خبرگان صنعت با استفاده از روش های کمی و کیفی ، متغیرهای نهایی انتخاب گردید. نتایج نشان می دهد ؛ متغیرهای نهایی شامل توسعه محصولات جدید، اشتغال زایی ، خلق بازار جدید ، سطح درآمدی ، سهم بازار می باشد. خلق بازار جدید بیشترین تاثیر را در ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی داشت . یکی از مهمترین خروجی های کارآفرینی سازمانی خلق بازار جدید مبتنی بر توسعه محصولات جدید می باشد که همواره با ریسک ها و موانع مختلفی از سمت بازار مواجه خواهد بود.
Considering that the performance of organizational entrepreneurship in small and medium-sized businesses faces different environmental conditions, it is not possible to use the same performance evaluation approach. The main issue in this research is; what variables are effective in evaluating organizational entrepreneurship performance in small and medium businesses and how can this performance be evaluated by designing a fuzzy expert model. This research is modeling in terms of practical purpose and method. In this research, the primary variables effective in evaluating organizational entrepreneurship performance were selected and the final variables were selected with the help of a group of industry experts using the fuzzy Delphi method and in two rounds. Mamdani fuzzy expert system and triangular membership functions were selected for input and output variables for modeling. The final input variables include the development of new products, job creation, new market creation, income level, market share, and the output variable of the model includes the levels of organizational entrepreneurship performance. After extracting the decision variables, using the fuzzy expert system, the five-level model was designed and validated.