ارزیابی عوامل موثر بر سیاستگذاری رسان های در حوزه ارتباطات میان فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر سید وحید عقیلی 1 , روح الله احمدزاده کرمانی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: سیاستگذاری رسانه ای, ارتباطات میان فرهنگی,
چکیده مقاله :
. به طورکلی می توان سیاستگذاری رسانه ای را برنامه ریزی، طرح ریزی و اتخاذ تصمیماتی در جهت پیشبرد اهداف سازمانهای رسانه ای با توجه به تشکیلات و محیط و نیروی انسانی تعریف کرد. در فرایند اتخاذ تصمیمات افراد و گروه های مختلف با زمینه های اجتماعی، فرهنگی، ارزشی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی گوناگون دخالت دارند.در فرایند اتخاذ تصمی مها، مسأله تنوع علایق و منافع مطرح می شود. به این معنی که هر فرد یا گروه منافع خاص خود را دنبال می کند و متناسب با اهدافش از استراتژی های متفاوتی بهره می گیرد. این پژوهش از لحاظ هدف کار بردی و از نظر روش، پژوهش توصیفی (همبستگی ) می باشد . جامعه مورد پژوهش شامل کلیه کارشناسان، اساتید و متخصصان حوزه رسانه و فرهنگ است که از جامعه مذکور 86 نفر از خبرگان انتخاب و میزان تاثیرگذاری هر یک از مؤلفه های موثر بر سیاستگذاری رسانه ای در حوزه ارتباط ات میان فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفت . نتایج حاصل از آزمون مؤلفه های هشتگانه این پژوهش نشان می دهد که : مطابق نظر خبرگان عوامل فرهنگی خارجی دارای رتبه نخست تاثیرگذاری و عوامل اجتماعی خارجی دارای رتبه هشتم تاثیرگذاری بر سیاستگذاری رسانه ای در حوزه ارتباطات م یان فرهنگی است. در ضمن بر اساس یافت ههای پژوهش ذیل عوامل خارجی از جمله عوامل فرهنگی خارجی و سیاسی خارجی دارای اهمیت بیشتری نسبت به عوامل داخلی در سیاستگذاری رسانه ای در حوزه ارتباطات میان فرهنگی می باشند.
Media policy making can generally refer to planning, designing and decisionsmaking in order to promote the objectives of media organizations, regarding theorganization, environment and human resources. In decision making process,individuals and different groups with different social, cultural, values, beliefs,economic and political backgrounds are involved. The process of decision makingdeals with diversity of interests and the benefits. This means that any individual orgroup will pursue their own interests to benefit from the strategies according to theirgoals.This research is functional, purpose wise and descriptive (correlational), methodwise. The research population includes all experts, professors and experts in the fieldof media and culture. In this population 86 experts were selected and the influence ofeach of the components on media policy making in the field of cross-culturalcommunication was evaluated. The results from testing the eight components in thisstudy indicate that according to the experts, the external cultural factors were ratedfirst and the external social factors were rated eighth in affecting media policy makingin the field of cross-cultural communication. In addition, based on the findings of thisstudy the external factors such as external cultural and political factors are of greatestimportance to the internal factors in media policy making in the field of cross-culturalcommunication.